بازارسرمایه گوش به زنگ اتفاقات جدید

موبنا -هفته منتهی به ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ در حالی به پایان رسید که همچنان بیم امیدها از ادامه روند اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام) بین اهالی بازار سرمایه و سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی وجود دارد. اما این موضوع بیشتر با خوش بینی همراه است به طوری که در مجموع تالار شیشه‌ای …

موبنا -هفته منتهی به ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ در حالی به پایان رسید که همچنان بیم امیدها از ادامه روند اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام) بین اهالی بازار سرمایه و سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی وجود دارد. اما این موضوع بیشتر با خوش بینی همراه است به طوری که در مجموع تالار شیشه‌ای در هفته‌ای که گذشت با روند مثبتی رو به رو شد.

خودرویی‌هایی که از ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۴ شروع به رشد کردند در سال ۱۳۹۵ گاهی عکس روند بازار بالا و پایین شدند به طوری که عده‌ای معتقدند که بازار برای رهبری به لیدر جدید نیاز دارد.

این هفته از زمان‌هایی بود که اتفاق‌های جنجال برانگیز بورسی، آن چنان وجود نداشت، اما با شروع انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی می‌توان گوش به زنگ بود تا بازار سرمایه نسبت به خبرهای آن واکنش نشان دهد.

مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی و اعلام نتایج آن می تواند در روند رشد یا افول بورس اوراق بهادار تهران تاثیر بگذارد تا به این جای کار خبرها حاکی از رای آوردن غالب موافقان برجام است و این خبر می تواند پیام آور روزهای خوب تری برای سرمایه گذاران بازار سرمایه باشد. هر چند که در روزهایی دیده شده که اخبار خوش برجام هم نتوانسته جانی به بازار سرمایه دهد و ظاهرا بازار منتظر یک محرک پرانرژی برای واکنش نشان دادن به آن است.

علاوه بر این در این روزها بحث سود های بانکی هم کمابیش تاثیر خود را در بازار سرمایه می گذارد. کارشناسانی هستند که در این باره معتقدند برای جان گرفتن بازار سرمایه باید سودهای بانکی به کمتر از مقادیر فعلی برسد تا مردم ریسک های بازار سرمایه را بپذیرند و به جای سپرده گذاری در بانک ها پولشان را در تالار شیشه ای سرمایه گذاری کنند.

در هفته منتهی به ۸ اردیبهشت شاخص بازار اول با ۵۱ واحد رشد به رقم ۵۴ هزار و ۸۹۰ واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با ۵۲۲ واحد افزایش عدد ۱۷۱ هزار و ۲۸۲ واحد را تجربه کرد. به این ترتیب شاخص بازار اول با ۰.۹ درصد رشد مواجه شد.

در ۵ روز کاری این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به ۱۲۶۳۴ میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل ۱۳ درصد کاهش یافته است.

بر این اساس یک هزار و ۳۷۰ برگه اوراق مشارکت به ارزش ۱۳۷۴ میلیارد ریال معامله شد که به ترتیب ۵۵.۶ درصد و ۵۵.۴ درصد افزایش نسبت به هفته گذشته را نشان می دهد.

طی هفته جاری قند وشکر با ۳۲. ۱۶ درصد و محصولات کاغذی با ۲۹. ۱۴ درصد، خودرو ساخت قطعات با ۱۳.۰۸ ، استخراج سایر معادن ۱۱.۰۷ درصد، محصولات چوبی با ۹.۴۷ درصد بیشترین تغییر مثبت در شاخص را نسبت به سایر گروه ها به خود اختصاص دادند.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا