سقوط شاخص‌های بورس عربستان

موبنا -به گزارش رویترز، یك روز پس از اعلام محمد بن سلمان جانشین ولیعهد سعودی مبنی بر در دستور كار قرار گرفتن برنامه اصلاحاتی كه قرار است تا سال ۲۰۳۰ این كشور را از اتكا به نفت بی نیاز كند، سرمایه گذاران محلی اقدام به برداشت سود حاصل از معاملات سهام كردند؛ امری كه شاخص …

موبنا -به گزارش رویترز، یك روز پس از اعلام محمد بن سلمان جانشین ولیعهد سعودی مبنی بر در دستور كار قرار گرفتن برنامه اصلاحاتی كه قرار است تا سال ۲۰۳۰ این كشور را از اتكا به نفت بی نیاز كند، سرمایه گذاران محلی اقدام به برداشت سود حاصل از معاملات سهام كردند؛ امری كه شاخص های بورس این كشور را با سقوط مواجه كرد.

ظاهرا سرمایه گذاران سعودی نتوانستند به وعده های جانشین ولیعهد سعودی اعتماد كنند؛ فردی كه زمانی در لباس جنگ سالار، وعده خاتمه دادن سریع به بحران یمن با اتكا به حملات نظامی را داد اما اوضاع را بحرانی تر و عربستان را وارد جنگ فرسایشی كرد و حالا در هیات منجی اقتصادی، قول اصلاحاتی را داده است كه مشخص نیست به چه سرنوشتی دچار شود و چه پیامدهایی داشته باشد.

شاخص اصلی بورس عربستان روز سه شنبه با كاهش ۱.۶ درصدی بعد از پایین آمدن یك سوم حجم معاملات بورس به ۶ هزار و ۷۵۷ واحد تنزل كرد.

رویترز در تحلیل خود از وضعیت روز سه شنبه بورس عربستان آورده است با توجه به اینكه اصلاحات اقتصادی وعده داده شده سال ها طول خواهد كشید، اكثر مدیران صندوق ها انتظار صعود فوری و مداوم سهام را ندارند.

سهم گروه مالی سامبا كه پیشتر ۹.۳ درصد افزایش یافته بود روز سه شنبه ۵.۳ درصد سقوط كرد زیرا سرمایه گذاران برداشت سود معاملات قبلی را ترجیح دادند.

با این حال، تنها در سهامی كه از برنامه اصلاحات اعلام شده منتفع می شوند افزایش هایی مشاهده شد. سهام شركت معدن های عربستان از این دسته است كه ۶ دهم درصد رشد داشت زیرا در طرح اصلاحات اقتصادی، افزایش مشاركت بخش معدن در تولید ناخالص ملی به ۹۷ میلیارد ریال سعودی (۲۵.۹ میلیارد دلار) و افزایش ۹۰ هزار شغل در این بخش تا شروع سال ۲۰۲۰ گنجانده شده است.
ماجراجویی های رژیم سعودی در منطقه، اقتصاد این كشور را با كسری بودجه قابل توجهی مواجه كرده، به گونه ای كه در طول ۱۵ سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار از بانك های خارجی تقاضای وام كرده است.

در چنین شرایطی، این كشور طرح بلندپروازانه ای را برای ایجاد اصلاحات اقتصادی با هدف رهایی از وابستگی به نفت و تبدیل شدن به یك قطب سرمایه‌گذاری جهانی، به طور رسمی اعلام كرد.
محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان سعودی گفته است، ریاض قصد دارد سرمایه موجود در صندوق سرمایه گذاری ملی را از ۶۰۰ میلیارد ریال سعودی (۱۶۰ میلیارد دلار) به ۷ تریلیون ریال (۲ تریلیون دلار) افزایش دهد. این در حالی است كه خبرگزاری فرانسه گزارش داد، بودجه سال ۲۰۱۵ عربستان سعودی با كسری ۹۸ میلیارد دلاری روبرو است .

بیش از ۷۰ درصد كل درآمد دولت عربستان از طریق فروش نفت حاصل می‌شود. این كشور در ادامه‌ سقوط بهای نفت، چند ماه پیش تصمیم گرفت بهای بنزین را در داخل، ۸۰ درصد افزایش و یارانه‌های برق، آب و دیگر خدمات دولتی به شهروندان را كاهش دهد.

روز دوشنبه اما، هیات وزیران عربستان سعودی، طرح اصلاحات اقتصادی گسترده موسوم به «چشم انداز ۲۰۳۰» را تصویب كرد؛ طرحی كه هدف آن كاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است.

هیات وزیران عربستان با تصویب این طرح، شورای امور اقتصادی و توسعه این كشور به ریاست شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد سعودی را مامور كرد تا مكانیزم ها و سازوكارهای مورد نیاز را برای اجرای این چشم انداز فراهم كند.

سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی در نشست هیات وزیران اعلام كرد، از همان آغاز كه زمام امور را در كشور به دست گرفته به دنبال توسعه فراگیر و به كارگیری امكانات و توانمندی ها برای تحقق آینده بهتر برای كشور و مردم عربستان بوده است.

این طرح درچارچوب گام های اصلاحات اقتصادی عربستان است كه می كوشد با توجه به كاهش شدید قیمت نفت، منابع درآمدی خود را متنوع و به روز كند؛ كشوری كه بزرگترین تولید كننده نفت جهان به شمار می رود.

در همین راستا، عربستان سعودی درنظر دارد در راستای ترمیم زیربنای اقتصادی خود، پنج درصد از شركت بزرگ نفتی آرامكو را در بورس این كشور به فروش برساند.

محمد بن سلمان گفته است:‌ ما باید بتوانیم از سال ۲۰۳۰ به بعد بدون نفت زندگی كنیم.

 منبع: ایرنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا