درخواست الحریری از پوتین برای میانجی‌گری

موبنا – السفیر افزود: سعدالحریری از مقامات ارشد روسیه درخواست كرده تا بر رهبری سوریه فشار وارد كنند برای اینكه همپیمانان لبنانی خود را به حضور در صحن پارلمان لبنان به منظور تامین حد نصاب برای فراهم شدن امكان انتخاب فرنجیه به عنوان رئیس جمهوری جدید لبنان ، مجبور كند. نامزد همپیمانان لبنانی سوریه در …

موبنا – السفیر افزود: سعدالحریری از مقامات ارشد روسیه درخواست كرده تا بر رهبری سوریه فشار وارد كنند برای اینكه همپیمانان لبنانی خود را به حضور در صحن پارلمان لبنان به منظور تامین حد نصاب برای فراهم شدن امكان انتخاب فرنجیه به عنوان رئیس جمهوری جدید لبنان ، مجبور كند.
نامزد همپیمانان لبنانی سوریه در انتخابات ریاست جمهوری لبنان، ژنرال« میشل عون» است و الحریری در اقدامی تردید آمیز سلیمان فرنجیه از دوستان نزدیك بشار اسد رئیس جمهوری و همپیمان حزب الله در گروه ۸ مارس را به عنوان نامزد خود البته تحت عنوان ابتكار عمل و نه به طور رسمی معرفی كرده است.

اما رئیس حزب جریان المرده در تازه ترین موضعگیر خود تاكید كرده كه « مهم این است كه رئیس جمهوری جدید لبنان از گروه ۸ مارس باشد و فرقی ندارد كه این شخص من و یا ژنرال « میشل عون» باشد».

در حالی كه تنها یك ماه دیگر ( ۲۵ ماه مه ۲۰۱۶) مانده است تا لبنان دو سال كامل را بدون رئیس جمهوری سپری كند، سلیمان فرنجیه كه از طریق شبكه اسكایب برای لبنانی های مقیم استرالیا سخن می گفت، افزود: مهم این است كه لبنان از این شرایط سخت عبور كند و گروه ۸ مارس فرصت انتخاب یك عضو آن به عنوان رئیس جمهوری را از دست ندهد.

از ۲۵ ماه مه ۲۰۱۴ تاكنون، با رفتن « میشل سلیمان»رئیس جمهور سابق از كاخ ریاست جمهوری (بعبدا)، درهای این كاخ بسته مانده است و نمایندگان پارلمان لبنان تاكنون نتوانسته اند رئیس جمهوری جدید این كشور را انتخاب كنند.

سی و هشتمین نشست پارلمان لبنان ویژه انتخاب رئیس جمهوری قرار است دهم ماه مه آینده ( ۲۱ اردیبهشت ماه) برگزار شود.

این روزنامه لبنانی خاطرنشان كرد:چندروزی از سفر الحریری به مسكو نگذشته بود كه « الكساندر كینشاك» سفیر روسیه در دمشق خواستار ملاقات با « ولید المعلم» معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه سوریه شد و پیامی را مبتنی بر درخواست الحریری از طرف رهبری روسیه به او منتقل كرد.
السفیر تصریح كرد: وزیر خارجه سوریه هم پیامی روشن به سفر روسیه داد و گفت كه خودتان را زیاد اذیت نكنید و عذاب ندهید، به لبنان بروید زیرا در این زمینه فقط « سید حسن نصرالله» دبیركل حزب الله تصمیم گیری می كند.

این روزنامه لبنانی نوشت: رهبری سوریه همچنین به رهبری حزب الله پیامی را به این مضمون منتقل كرد كه حاوی پیشنهاد الحریری به رهبری روسیه است.

السفیر افزود: سخنان « ولید جنبلاط» رئیس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه لبنان در گفت وگوی اخیر تلویزیونی خود مبنی بر اینكه « سید حسن نصرالله شریك در پرونده های منطقه ای از جمله یمن، سوریه ، عراق و لبنان است» نتیجه تماسش با رهبری حزب الله و از سوی دیگر اطلاعاتی است كه از تلاش های الحریری در مسكو كسب كرده است.

 منبع: ایرنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا