به داعش پول ندهید، حتی برای آزادی گروگان‌ها+عکس

موبنا – چند روز پیش جاستین ترودو نخست‌‌وزیر کانادا اعلام کرد یک شهروند این کشور که در فیلیپین توسط عناصر گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی «داعش» گروگان گرفته شده بود، به قتل رسیده است. حالا اما مسأله‌ای را مطرح کرده که اشاره به چهارراه اخلاق و سیاست دارد: حتی به اسم خون‌بها جهت آزادی …

موبنا – چند روز پیش جاستین ترودو نخست‌‌وزیر کانادا اعلام کرد یک شهروند این کشور که در فیلیپین توسط عناصر گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی «داعش» گروگان گرفته شده بود، به قتل رسیده است. حالا اما مسأله‌ای را مطرح کرده که اشاره به چهارراه اخلاق و سیاست دارد: حتی به اسم خون‌بها جهت آزادی شهروندان خود از چنگال داعش، به تروریسم کمک نکنید.

Liberal leader Justin Trudeau speaks about his private members bill during a news conference Wednesday June 11, 2014 in Ottawa. THE CANADIAN PRESS/Adrian Wyld
Liberal leader Justin Trudeau speaks about his private members bill during a news conference Wednesday June 11, 2014 in Ottawa. THE CANADIAN PRESS/Adrian Wyld

به نوشته تحلیل‌گر واشنگتن‌پست، گروهی که ابوسیاف در حدود ۱۹۹۰ در فیلیپین تأسیس کرد، تا کنون ده‌‌ها میلیون دلار از طریق آدم‌ربایی درآمد داشته است، فقط به این دلیل که هیچ دولتی حاضر نیست بریده‌شدن سر شهروندنش را شاهد باشد، گر چه می‌داند این گروه تروریستی با پولی که گرفته است،‌ به ربایش انسان‌های دیگر اقدام می‌‌کند، شاید یکی دیگر از شهروندان همان دولت.

این به معمایی برای دولت‌ها تبدیل شده که آیا گزینه درست و اخلاقی را انتخاب کنند و از تداوم این شبکه پولسازی پلید جلوگیری کنند، یا برای حفظ اعتبار خود در افکار عمومی داخلی با پرداخت خون‌بها شهروندشان را آزاد کنند، گر چه همیشه نیز مسأله به همین سادگی نیست. فعلاً آلمان، ایتالیا و فرانسه گزینه دوم را ترجیح می‌‌دهند و آمریکا و کانادا گزینه اول را.

گروه ابوسیاف در جدیدترین اقدامش، چندده فیلیپینی و خارجی را گروگان گرفت. تا کنون برخی از آنها از جمله یک کانادایی را به قتل رسانده، چند تن را با دریافت خون‌بها آزاد کرده و ۱۹ تن دیگر را همچنان در اختیار دارد.

ترودو که از جانب خود و نخست‌وزیر بریتانیا دیوید کامرون سخن می‌گفت، تأکید کرد:«ما باید به تروریست‌ها بفهمانیم که نمی‌توانند باز هم از طریق گروگان‌گرفتن انسان‌های بی‌گناه برای جرائم و خشونت‌هایشان پولی به جیب بزنند».

البته سران پیشین کانادا مانند ترودو فکر نمی‌‌کردند، شاید نمی‌دانستند هر چه در دهان این غول بریزند، بزرگتر می‌شود و اصلاً هر دولتی که به پرداخت خون‌بها قانع شود، شهروندانش گزینه‌های بهتری برای ربایش هستند. روکمینی کالیماکی گزارشگر نیویورک تایمز دو سال پیش گزارش داد گروه تروریستی القاعده از سال ۲۰۰۸ میلادی تا آن زمان دست‌کم ۳۶ بار دولت‌های غربی از جمله کانادا را مجبور به پرداخت خون‌بها کرده و حداقل ۱۲۵ میلیون دلار به جیب زده است. پیش‌تر نیز اسناد ویکی لیکس مربوط به سال ۲۰۱۱ میلادی از آزادسازی دو شهروند کانادایی در کشور مغرب خبر داده بودند.

به داعش پول ندهید، حتی برای آزادی گروگان‌ها1
از دو شهروند کانادایی، ریزدل (سمت راست) به قتل رسیده است

ادوارد جکسون استرینگر، دستیار فرمانده نیروی هوایی ارتش بریتانیا همزمان با ادعای نخست‌‌وزیر کشورش، از کاهش محسوس درآمد داعش سخن می‌‌گوید. به گزارش گاردین، بمباران میادین نفتی، کاهش قلمروی تحت تصرف و نابودی حدود ۸۰۰ میلیون دلار در مراکز ذخیره پول، موجب شده که داعش مجبور به تغییر نظام مالیاتی شود، بلکه از جیبِ ساکنان قلمرو خود به جبران مافات بپردازد.

شاید برای جبران اعتبارِ ازدست‌رفته است که داعش هر چه بیشتر به ترور برخی فعالانِ حقوق هم‌جنس‌گرایان و دوجنسه‌‌ها اقدام می‌کند. کشورهایی چون بنگلادش که دولتش نیز به دلیل عقاید اسلامی از چنین فعالانی حمایت نمی‌کند، بهترین گزینه برای داعش هستند.

به گزارش آسوشیتدپرس، یک بازیگر تئاتر و یک سردبیر که در نشریه‌ حامی همجنس‌‌گرایی فعالیت کرده و در کنارش با آژانش آمریکایی توسعه بین‌المللی نیز همکاری داشته، آخرین قربانی گروهی بودند که برای اصلاح ابرو، چشم را کور می‌‌کند. قتل این دو که پس از انتشار تهدید علنی از سوی داعش صورت گرفت، موجی از ترس را میان همفکران این دو برانگیخته است.

 منبع:مشرق  

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا