اولین ون الکتریکی در ایران

موبنا – بهمن ماه سال گذشته بود که اعلام کردیم کارمانیا، نماینده برند BYD در ایران، برنامه‌ای برای واردات شاسی بلند معروف این شرکت یعنی بی وای دی S6 در نظر گرفته است و در نمایشگاه خودروی کرمان هم شاهد معرفی این محصول از سوی کارمانیا بودیم. در حقیقت BYD S6 از زمان عرضه اش …

موبنا – بهمن ماه سال گذشته بود که اعلام کردیم کارمانیا، نماینده برند BYD در ایران، برنامه‌ای برای واردات شاسی بلند معروف این شرکت یعنی بی وای دی S6 در نظر گرفته است و در نمایشگاه خودروی کرمان هم شاهد معرفی این محصول از سوی کارمانیا بودیم. در حقیقت BYD S6 از زمان عرضه اش به بازار چین توانست موفقیت بسیار خوبی را بدست بیاورد و عنوان شاسی بلند سال بازار چین را در سال ۲۰۱۱ کسب کرد. حال کارمانیا قصد دارد در راستای گسترش، خودرویی دیگر از این برند را برای بازار کشور در نظر گرفته که نامی تحت عنوان BYD E6 دارد و در سگمنت ون های جمع و جور Compact MPV قرار می‌گیرد.

ون الکتریکی

ون الکتریکی1
کمی هم بخواهیم در مورد شرکت سازنده این محصول صحبت کنیم، می‌توان گفت که بی‌وای‌دی، شرکت خودروسازی جمهوری خلق چین واقع در شهر شنژن است که در زمینه تولید و مونتاژ خودرو، اتوبوس، خودروهای برقی و لیفتراک فعالیت می‌کند. این شرکت در سال ۲۰۰۳ میلادی در پی خریداری شرکت خودروسازی سیچوان توسط وانگ چوان- فو راه‌اندازی شد و در سال ۲۰۱۳ میلادی به تعداد ۵۰۶٫۱۹ دستگاه خودرو تولید نمود و هم‌اکنون دهمین خودروساز چین بشمار می‌آید.
به خودرو برگردیم، پیش از هرچیز، گفتنی است که ابعاد کلی این مینی ون در طول ۴۵۶۰ میلی متری، عرض ۱۸۲۲ میلی متری، ارتفاع ۱۶۴۵ میلی متری با فاصله بین دو محوری ۲۸۳۰ میلی متری خلاصه می‌شود که از این سایز بدنه، حداقل وزن خشک ۲۸۳۰ کیلوگرمی بدست آمده است. طراحی ظاهری این خودرو در قسمت جلوپنجره بیشتر شبیه به محصولات هوندا بخصوص هوندا اودیسه است، ولی در کل اگر بخواهیم در مورد طراحی آن صحبت کنیم، می‌توان یک طراحی نسبتاً خوب را برای آن توصیف کرد.
برخلاف طراحی ظاهری نسبتاً متوسط این ون، می‌توان قسمت مولد قدرتی آن را یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های یک خودرو در ایران دانست. البته بیشتر به خاطر اقتصاد و بهره‌وری سوخت که کم کم تبدیل به نگرانی های بزرگ کشور شده، چون این ون در باطن خود از پیشرانه‌ای محرک تمام الکتریکی از نوع مگنتی سود می‌برد که با باطری‌های ۶۱٫۴ کیلووات برساعتی، توانایی تولید قدرتی ۱۲۱ اسب بخاری در کنار ماکزیمم گشتاوری ۴۵۰ نیوتن متری را دارد. مصرف موتورهای الکتریکی و مقدار انرژی کشیده شده از باطری‌ها نیز حدود ۱۹٫۵ کیلووات در هر صد کیلومتر اعلام شده که می‌توان در جاده‌های شهری حدود ۴۰۰ کیلومتر بدون شارژ مجدد با آن رانندگی کرد. مدت زمان شارژی باطری‌ها با شارژر سریع ۳۰ کیلووات ساعتی حدود ۲ ساعت اعلام شده است و این در حالیست که برای شارژ کامل باتری‌ها با ولتاژ استاندارد، مابین ۸ الی ۹ ساعت زمان نیاز است.

ون الکتریکی2
ون الکتریکی3

از امکانات رفاهی و تجهیزات فنی این محصول می‌توان به یک اسپویلر سقفی هم رنگ بدنه، سیستم عیب یاب اتوماتیک خودرو، استفاده از نیروی ترمز جهت شارژ باطری، مدیریت توزیع یکنواخت ولتاژ باطری، چراغ راهنما مجهز به رفلکتور، چراغ‌های روشنایی مخصوص روز، چراغ‌های هالوژن جلو، سیستم کنترل مقدار شارژ روزانه، صفحه نشانگر سیستم ترمز و شارژ باطری‌ها، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، کلید هوشمند، ترمز دستی برقی، فرمان هیدرولیکی/ برقی، دنده الکتریکی، رینگ‌های آلومینیومی ۱۷ اینچی، آینه‌های جانبی برقی به همراه گرمکن، سیستم مالتی مدیا با صفحه لمسی، صندلی‌های چرمی، پدال‌های گاز الکترونیکی، سردنده شبرنگ، فرمان تمام چرم و خروجی برق ۱۲ ولت اشاره کرد.
تجهیزات ایمنی این ون چینی هم شامل ۶ عدد سنسور پارک، قفل مرکزی و سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، کمربند ایمنی پیش کشنده با قابلیت تنظیم ارتفاع، ۲ عدد کیسه هوای ایمنی جلو، ترمز کمکی هیدرولیکی، سیستم جلوگیری از عقب رفتن در سربالایی‌ها و سیستم کنترل پایداری خودرو ESP می‌شود.
در مورد قیمت احتمالی این خودرو هنوز اطلاعاتی در دسترس نیست و باید منتظر عرضه آن توسط کارمانیا باشیم اما امیدواریم با حمایت های صورت گرفته از سوی دولت بتواند جایگاه مناسبی برای خودروهای الکتریکی بدست آید و رفته رفته شاهد حضور پررنگ تر این نوع خودروها در سطح کشور باشیم.
ون الکتریکی4

ون الکتریکی5

 منبع:ویرلن   

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا