هشدار براي تبديل «ري» به «هرندي» جديد

موبنا -ديروز و در ابتداي جلسه، به رسم ديگر جلسات شورا كه هر بار يكي از دبيران شوراياري مناطق مختلف تهران گزارشي از مشكلات و مسائل منطقه خود ارايه مي‌داد، دبير شوراياري‌هاي منطقه ۲۰ با حضور در جلسه گزارشي از وضعيت شهرري و مشكلات آن ارايه داد كه محور اصلي آن مشكلات آسيب‌هاي اجتماعي بود: …

موبنا -ديروز و در ابتداي جلسه، به رسم ديگر جلسات شورا كه هر بار يكي از دبيران شوراياري مناطق مختلف تهران گزارشي از مشكلات و مسائل منطقه خود ارايه مي‌داد، دبير شوراياري‌هاي منطقه ۲۰ با حضور در جلسه گزارشي از وضعيت شهرري و مشكلات آن ارايه داد كه محور اصلي آن مشكلات آسيب‌هاي اجتماعي بود: در منطقه ۲۰ با مشكلاتي از جمله كمبود بيمارستان، بافت فرسوده و آسيب‌هاي اجتماعي مواجه هستيم كه بايد به صورت ويژه به اين موارد توجه شود. جعفر شربياني با اشاره به جمعيت ۴۰۰ هزار نفر جمعيت ساكن و يك ميليون و ٢٠٠ هزار نفر جمعيت شناور اين منطقه، به مشكل ترافيكي اين منطقه اشاره كرد و گفت: براي كاهش اين معضل بايد طرح‌هاي نيمه‌كاره يا فراموش‌شده مانند طرح پل سه‌‌راه تقي‌آباد كه محل تردد يك ميليون نفر از تهران و ورامين است، هرچه سريع‌تر به تاييد نهايي برسد. ضمن آنكه نبايد از طرح‌هاي فرهنگي آن مانند طرح مجتمع فرهنگي طغرل و تعيين تكليف هرچه سريع‌تر براي آن غافل بود.

شربياني از بافت فرسوده گسترده منطقه به عنوان يكي ديگر از مهم‌ترين مشكلات اين منطقه ياد كرد و گفت: در دوره قبل، شهرداري اهتمام ويژه‌اي نسبت به بافت فرسوده داشت ولي با توجه به وضعيت اقتصادي موجود نيازمند كمك‌هاي ويژه‌تري در اين رابطه هستيم. همچنين بهسازي و بازسازي حرم مطهر حضرت عبدالعظيم الحسني بايد مورد تاكيد قرار بگيرد. ما انتظار داريم شوراي شهر تهران كه ارتباط نزديكي با دولت دارد نسبت به تخصيص بودجه لازم براي حذف بافت‌هاي فرسوده اقدام كند.
شربياني در ادامه به چهار چالش جدي اين منطقه اشاره كرد و گفت: با توجه به حدود هشت ميليون زايري كه به شهرري تردد مي‌كنند نياز به يك زايرسرا و هتل در منطقه ۲۰ ضروري است كه طرح آن آغاز شده ولي هنوز اجرايي نشده است.

وي از وجود صنايع آلاينده به عنوان دومين آسيب جدي منطقه ياد كرده و گفت: در منطقه ۲۰ صنايع آلاينده‌اي همچون روغن نباتي ورامين، مارگارين و گاراژهاي متروكه در وسط شهر موجود است كه با توجه به وجود اين صنايع آلاينده در منطقه بايد نسبت به ساماندهي آنها اقدام شود.

دبير دبيران شوراياري منطقه ۲۰ عدم وجود پاركينگ طبقاتي در اين منطقه را سومين معضل منطقه دانسته و از كمبود سرانه بهداشتي نيز به عنوان يكي ديگر از معظلات منطقه اشاره كرد و گفت: در منطقه ۲۰ فقط يك بيمارستان فيروزآبادي وجود دارد كه اگر در طول روز به اورژانس اين بيمارستان مراجعه شود انگار به بيمارستاني كه در منطقه جنگي واقع شده است رفته‌ايد و سيل عظيم جمعيت و بيماران در اين بيمارستان وجود دارد. در واقع ما در موضوع سرانه‌هاي بهداشتي و درماني در مضيقه هستيم، به عنوان مثال در منطقه ۳، ۱۲ بيمارستان وجود دارد ولي در مناطق ۱۸، ۱۷، ۱۹، ۱۵، ۱۶ و ۲۰ فقط شش بيمارستان داريم. او افزود: امنيت در جنوب تهران يك مشكل فراگير است و اگر به بعضي از محلات منطقه ۲۰ رسيدگي نشود شاهد هرندي‌هاي دوم و سوم خواهيم بود كمااينكه هم‌اينك نيز در محله بهشتي و ديگر محله‌هاي منطقه ۲۰ با مشكلات آسيب‌هاي اجتماعي جدي مواجه هستيم.
شربياني از كمبود نيروي پليس در شهر ري به عنوان يكي ديگر از عواملي كه باعث رشد آمار جرم و جنايت در اين منطقه شده است ياد كرد و گفت: با وجودي كه شهر ري، شهرستان محسوب مي‌شود ولي پليس مستقل ندارد و پليس آن زير نظر پايگاه يكم فعاليت مي‌كند و ما با كمبود نيروي انتظامي مواجه هستيم. او در نهايت پيشنهاد كرد تا براي حل مشكلات ذكر شده منطقه ۲۰، به منطقه ويژه در شهر تهران تبديل شود.

نوشته های مشابه

بعد از اين سخنان و گزارشي كه از وضعيت شهرري ارايه شد نوبت به اعضا شوراي شهر تهران رسيد تا پيشنهادهايي را مطرح و درباره چالش‌هاي شهر ري صحبت كنند.
احمد مسجدجامعي معتقد بود در صورتي كه به جاذبه‌هاي گردشگري اين منطقه توجه شود، مي‌توان شاهد رونق اقتصادي و توسعه آن بود.

وي در همين خصوص گفت: پيش از اين طرحي براي تبديل ري به قطب گردشگري پايتخت وجود داشت كه از شهرداري درخواست مي‌كنيم تا با پيگيري دوباره ري را به يك قطب گردشگري تبديل كنيم. مسجدجامعي از پيگيري تاسيس موزه صنعت و سرمايه‌گذاري براي بازسازي حسينيه‌هاي قديمي براي رونق گردشگري ديني به عنوان شيوه‌هاي ديگري از رونق شهرري ياد كرد.

گسل شهر ري را فراموش كرده‌ايم

عباس جديدي معاون نظارت شوراي اسلامي شهر تهران گفت: در حالي كه يكي از مهم‌ترين گسل‌هاي شهر تهران در شهر ري وجود دارد اما گويي براي مقابله با زلزله هيچ آمادگي‌اي وجود ندارد.
او يكي ديگر از اعضايي بود كه ديروز، پس از ارايه گزارش شوراياران منطقه ۲۰ به ذكر دو مورد از معضلات خاص اين منطقه پرداخت و گفت: يكي از مهم‌ترين چالش‌هاي اين منطقه، حضور پرتعداد اتباع افغاني و اسكان در اين منطقه است، چراكه متاسفانه به دليل نبود مديريت صحيح در خصوص ساماندهي اين افراد روز به روز شاهد افزايش ورود اتباع افغاني در اين منطقه هستيم. به اعتقاد وي، اين مساله به قدري جدي است كه اگر فكري براي آن نشود و رشد بي‌رويه اين افراد در منطقه ۲۰ تهران كنترل نشود ما شاهد بروز يك آسيب اجتماعي خطرناك خواهيم بود.

جديدي در ادامه سخنان خود به نبود تمهيدات لازم براي مقابله با مخاطرات زمين و حوادث غيرمترقبه اشاره كرد و افزود: يكي از مهم‌ترين گسل‌هاي شهر تهران در شهر ري واقع شده است و منطقه ۲۰ به دليل بافت فرسوده‌اي كه دارد در صورت بروز رخداد زمين لرزه متحمل خسارت‌هاي جبران‌ناپذيري خواهيم بود. اما هيچ تمهيدي براي رويارويي با اين رخداد طبيعي انديشيده نشده، حتي تلاشي براي احياي بافت‌هاي فرسوده آن نيز نشده است.

 منبع: اعتماد 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا