از «داعش احیا شده» تا درگیری های طوزخورماتو

موبنا -در همین راستا، تحولات ۱۲ تا ۲۵ آوریل عراق به همراه نقشه و توضیحات آن به شرح ذیل است: ۱-نیروهای بسیج ملی سنی روستاهای شمال موصل را پس گرفتند. یک منبع آگاه، اظهار داشت که نیروهای عرب سنی وفادار به اثیل النجیفی فرماندار سابق نینوا در هماهنگی با نیروهای پیشمرگه کرد و ائتلاف، روستاهای …

موبنا -در همین راستا، تحولات ۱۲ تا ۲۵ آوریل عراق به همراه نقشه و توضیحات آن به شرح ذیل است:

۱-نیروهای بسیج ملی سنی روستاهای شمال موصل را پس گرفتند. یک منبع آگاه، اظهار داشت که نیروهای عرب سنی وفادار به اثیل النجیفی فرماندار سابق نینوا در هماهنگی با نیروهای پیشمرگه کرد و ائتلاف، روستاهای بامیرا و النواران در شمال شرق موصل را در ۱۸ آوریل از داعش پس گرفتند.

۲- ایالات متحده در حمله ای در نزدیکی موصل یکی از مقامات ارشد داعش را کشت. ایالات متحده و کماندوهای کرد یک حمله هلیکوپتری را در ۱۸ آوریل در منطقه حمام القلیل در جنوب موصل راه اندازی کردند که در اثر آن یکی از رهبران شورای جنگ داعش و دو تن از دستیارانش کشته شدند. این حمله به دنبال یک حمله مشابه در ۱۷ آوریل برای دستگیری یکی از اعضای داعش در منطقه بادوش در شمال غربی موصل انجام شد.

۳-نیروهای امنیتی حمله به جنوب موصل را دفع کردند.نیروهای ارتش عراق گزارش دادند که در ۲۲ آوریل سه عامل انتحاری در منطقه مخمور قبل از اینکه اقدام به انفجار کنند مورد هدف قرار گرفتند و کشته شدند.

۴- خشونت های قومی در شهرهای مورد مناقشه فوران خواهد کرد. در ۲۴ آوریل درگیری هایی در منطقه طوز خورماتو در شرق تکریت بین نیروهای بسیج مردمی عراق و نیروهای پیشمرگه کرد در گرفت. در این درگیری دست کم ۱۲ نفر از نیروهای هر دو طرف و غیرنظامیان کشته شدند. هادی العامری رهبر سازمان بدر عراق در همان روز وارد کرکوک شد و با فرماندار کرکوک و نجم الدین کریم مقام ارشد نیروهای پیشمرگه برای میانجی گری رایزنی کرد. با این حال، درگیری ها پس از مدت کوتاهی از سر گرفته شد و تا ۲۵ آوریل ادامه یافته است. مبارزان بسیج مردمی اقدام به شلیک خمپاره کردند و پیشمرگه ها نیز خودروهای زرهی را در مرکز شهر مستقر کردند.

۵- نیروهای امنیتی عراق عملیات پاکسازی دیاله را آغاز کردند. نیروهای امنیتی در ۲۰ آوریل عملیات هایی در منطقه الزور به مقدادیه در شمال شرق بعقوبه برای از بین بردن داعش از این نواحی آغاز کردند.

۶- نیروهای امنیتی عراق با داعش احیاشده در شمال عراق درگیر شدند. در ۱۲ آوریل، نیروهای امنیتی در الضلوعیه در جنوب شرقی صلاح الدین دو بمب گذار انتحاری داعش را کشتند. پلیس فدرال و نیروهای شیعه عراقی، در ۱۸ آوریل در روستای ماتابیجه در شمال شرق الضلوعیه با داعش درگیر شدند. این درگیری به دنبال انتقال نیروهای نظامی از این منطقه به سمت سامرا برای مراسم بزرگداشت امام علی النقی در ۱۰ تا ۱۲ آوریل به وجود آمد.

۷- گروه صدر اعتصاب ها و تظاهراتی را در مرکز شهر بغداد از سر گرفتند. پیروان جریان صدر اعتراضاتی را در میدان صدر در تاریخ ۱۶ آوریل از سر گرفتند و خواستار اجرای اصلاحات تکنوکراتیک شدند. همچنین تحصنی در مقابل منطقه سبز از سر گرفتند و نیروهای امنیتی جاده های اصلی منتهی به این منطقه را برای حفاظت از آنجا بستند به ویژه زمانی که معترضان چندین ساختمان از وزارت خانه های بیرون از منطقه سبز محاصره کرده بودند. تظاهرات در بغداد و سراسر جنوب عراق در ۲۲ آوریل در راستای تقاضای اصلاحات ادامه پیدا کرد.

۸- داعش حملات فزاینده ای جهت آماده سازی برای روز زیارت شیعیان شروع کرده است. در ۲۵ آوریل، هفت گردان از نیروهای امنیتی عراق محافظت از منطقه کاظمیه در شمال غربی بغداد برای تامین امنیت زائرینی که به زیارت حرم امام کاظم(ع) می روند را شروع کردند. در ۲۵ آوریل یک عامل انتحاری خود را در نزدیکی سینمای البیاضه در الجدیده در شرق بغداد منفجر کرد که حداقل ۷ نفر کشته و ۳۱ نفر دیگر زخمی شدند. همچنین یک خودروی بمب گذاری شده پارک شده در نزدیکی یک کاروان نظامی منفجر شد که بر اثر آن ۶ نفر در لتیفیه در جنوب بغداد کشته شدند.

۹-داعش در حملاتی بغداد را مورد هدف قرار داد. طبق گزارش هایی، پلیس فدرال در ۱۵ آوریل دو تروریست حامل مواد منفجره انتحاری را در الزعفرانیه در جنوب بغداد دستگیر کردند. دو عامل انتحاری نیز در ۲۲ آوریل به حسینیه امام علی(ع) در رضوانیه در جنوب بغداد حمله کردند. یک حمله کننده موفق شد خود را منفجر کند که بر اثر آن حداقل ۳۳ نفر زخمی و هشت تن دیگر کشته شدند. همچنین عامل انتحاری دیگری یک ایست و بازرسی در الرشیدیه در شمال بغداد را در ۲۳ آوریل مورد هدف قرار داد باعث کشته شدن ۸ نفر و زخمی شدن ۲۷ نفر شد.

۱۰- نیروهای عراقی منطقه هیت عراق را به صورت کامل پاکسازی کردند. در ۱۴ آوریل، سرویس مبارزه با تروریسم به طور کامل منطقه هیت در غرب رمادی را پاکسازی کردند.

۱۱- داعش تلاش کرد نیروهای امنیتی عراق در غرب انبار را مورد هدف قرار دهد. حملات نیروی هوایی ائتلاف و لشکر هفتم ارتش عراق، در ۱۹ آوریل سه عامل انتحاری که مناطق مسکونی ناحیه البغدادی در غرب رمادی را مورد هدف قرار داده بودند را از بین بردند.

589519_396

 منبع: تابناک 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا