نوجوانان ایرانی در‌ معرض بیماری قرن

موبنا – همزمان وزیر بهداشت از رشد ۱۰ درصدی ایدز در ایران خبر داد که بر اساس آن با توجه به آمارهای رسمی سالانه سه هزار نفر به ایدز مبتلا می‌شوند. این در حالی است که اگر آمارهای غیررسمی را مبنا قرار دهیم باید به ابتلای سالانه ۱۰ تا ۱۳ هزار نفر ایرانی به بیماری …

موبنا – همزمان وزیر بهداشت از رشد ۱۰ درصدی ایدز در ایران خبر داد که بر اساس آن با توجه به آمارهای رسمی سالانه سه هزار نفر به ایدز مبتلا می‌شوند. این در حالی است که اگر آمارهای غیررسمی را مبنا قرار دهیم باید به ابتلای سالانه ۱۰ تا ۱۳ هزار نفر ایرانی به بیماری قرن اذعان کنیم. هشدارهایی که درمورد ایدز ازطریق دولت‌ها به مردم داده می‌شود در درجه اول مربوط به خون‌های آلوده و معتادانی است که تزریق مشترک دارند و در درجه دوم افرادی که شرکای جنسی متعدد دارند. با این وجود دلایلی که افراد به این بیماری لاعلاج در کشورهای مختلف دنیا مبتلا می‌شوند ، با هم متفاوت است. در ایران در گذشته بیشترین مبتلایان به ایدز معتادان تزریقی بودند که چیزی حدود ۹۰ درصد مبتلایان را تشکیل می‌دادند و در درجه دوم مبتلایان از طریق رابطه جنسی پرخطر قرار داشتند، در حالی که در سال‌های اخیر در ایران تعداد مبتلایان در اثر رابطه جنسی با مبتلایان در اثر تزریق خون آلوده به مرز برابری رسیده است. در مورد زنان هم در حالی که در گذشته تعداد کمی از زنان به این بیماری مبتلا بودند در سال‌های اخیر تعداد زنانی که به ایدز مبتلا شده اند زیاد شده است. فارغ از نحوه سرایت این بیماری باید به الگوی رشد ومهار آن درکشورهای مختف دنیا نگاهی انداخته و دلایل تابو بودن این بیماری را بررسی کنیم. روزگذشته رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت از شیوع ایدز بین زنان، کودکان و نوجوانان سخن گفته و وزیر بهداشت هم رشد ایدز را ۱۰ درصد اعلام کرد. این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته روند افزایش ایدز متوقف شده است.

رشد ایدز در ایران

وزیر بهداشت،درمان و آ‌موزش پزشكی گفت: تعداد مبتلایان به ویروس ایدز در كشور سالانه ۱۰ درصد رشد دارد و الگوی ابتلا به این ویروس به سمت ارتباطات جنسی پر خطر رفته است. به گزارش ایرنا، سید حسن هاشمی توضیح داد: واقعیت مهم درباره عفونت ویروس ایدز در جامعه ما این است كه بر خلاف گذشته كه الگوی اصلی انتقال این عفونت استفاده از مواد مخدر تزریقی بود، امروز عامل اصلی انتقال این ویروس ارتباطات جنسی و ارتباطات پر خطر جنسی است و مصرف شیشه و مواد مخدر صنعتی نیز به گسترش این بیماری دامن زده است. رئیس اداره ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت هم با بیان اینکه شیوع ایدز در زنان و نوجوانان رو به افزایش است، گفت: روند انتقال بیماری از تزریق مواد مخدر به ارتباط جنسی تغییر کرده است. به گزارش ایلنا، پروین افسر کازرونی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر روند انتقال از طریق جنسی افزایش داشته است، افزود: در گروه معتادان تزریقی به دلیل برنامه‌های گسترده کاهش آسیب و آموزش‌هایی که داده شد درصد آلودگی کمتر شد، ولی روند انتقال از طریق جنسی رو به افزایش است.از کل موارد ابتلا به ایدز ۸۵ درصد مردان و ۱۵ درصد زنان هستند، ولی به طور کلی آمار ابتلای زنان به این بیماری در سال‌های اخیر رو به افزایش است.

ایدز در کودکان

کازرونی گفت: اگر زنی به ایدز مبتلا باشد و بعد هم زایمان طبیعی داشته باشد و به نوزاد شیر بدهد، احتمال ابتلای نوزاد بین ۳۰ تا ۴۰ درصد است و به همین جهت خیلی اهمیت دارد که زنان باردار از نظر وضعیت اچ‌آی‌وی مورد ارزیابی قرار بگیرند. رئیس اداره ایدز و بیماری‌های مقاربتی وزات بهداشت گفت: در کل درصد مبتلایان به ایدز در زنان باردار خیلی پایین است. در حال حاضر در مورد همه زنان این آزمایش انجام نمی‌شود و خیلی از متخصصان این آزمایش را در بخش خصوصی انجام می‌دهند، اما در مراکز بهداشتی و درمانی فقط این اطلاع به زن باردار داده می‌شود که آزمایش اچ ای وی هم می‌تواند جزو آزمایش‌های بارداری باشد و آموزش اولیه در مورد آن داده می‌شود. رئیس اداره ایدز و بیماری‌های مقاربتی وزارت بهداشت با اشاره به آمار ۳۰هزار و ۷۲۷ نفر مبتلا به ایدز در ایران گفت: ۶۷۵ کودک زیر ۱۵ سال در کشور مبتلا به ایدز هستند.

آموزش برای پیشگیری

روند ابتلا به ایدز در جهان رو به کاهش است، ولی در کشورهای همجوار ما مثل آسیای میانه رو به افزایش است.در ایران نیز از نظر ابتلا به اچ‌آی‌وی در سنین جوانی روند رو به افزایشی وجود دارد. دلیل اینکه ایران هنوز هم در ایدز و غلبه بر این بیماری نتوانسته موفقیت‌آمیز عمل کند به رفتار دولت با این پدیده بر می‌گردد. در درجه اول آزمایش ایدز و هپاتیت در ایران آزمایشی غیرمطمئن و پرهزینه است که جزو چکاب‌های اولیه همه محسوب نمی شود درحالی که در کشورهای توسعه یافته کیت‌های خانگی برای آزمایش این بیماری وجود دارد که ابتلای فرد را به بیماری در هر تاریخی که باشد نشان می‌دهد، این در حالی است که حتی آزمایشگاه‌های ایران هم نمی‌توانند زمانی که اچ آی وی در حالت مخفی (پنجره) به سر می‌برد، مثبت بودن بیماری را تشخیص دهند. از سوی دیگر هنوز هم این بیماری برای خیلی‌ها تابو بوده و حاضر نیستند برای دادن آزمایشی تحت عنوان HIV اقدام کنند.یک متخصص ایدز و بیماری‌های واگیر دار در مورد وضعیت فعلی کشور در ابتلا به ایدز به آرمان می‌گوید: زنگ خطر ابتلا به ایدز در اثر رابطه جنسی از خیلی وقت پیش به صدا در آمده بود، بخش زیادی از مبتلایان به ایدز را افرادی تشکیل می‌دهند که در اثر همسر خود و یا اشنباه پزشک و تزریق خون آلوده به این بیماری مبتلا شده اند. محبوبه حاج عبدالباقی با طرح این پرسش که چرا در کشورهای توسعه یافته افراد خیلی راحت برای آزمایش ایدز اقدام می‌کنند، می‌گوید: باید رفتارهای مناسب به مردم آموزش داده شود زیرا هنوز بخش زیادی از مردم ما نمی‌دانند ایدز در کمینشان است و چقدر احتمال اینکه آنها به این بیماری مبتلا شوند زیاد است.

 منبع: آرمان 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا