شرط صدور کارت پایان خدمت برای بی‌سوادان

موبنا -سردار موسی کمالی درباره طرح سواد آموزی به سربازان بی‌سواد اظهار کرد: مطابق قانون صدور کارت پایان خدمت برای مشمولان و سربازان بی‌سواد ممنوع بوده و چنین افرادی حتما باید در طول مدت سربازی سواد آموخته و سپس کارت‌شان را دریافت کنند. وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته به ویژه در دهه ۶۰، …

موبنا -سردار موسی کمالی درباره طرح سواد آموزی به سربازان بی‌سواد اظهار کرد: مطابق قانون صدور کارت پایان خدمت برای مشمولان و سربازان بی‌سواد ممنوع بوده و چنین افرادی حتما باید در طول مدت سربازی سواد آموخته و سپس کارت‌شان را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته به ویژه در دهه ۶۰، ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ تعداد افراد بی‌سوادی که برای خدمت سربازی مراجعه می‌کردند قابل توجه بود، گفت: در آن ایام سالانه حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار سرباز بی‌سواد وارد نیروهای مسلح می‌شدند و به همین دلیل الزام سربازان به سوادآموزی مطرح شد اما در حال حاضر و از اوایل دهه ۹۰ این آمار به شدت کاهش یافته و سالانه بین هزار تا ۱۲۰۰ فرد بی‌سواد به خدمت سربازی اعزام می‌شوند.

جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستادکل نیروهای مسلح ادامه داد: اما این قانون همچنان اجرا شده و کارت پایان خدمت به هیچ وجه برای افراد بی‌سواد صادر نمی‌شود.

کمالی درباره طرح سرباز معلم نیز اظهار کرد: سرباز معلم همان‌طور که از نامش پیداست، استفاده از ظرفیت سربازان در امور آموزشی و برای آموزش و پرورش است. این طرح نیز طرح جدیدی نیست و سالانه تعدادی از مشمولان در قالب سرباز معلم، سرباز هیات علمی، سرباز صنعت، سرباز تعاون‌یار و … در اختیار دستگاه‌های دولتی قرار می‌گیرند تا از ظرفیت و دانش آنان در بحث تولید علم، امور بهداشتی، محرومیت‌زدایی و … استفاده شود.

به گفته وی، این سربازان در قالب امریه فعالیت کرده و پس از طی کردن دوران آموزشی در اختیار دستگاه‌های دولتی قرار می‌گیرند که تعداد و ظرفیت آن همواره با تایید ستادکل نیروهای مسلح تصویب می‌شود.

جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستادکل نیروهای مسلح درباره اجرای طرح جریمه ریالی سربازی در سال ۹۵ که مورد پرسش بسیاری از مخاطبان ایسنا نیز قرار داشت، گفت: بحث جریمه ریالی سربازی پس از ابلاغ قانون بودجه اجرایی خواهد شد و جزئیات و نحوه اجرا، چگونگی قسطی شدن و نحوه پرداخت آن نیز پس از ابلاغ قانون بودجه مشخص شده و به اطلاع شهروندان می‌رسد.

کمالی از مشمولان خواست که نسبت به تعیین تکلیف سربازی خود اقدام کرده و وارد غیبت نشوند چرا که غیبت از سربازی امکان بهره‌مندی آنان از بسیاری از تسهیلات و شرایط را از بین می‌برد ضمن اینکه ممکن است برخی از مشمولان به امید شایعاتی به سربازی نروند که به هیچ وجه واقعی نیست.

وی در پایان از مشمولان و خانواده آنان خواست که اخبار مربوط به حوزه سربازی را تنها از طریق رسانه‌های معتبر و منابع سازمان وظیفه عمومی و ستادکل نیروهای مسلح پیگیری کرده و به دیگر اخباری که ممکن است بعضا از سوی افراد سودجو و با نیت‌های خاص مطرح شود توجه نکنند.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا