انگلیس در آستانه اولین اعتصاب فراگیر پزشكان

موبنا -در حالی‌كه اعتصاب فراگیر پزشكان سازمان خدمات بهداشت ملی انگلیس در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه تقریبا قطعی به نظر می‌رسد، ‘جرمی هانت’ وزیر بهداشت این كشور ضمن درخواست برای محدود شدن این حركت اعتراضی صنفی؛ گفت كه این اعتصاب جان بیماران اورژانسی را به خطر می اندازد. ‘جرمی هانت ‘ روز دوشنبه در سخنانی …

موبنا -در حالی‌كه اعتصاب فراگیر پزشكان سازمان خدمات بهداشت ملی انگلیس در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه تقریبا قطعی به نظر می‌رسد، ‘جرمی هانت’ وزیر بهداشت این كشور ضمن درخواست برای محدود شدن این حركت اعتراضی صنفی؛ گفت كه این اعتصاب جان بیماران اورژانسی را به خطر می اندازد.

‘جرمی هانت ‘ روز دوشنبه در سخنانی در نشست مجلس عوام گفت این اعتصاب فراگیر كه برای اولین بار در تاریخ سازمان خدمات بهداشت ملی انگلیس ( ان اچ اس ) صورتی می‌گیرد، می‌تواند سبب به خطر افتادن جان بیماران اورژانسی شود.

پزشكان در این اعتصاب كه در اعتراض به قراردادهای جدید كاری‌شان صورت می‌گیرد، برخلاف چهار اعتصاب قبلی، در بخش‌های اورژانس و فوریت‌های پزشكی مراكز درمانی و بیمارستان‌های عمومی نیز دست از كار خواهند كشید.

جرمی هانت كه عدم نرمش وی سبب شده است كه حركت اعتراضی پزشكان به این مرحله برسد، از اعتصابیون خواسته است كه فعالیتشان را حداقل در بخش‌های اورژانس در بیمارستان‌ها و مركز درمانی كشور متوقف نسازند.

وی افزود: میزان آشفتگی ایجاد شده ناشی از اعتصاب پزشكان در مركز خدمات بهداشت ملی ‘ غیرقابل‌پیش‌بینی’ است اما نهایت تلاش به‌عمل‌آمده است كه خطری متوجه سلامتی بیماران نشود.
منابع سازمان خدمات بهداشت ملی انگلیس هشدار داده‌اند این اعتصاب فراگیر كه قرار است از ساعت هشت صبح تا ساعت پنج بعد از ظهر روز سه‌شنبه و نیز روز چهارشنبه (به‌وقت محلی ) برگزار شود، سبب خواهد شد كه ۱۲۵ هزار عمل جراحی و آزمایش‌های پزشكی و نوبت‌های داده ‌شده به مریض‌ها ملغی شود كه این مساله می‌تواند برای بیماران اورژانسی، تبعات جانی داشته باشد.

به گفته این منابع از ۱۲۵ هزار مورد یادشده، ۱۲ هزار و ۷۰۰ مورد عمل جراحی است.

در همین حال ‘هیادی الكساندر ‘ وزیر بهداشت كابینه در سایه حزب كارگر روز دوشنبه جرمی هانت را متهم به ‘تلاش برای ستیز ‘ با پزشكان جوان متهم كرد و گفت شیوه برخورد دولت انگلیس با این مساله به شكل سیاسی بوده و این اقدام به معنای ‘ریختن روغن بر روی آتش برافروخته ‘ است.
وی همچنین در واكنش به درخواست صورت گرفته برای استفاده حزب كارگر از نفوذش برای متوقف كردن اعتصاب پزشكان گفت: حقیقت این است كه تنها شخص وزیر بهداشت می‌تواند مانع از این اعتصاب شود و نه من و نه حزب كارگر و نه طرف‌های دیگر.

چهارده كالج سلطنتی نیز در نامه‌ای سرگشاده به دیوید كامرون نخست‌وزیر انگلیس كه روز دوشنبه مفاد آن منتشر شد از او خواسته‌اند كه به از سرگیری مذاكرات دو طرف كه در حال حاضر قطع‌شده است، برای جلوگیری از اعتصاب فراگیر پزشكان كمك كند.

از سوی دیگر به گزارش منابع خبری وزیر بهداشت انگلیس روز دوشنبه به دلیل تجمع اعتراضی شماری از پزشكان در برابر ساختمان این وزارتخانه مجبور شده است كه از درهای عقب این ساختمان وارد محل كارش شود.

در همین حال پزشكان جوان، جرمی هانت را متهم به داشتن ‘ترس از گفت‌وگوی عمومی’ در مورد مسایل مرتبط با قراردادهای جدید كاری كردند و گفتند این در حالی است كه این قراردادها می‌تواند كل سیستم بهداشتی انگلیس را با تهدید مواجه كند.

انجمن پزشكی انگلیس (بی ام ای) نیز گفته است در صورتی كه جرمی هانت وزیر بهداشت این كشور از تهدیدش برای اعمال اجباری قراردادهای جدید پزشكان جوان، عقب نشینی كند، خواهان لغو این اعتصاب فراگیر خواهد شد.

یك سخنگوی این انجمن در این خصوص گفت: پزشكان عمیقا از وضعیت آشفته ای كه برای بیماران ایجاد شده ‘عمیقا متاسف’ هستند اما این اعتصاب را برپا می كنند چون براین باور هستند كه طرح های دولت انگلیس در طولانی مدت به ضرر بیماران تمام خواهد شد.

وی عنوان كرد: قطعا، هنوز این امیدواری است كه بتوان از این اعتصاب اجتناب كرد در صورتی كه جرمی هانت وزیر بهداشت از تهدیدش دست كشیده و به میز مذاكرات بازگردد.
این در حالی است كه وزیر بهداشت انگلیس پیشتر گفته است كه حاضر به ‘تغییر و یا تاخیر’ در اجرای این قراردادهای جدید كاری پزشكان نیست.

به هرصورت، با وجود درخواست ها برای بازگشت به میز مذاكره، وزیر بهداشت دولت كامرون و ‘انجمن پزشكی انگلیس’ (BMA) در مواضع خود سرسختانه باقی مانده اند.
در حدود ۴۵ هزار پزشك جوان در سازمان خدمات بهداشت ملی انگلیس مشغول فعالیت هستند كه اكثر آنها عضو انجمن پزشكی انگلیس هستند. این پزشكان از قراردادهای جدید تحمیلی، خشمگین هستند.

گفته می شود، براساس طرح جدید دولت محافظه كار انگلیس قرار است پزشكان مراكز خدمات بهداشت ملی این كشور در تمام ایام هفته فعال باشند، اما حقوق پرداختی به آنها در روزهای تعطیل و شب ها همانند روزهای عادی خواهد بود.

انجمن پزشكی انگلیس معتقد است كه این قراردادهای جدید كاری سبب كاهش حقوق پزشكان در بیمارستان های عمومی این كشور خواهد شد.

این انجمن بر این باور است كه قراردادهای جدید كاری به این معنا است كه پزشكان با توجه به اینكه در روزهای تعطیل آخر هفته و نوبت های شب نیز حقوق عادی دریافت خواهند كرد، ۳۰ درصد از پرداختی شان كاسته خواهد شد.

برخی از پزشكان انگلیسی بر این باورند كه این قراردادهای جدید حركتی ‘بسیار وحشتناك’ بوده و ‘آثار وخیمی’ برای خدمات بهداشت عمومی انگلیس خواهد داشت.

در نقطه مقابل، ‘جرمی هانت’ وزیر بهداشت انگلیس ضمن متهم كردن انجمن پزشكی انگلیس به گمراه كردن پزشكان، معتقد است كه پیشنهاد های جدید كاری به نفع دكترها بوده و سبب كاهش حداكثر ساعات كاری آنها در روزهای پایان هفته می شود.

دولت انگلیس پیشتر موافقت كرده بود كه حقوق پایه پزشكان (كارآموز) كه در مراكز خدمات بهداشت ملی این كشور فعالیت می كنند در قراردادهای جدید كاری، از ۲۲ هزار و ۶۳۶ پوند به ۲۵ هزار و ۵۰۰ پوند (در سال ) افزایش یابد اما انجمن پزشكی انگلیس با این رقم موافق نیست.

در حال حاضر پزشكان كارآموز در بدو شروع كار در حدود ۲۲ هزار و ۶۳۶ پوند در سال حقوق می گیرند كه بعد از چهار سال به ۳۰ هزار پوند افزایش می یابد كه با اضافه پرداخت ها به رقم ۵۶ هزار پوند خواهد رسید.

پزشكان متخصص كارآموز نیز در بدو شروع كارشان در سازمان خدمات بهداشت ملی انگلیس ( ان اچ اس) بین ۳۰ هزار پوند تا ۴۷ هزار پوند حقوق سالانه دریافت می كنند كه این رقم می تواند با افزایش تجربه آنها به ۶۹ هزار پوند در سال برسد .

سازمان خدمات بهداشت ملی انگلیس و وزارت بهداشت این كشور پیش از این با افزایش یازده درصدی این رقم های پایه موافقت كرده بود اما پزشكان معترض این رقم را كافی نمی دانند.

خدمات بهداشت ملی انگلیس ( ان اچ اس ) برای اولین بار در سال ۱۹۴۸ و پس از پایان جنگ جهانی دوم به منظور ارائه خدمت درمانی به آسیب دیدگان و مجروحین جنگی راه اندازی شد و در حال حاضر با داشتن یك میلیون و ۶۰۰ هزار كارمند، به صورت رایگان به مردم انگلستان خدمات بهداشتی ارائه می كند.

دولت انگلیس در حال حاضر به منظور كاهش كسری بودجه به دنبال كاهش هزینه های عمومی رفاهی از جمله در بخش بهداشت است.

 منبع: ایرنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا