ایران با مشکل نفت‌کش مواجه است

موبنا -آشوشیتدپرس استرالیا در گزارشی مدعی شد: ایران برای افزایش صادرات خود با مشکل مواجه شده زیرا بسیاری از نفتکشهای این کشور درگیر ذخیره‌سازی نفت هستند و برخی آماده تردد در دریا نیستند و همچنین شرکت‌های کشتیرانی خارجی نیز در حال حاضر تمایلی به حمل محموله‌های نفتی ایران نشان نمی‌دهند. تهران به دنبال از سرگیری …

موبنا -آشوشیتدپرس استرالیا در گزارشی مدعی شد: ایران برای افزایش صادرات خود با مشکل مواجه شده زیرا بسیاری از نفتکشهای این کشور درگیر ذخیره‌سازی نفت هستند و برخی آماده تردد در دریا نیستند و همچنین شرکت‌های کشتیرانی خارجی نیز در حال حاضر تمایلی به حمل محموله‌های نفتی ایران نشان نمی‌دهند.

تهران به دنبال از سرگیری تجارت از دست رفته خود با اروپا پس از لغو تحریم‌های اعمال شده در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ است که این کشور را از بازاری که یک سوم نفت ایران را خریداری می‌کرد محروم ساخت و ایران را به طور کامل به خریداران آسیایی وابسته کرد.

یک مقام بلندپایه دولت ایران به رویترز می‌گوید: ایران ۵۵ تا ۶۰ نفتکش در ناوگان خود دارد. وی به این موضوع که چه تعداد از این نفتکش‌ها برای انبار محموله‌های نفتی فروخته نشده به کار گرفته شده‌اند اشاره نکرد، اما منابع صنعت نفت می‌گویند ۲۵ الی ۲۷ نفتکش ایران در آبهای نزدیک به پایانه‌هایی همچون عسلویه و جزیره خارگ پهلو گرفته‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد نفتکش آمادگی تردد در دریا را ندارند و باید برای رسیدن به استانداردهای کشتیرانی بین المللی تعمیر شوند، چیزی نگفت.

نوشته های مشابه

این مقام بلندپایه افزود: حدود ۲۰ فروند نفتکش بزرگ باید مدرن‌سازی شوند. این به معنای این است که نفتکش‌های خارجی برای صادرات بخش عمده‌ای از نفت ایران به اروپا و دیگر نقاط باید مورد استفاده قرار بگیرند، چرا که ایران به دنبال برآورده کردن هدف رسیدن به سطح فروش نفت قبل از تحریم‌ها در سال جاری است، اما بسیاری از مالکان نفت‌کش‌ها تمایلی به حمل محموله‌های نفتی ایران نشان نمی‌دهند.

دلیل اصلی این است که برخی محدودیتها علیه ایران همچنان پابرجا هستند و هرگونه تجارت به دلار یا حضور شرکت‌های آمریکایی از جمله بانک‌ها را در مناسبات تجاری با ایران منع می‌کنند. این امر یک مانع بزرگ برای تجارت نفت و نفت‌کش‌ها است که به دلار صورت می‌گیرد.

براساس اطلاعات منابع رهگیری نفتکش‌ها و واسطه‌های کشتیرانی، از زمان لغو تحریم‌ها در ژانویه هشت نفتکش خارجی در مجموع حدود هشت میلیون بشکه نفت ایران را به مقاصد اروپایی منتقل کرده اند.

تاکنون هیچ نفتکش ایرانی محموله‌های نفتی ایران را به اروپا تحویل نداده است.

پدی راجرز مدیرعامل شرکت نفتکش بین‌المللی یوروناو گفت:‌ در حال حاضر هیچ فوریت مهمی برای تجارت با ایران وجود ندارد.

وی افزود: هیچ برتری برای تجارت در ایران وجود ندارد و بسیاری از معاملات تجاری دیگر وجود دارند و بازار شلوغ و نرخ‌ها خوب هستند.

وی به رویترز گفت: بنابراین هیچ تاکیدی برای انجام این کار نیست. من واقعا نمی‌خواهم یک حساب بانکی به یورو در دوبی برای تجارت با ایران باز کنم.

یک مقام بلندپایه ایرانی که خواست نامش‌ فاش نشود مدعی شد که ایران برای اجاره نفتکش‌های خارجی با مشکل روبرو است.

وی افزود: ما در حال کار بر روی این مشکلات هستیم. چندین مساله مالی، بانکی و بیمه‌ای وجود دارد. این مشکلات از زمان لغو تحریمها قدری بهبود یافته‌اند اما ما هنوز با مشکلات جدی روبرو هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نیازی برای مدرن‌سازی نفت‌کش‌های ناوگان ایران وجود دارد گفت: البته این نیاز وجود دارد

بخشی از مشکل ایران در زمینه نفتکشها به این دلیل است که ایران به دلیل تحریمهایی که دسترسی ایران به شبکه مالی جهانی را محدود کرده، در دسترسی به انبارهای خشکی جهان مشکل داشته و از این رو بیشتر از رقبای تولیدکننده نفت همچون عربستان به انبارهای شناور در دریا وابسته شده است.

این مشکل به دلیل عرضه مازاد جهانی نفت همراه شده و منابع آگاه برآورد میکنند که ایران حدود ۴۵ تا ۵۰ میلیون بشکه نفت فروخته نشده را در نفتکشهای خود ذخیره کرده است.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا