واقعیت‌هایی از رؤیای وام ده میلیون تومانی ازدواج

موبنا -عبدالناصر همتی رئیس شورای هماهنگی بانک ها ، غلامرضا مصباحی مقدم عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و علی مردانی نماینده مجلس شورای اسلامی امشب ۶ اردیبهشت در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی موضوع وام ازدواج ۱۰ میلیون تومانی پرداختند. عبدالناصر همتی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر …

موبنا -عبدالناصر همتی رئیس شورای هماهنگی بانک ها ، غلامرضا مصباحی مقدم عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و علی مردانی نماینده مجلس شورای اسلامی امشب ۶ اردیبهشت در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی موضوع وام ازدواج ۱۰ میلیون تومانی پرداختند.

عبدالناصر همتی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر این که آیا بانک ها زیر بار وام ازدواج ده میلیون تومانی خواهند رفت گفت: قرض الحسنه منابع محدودی دارد به طوری که از سال گذشته تا به حال ۵۰۰ میلیارد تومان از منابع قرض الحسنه کاسته شده است.

رئیس شورای هماهنگی بانک ها با بیان این که ظرف ۷ سال گذشته ۲۰۵ میلیارد ریال وام ازدواج به ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر پرداخت کرده ایم اظهار داشت: اکنون ۴۵۰ هزار تقاضا در سامانه بانک مرکزی ثبت شده است.

سال گذشته ۸۰۰ هزار وام ازدواج از سوی شبکه بانکی پرداخت شد

وی با بیان این که سال گذشته ۸۰۰ هزار وام ازدواج از سوی شبکه بانکی داده شده است بیان کرد: بانک ملی ۲۹۲ هزار وام ازدواج پرداخت کرده است.

عبدالناصر همتی با بیان این که منابع صندوق قرض الحسنه رو به کاهش است افزود: سال گذشته دو هزار و ۴۰۰ میلیون تومان بابت وام ازدواج داده شده است گفت: سال گذشته کل شبکه بانکی هزار میلیارد تومان به کمیته امداد داده اند.

علیمردانی نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه برنامه در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر این که چه استدلالی پشت این مصوبه مجلس وجود دارد ادامه داد: امسال نمایندگان در بودجه ۹۵ برای حمایت از ازدواج جوانان به لایحه بودجه پیشنهاد الحاقیه اضافه کردند به طوری که این پیشنهاد الحاقیه رای بسیار بالایی را کسب کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: کلیه موسسات ملزم شده اند که به اندازه سهم خود در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه مشارکت داشته باشند و تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را در اولویت نخست خود قرار دهند

وی با اشاره به این که تسهیلات قرض الحسنه ازدواج از ۳ میلیون به ۱۰ میلیون طبق این مصوبه باید افزایش یابد گفت: اعطا تسهیلات قرض الحسنه ازدواج باید به نحوی مدیریت شود که تعداد جوانانی که در صف وام قرار می گیرند از ۵۰ هزار نفر بیشتر نشود.

علیمردانی با اشاره به این که در سال ۸۹ حدود ۹۰۰ هزار نفر ثبت ازدواج در کشور را داشتیم افزود: متاسفانه در سال ۹۴ تعداد ازدواج ها به ۶۸۰ هزار نفر رسید و این مسئله زنگ خطر است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این که در حال حاضر حدود ۱۲ میلیون نفر در سن ازدواج قرار دارند گفت: این موضوع به مرز بحران رسیده است.

وی بیان کرد: طبق آمار بانک مرکزی حدود ۱۰۲ هزار میلیارد تومان منابع قرض الحسنه در کشور موجود است.

مصباحی مقدم ادامه داد: به مانده حساب پس انداز و حساب جاری هیچ گونه سودی تعلق نمی گیرد و آن ها برای وام بانکی و موسسات مالی و اعتباری رایگان تلقی می شود پس هزینه ای برای سیستم بانکی ندارد اما بانک ها ترجیح می دهند که این منابع را به طور عمده سرمایه گذاری کنند .

وی اضافه کرد: با توجه به این که این منابع از آن مردم است و به عنوان قرض الحسنه داده شده و غالباً هم نسبت به حساب پس انداز تلقی می شود در امور خیریه هزینه شود.

این عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس با بیان این که تعداد آمار ازدواج های صورت گرفته کاهش پیدا کرده است گفت: آمار مربوط به ازدواج بر اساس آماری که مطرح می شود ثبت ازدواج سال گذشته ۶۸۰ هزار نفر بوده است که ممکن است تعدادی از این متقاضیان که در صف دریافت وام ازدواج بودند ازدواجشان در سال قبل ثبت شده باشد.

آمارها نشان دهنده کاهش ثبت ازدواج است

حجت الاسلام مصباحی مقدم تصریح کرد: ۵ سال قبل این آمار ۹۰۰ هزار ازدواج بوده که هم اکنون رو به کاهش نهاده که البته عوامل کاهش ازدواج متعدد است اما یکی از عوامل جدی نداشتن امکانات برای شروع زندگی است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه اضافه کرد: پیش بینی ما این است که با این مصوبه تعداد ازدواج حداکثر در یک سال، یک میلیون نفر ازدواج خواهد بود که اگر یک میلیون نفر را ضرب در ۱۰ میلیون تومان کنیم مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان می شود که این مبلغ نسبت به منابع قرض الحسنه بانک ها ده درصد هم نمی شود.

همتی رئیس شورای هماهنگی بانک ها نیز اظهار داشت: مانده قرض الحسنه ۳۶ هزار میلیارد تومان است و آن چه که در طول سال به عنوان وام پرداخت می کنیم تنها ۴ هزار میلیارد تومان بیشتر نیست که این ۴ هزار میلیارد تومان نیز فقط در بحث پرداخت تسهیلات ازدواج نیست بلکه ما این مبلغ را برای بهزیستی، کمیته امداد و بافت شهری و …. نیز پرداخت می کنیم.

همتی یادآور شد: سال گذشته ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای ازدواج ، هزار میلیارد تومان برای کمیته امداد و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز برای بهزیستی و مشاغل خانگی پرداخت کردیم و ما نمی توانیم از منابع جاری بانک ها برای پرداخت قرض الحسنه استفاده کنیم.

رئیس شورای هماهنگی بانک ها تصریح کرد: این گونه نیست که ما منابع جاری را به عنوان قرض الحسنه پرداخت کنیم بلکه یک سری بنگاه ها هستند که پول جاری نزد ما دارند که این پول آن ها عندالمطالبه است و نقدینگی بانک ها را تامین می کند.

وی ادامه داد: حساب سپرده و جاری سپرده قانونی دارد و این ها بخشی از عملیات بانک را که به مشتریان سرویس می دهند باید هزینه آن را نیز تامین کنند.

بانک ملی در ۴ سال گذشته ۲۲۰ میلیارد ریال تسهیلات تکلیفی در اختیار بانک ها گذاشته است

وی یادآور شد: بانک ملی ۲۲۰ میلیارد ریال در طی ۴ سال گذشته تسهیلات تکلیفی با نرخ ۱۲ درصد به بانک ها داده که قیمت تمام شده این پول در سیستم بانکی هم اکنون بالای ۲۰ درصد است.

علیمردانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در پاسخ به اظهارات رئیس شورای هماهنگی بانک ها گفت: آن چه که ما سال گذشته مصوب کرده بودیم ۲ هزار میلیارد تومان برای کمیته امداد و بهزیستی بوده که متاسفانه شما ۵۰ درصد را برای آن ها در نظر گرفتید.

همتی نیز اظهار داشت: تعیین وام ۱۰ میلیون تومانی برای هر یک از زوجین توقع مردم را از دولت و نهایتاً نظام بالا می برد در حالی که منابعی برای پرداخت این وام وجود ندارد

علیمردانی نیز در پایان اظهار داشت: متاسفانه شرایط کشور به گونه ای است که ساخت و ساز وجود ندارد رکود در صنعت حاکم است و استخدام نیز در دستگاه دولتی نیست لذا انتظار می رفت که دولت این موضوع را در لایحه مد نظر قرار می داد.

 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا