واردات چینی و بیکاری جوان ایرانی

موبنا -در نخستین ماه سال ۹۵، چین نخستین صادرکننده کالا به ایران بود و ۲۰۷ هزار و ۱۳۴ تن کالا به ارزش ۳۸۳ میلیون و ۴۳۰ هزار و ۱۴۷ دلار از این کشور به ایران صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۸۳/۱۲ درصد و از نظر ارزشی ۶۲/۱۵ …

موبنا -در نخستین ماه سال ۹۵، چین نخستین صادرکننده کالا به ایران بود و ۲۰۷ هزار و ۱۳۴ تن کالا به ارزش ۳۸۳ میلیون و ۴۳۰ هزار و ۱۴۷ دلار از این کشور به ایران صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۸۳/۱۲ درصد و از نظر ارزشی ۶۲/۱۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.
امارات عربی متحده دومین صادرکننده کالا در فروردین‌ماه به ایران بود که ۳۶۸ هزار و ۶۹۲ تن کالا به ارزش ۳۶۷ میلیون و ۷۷۶ هزار و ۶۵۳ دلار از این کشور به ایران صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۳۸/۱۲ درصد افزایش و از نظر ارزشی ۲۲/۸ درصد کاهش نشان می‌دهد. ترکیه در رتبه بعدی قرار گرفت و در فروردین‌ماه، ۹۳ هزار و ۴۶۸ تن کالا به ارزش ۱۵۵ میلیون و ۹۶۲ هزار و ۹۱۹ دلار از این کشور به ایران وارد شد که این میزان واردات از ترکیه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۰۶/۴۷ و از نظر ارزشی ۸۰/۱۵ در صد کاهش نشان می‌دهد. براساس این گزارش فدراسیون روسیه، آلمان، هند، جمهوری کره، سوییس، هلند و ایتالیا از دیگر کشورهای صادرکننده کالا در مدت یادشده به ایران بودند. نکته قابل توجه این است که واردات از فدراسیون روسیه در فروردین‌ماه از نظر وزنی ۷۰/۱۷ درصد و از نظر ارزشی ۶۶/۴۳۳ درصد افزایش نشان می‌دهد، ضمن اینکه واردات از آلمان و هلند نیز با افزایش همراه بود.
واردات۸۰ درصد کالای مصرفی از چین
آمارهای انتهایی سال ۹۴ حاکی از این است واردات اقلام چینی به ایران در سال ۹۴ با رشد مواجه شده و همچنین ۱۰ کالای عمده وارداتی از این کشور فقط ۲۰ درصد از ارزش کل اقلام را تشکیل می‌دهد. گمرک هنوز آمار سالانه سال ۱۳۹۴ را بنا به دلایل نامعلوم اعلام نکرده اما براساس آمار موجود، میزان واردات اقلام چینی به ایران در ۱۱ ماه منتهی به بهمن ۱۳۹۴ معادل ۹ میلیارد و ۳۳۸ میلیون دلار بوده که این رقم نسبت به ماه گذشته آن ۸۵۰ میلیون دلار رشد داشته است که بنا بر آمار گمرک شامل ۴۲۵۱ قلم کالا می‌شود. محمدرضا مودوی، معاون سازمان توسعه تجارت در تشریح تجارت وارداتی از چین به خبرنگار ایسنا گفت: براساس آمارهای موجود ۱۰ قلم عمده وارداتی از چین فقط ۲۰ درصد از ارزش واردات را به خود اختصاص داده و ۸۰ درصد بقیه، اقلام خردی است که به کشور وارد شده. در همین رابطه آمار گمرک نشان می‌دهد ۱۰ قلم عمده صادرات چین به ایران شامل قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری به استثنای لاستیک، سایر ماشین‌آلات و دستگاه‌های به هم فشردن سوخت‌های معدنی جامد، خمیرهای سرامیکی و سایر محصولات معدنی و ماشین‌های درست کردن قالب‌های ریخته‌گری از ماسه، محصولات از فولادهای ممزوج، بوژی محرک و بوژی راهنمای لکوموتیوهای راه‌آهن، دستگاه تهویه مطبوع دوتکه، تجهیزات شبکه کامپیوتری، دستگاه‌ها به جز مودم با سیم و دستگاه‌های قطع و وصل، ماژول نمایشگر متشکل از صفحه پلاسما، دانه آفتابگردان و سایر ماشین‌ها و دستگاه‌های مکانیکی با کار خاص می‌شود. این آمار در حالی است که مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت اغلب اجناس خرد دیگر وارداتی را قطعات صنعتی می‌داند و می‌گوید اجناس مصرفی بخش بسیار اندکی از این ۸۰ درصد را تشکیل می‌دهد که بیشتر آنها نیز قطعات صنعتی و تجهیزات تولیدی است.
سایه اژدهای زرد بر سر تولید داخلی
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه واردات کالاهای چینی نفس تولید داخلی را بریده است، گفت: در شرایط پساتحریم کشور دولت باید بیش از پیش به کیفیت کالاها و حمایت از تولید داخلی توجه کند. رمضانعلی سبحانی‌فر در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به واردات بی‌رویه رسمی و غیررسمی بسیاری از کالاها بویژه کالاهای چینی گفت: واردات کالای چینی به معضل اصلی تولیدکنندگان داخلی تبدیل شده به نحوی که عرضه انواع محصولات چینی با قیمت‌های بسیار پایین، کسب و کار تولیدکنندگان داخلی را از رونق انداخته است. نماینده مردم سبزوار در مجلس با بیان اینکه واردات قاچاق و عرضه انواع محصولات ارزانقیمت چینی نفس تولیدکنندگان داخلی محصولات را به شماره انداخته است، افزود: افزایش هزینه تولید داخلی بسیاری از کالاهای صنعتی، نبود حمایت لازم از تولیدکنندگان، برخی سیاست‌گذاری‌های تعرفه‌ای غلط و واردات قاچاق این کالاها، تولیدکنندگان ایرانی را در رقابت با کالاهای وارداتی حتی در بازارهای مصرف داخلی با مشکل مواجه کرده است. وی افزود:کالاهای وارداتی به دلیل تنوع مدل و قیمت بسیار پایین حتی با حداقل کیفیت گوی رقابت را از تولیدات داخلی ربوده‌اند.
ورود هرگونه کالای مشابه داخلی ممنوع!
سبحانی‌فر با اشاره به اینکه توفان کالاهای چینی به هیچ چیز رحم نمی‌کند، ادامه داد: محصولات چینی از مهر و سجاده نماز گرفته تا چادر مشکی بر سر تولید داخلی آوار شده‌اند. وی با بیان اینکه عدم کنترل و نظارت بر این معضل سبب شده تولیدکننده‌های داخلی ضربه سنگینی از این ناحیه متحمل شوند، اظهار داشت: تنها باید کالاهایی که مشابه آنها در داخل تولید نشده وارد کشور شوند و ورود هرگونه کالا که مشابه داخلی داشته مگر در شرایط خاص ممنوع شود. سبحانی‌فر افزود: در شرایط تحریم، بازار کاذبی در کشور ایجاد شده بود و مردم مجبور به تامین نیازهای خود با کالاهای بی‌کیفیت و بنجل بودند اما کشور وارد فصل جدیدی از اقتصاد شده و دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت بیش از پیش باید به کیفیت کالاها و خواسته‌های مردم توجه کنند. وی تنها راه نجات اقتصاد کشور از واردات کالاهای غیرضروری بویژه کالاهای چینی را منوط به حمایت از تولید و توسعه ‌صادرات دانست و ادامه داد: هیچ‌گاه نمی‌توان با واردات ‌اقتصاد را نجات داد و در حال‌حاضر نقدینگی در اقتصاد کشور منحرف شده و تمام نگاه تولید‌کنندگان به دست بانک‌ها برای دریافت وام است. این نماینده مردم در مجلس نهم یادآور شد: اگر چینی‌ها در بخش‌های گوناگون توانمندی تولید دارند، ایرانی‌ها نیز می‌توانند در بسیاری از موارد که لیاقت و شایستگی خود را در آن نشان داده‌اند، تولیدات با‌ارزشی داشته باشند که نه‌تنها در بازار ۸۰ میلیون نفری ایران مورد توجه قرار گیرد، بلکه برای بازارهای صادراتی نیز جذاب باشد. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نامگذاری سال ۹۵ از سوی مقام معظم رهبری به «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» تصریح کرد: با واردات بی‌رویه کالا و عدم حمایت از تولید داخلی اقتصاد مقاومتی محقق نخواهد شد و دولت باید به دنبال رفع مشکلات پیش‌ روی صنعتگران و واحدهای تولیدی باشد.
تجارت فروردین؛ ۶/۵ میلیارد دلار
گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران از واردات و صادرات کالا به کشور نشان می‌دهد در فروردین‌ماه امسال بیش از ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار کالا به کشورهای دیگر صادر شده است. به گزارش فارس، حجم تجارت خارجی در ماه اول امسال به ۶/۵ میلیارد دلار رسید. از سوی دیگر در این ماه ۲ میلیارد و ۷۹ میلیون دلار کالا به کشور وارد شده است. عمده این واردات به ترتیب از کشورهای کره،‌ هند، فدراسیون روسیه، چین و امارات عربی متحده بوده است.

 منبع: روزنامه وطن امروز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا