دیدگاه «بیل گیتس» درباره جدیدترین ظرفیت تکنولوژی برای آموزش

موبنا -بنیانگذار مایکروسافت و ثروتمندترین فرد دنیای کنونی، در مصاحبه ای که به تازگی با نشریه The Verge داشته، درباره ظرفیت های ربات های مکالمه کننده یا همان Chatbot ها برای آموزش تأکید کرده است؛ ربات هایی که کاربران می توانند همانند یک انسان با آنها گفت وگو و مکالمه داشته باشند. دیدگاه «بیل گیتس» …

موبنا -بنیانگذار مایکروسافت و ثروتمندترین فرد دنیای کنونی، در مصاحبه ای که به تازگی با نشریه The Verge داشته، درباره ظرفیت های ربات های مکالمه کننده یا همان Chatbot ها برای آموزش تأکید کرده است؛ ربات هایی که کاربران می توانند همانند یک انسان با آنها گفت وگو و مکالمه داشته باشند.
دیدگاه «بیل گیتس» در مورد جدیدترین ظرفیت تکنولوژی برای آموزش

بیل گیتس نام این ظرفیت را «پرمایگی گفت وگو» یا Dialogue Richness گذاشته است؛ ظرفیتی که به واسطه آن کاربران می توانند از Chatbot ها برای گفت وگو های آموزشی استفاده کنند. این ربات ها به عقیده گیتس، می توانند برای دانش آموزان حکم یک معلم و استاد تمام وقت را داشته باشند و آنها را حتی در مورد پیچیده ترین موضوعات علمی و آموزشی راهنمایی کند؛ این دقیقا همان روش آموزشی است که گیتس علاقه وافری به آن دارد.

وی در مصاحبه خود به The Verge گفته است: یکی از دلایل اصلی که من علاقه به درگیر شدن در موضوعات جدید دارم، این است که اگر در این موضوعات دچار گنگی شوم. اشخاصی را می شناسم که می توانم به آنها ایمل بزنم و از آنها کمک بخواهم. اگر کسی در کنار شما نباشد که بتوانید از او راهنمایی و نظر بخواهید، در نتیجه قدرت بلندپروازی خود را از دست می دهید و با افزایش سن، معمولا افراد ریسک کمتری برای یادگیری موضوعاتی که در آنها دچار ابهام و گنگی می شوند، خواهند کرد.

به شکل ساده بیل گیتس بیان می کند که اگر راهنمایی داشته باشید که فرضیه ها و دیدگاه های شما را بررسی کرده و شما را به درستی هدایت کند، بهتر و بیشتر فرا می گیرید. ربات های گفت وگو کننده می توانند به سادگی این نقش را برای افراد و به ویژه کودکان و دانش آموزان داشته باشند، به شیوه خاص آنها، بر روی دستگاه های هوشمند آنها و مطابق میل و زمان آنها.

گیتس اشاره می کند که در حال حاضر خدمات آنلاین فراوانی برای آموزش کودکان وجود دارد که می تواند آنها را در امر آموزش یاری دهد؛ اما ربات های گفت وگو کننده این ظرفیت را دارند در آن واحد میلیون ها دانش آموز و کاربر مختلف از سراسر دنیا را رایگان آموزش داده و هدایت کنند.

بدون شک، باید گفت، این اظهارات بیل گیتس نیم نگاهی به اتفاقات اخیر در مورد ربات های گفت وگو کننده مایکروسافت در توییتر دارد. ربات مشهور مایکروسافت در ماه گذشته با یک دردسر بزرگ روبرو شد که طی آن کاربران توییتر از این ربات برای ترویج عقاید نژاد پرستانه استفاده کردند و کار به آنجا رسید که مایکروسافت مجبور به غیر فعال کردن این ربات شد.

حال گویا گیتس می خواهد با کنایه ای به این ماجرا، به ما یادآوری کند که ظرفیت اصلی و مهم این ربات ها در کجاست و چگونه می توان از آنها نه برای سرگرمی صرف یا مسائل حاشیه ای، بلکه برای یکی از مهمترین فاکتورهای دخیل در توسعه و ترقی جامعه انسانی استفاده کرد.

بیل گیتس یکی از طرفداران پرشور آموزش در تمام طول عمر است. وی به شکل متوسط سالیانه ۵۰ کتاب را مطالعه می کند و مطالعه را به همگان پیشنهاد می دهد. در نتیجه کاملا روشن است که متخصصان عرصه تکنولوژی به ویژه در مایکروسافت را برای ساخت ابزارهایی در راستای یک چنین آموزشی هدایت کند و به کاربران نیز یادآوری کند که این همه برای چیست.

 منبع: تابناک 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا