مدارک جديد از سقوط هواپيماي مالزي در اوکراین

موبنا -مستند «پرونده هاي توطئه : چه كسي ام.اچ ۱۷ را سرنگون كرد؟» در تاريخ ۳ مه (۱۴ ارديبهشت) به روي آنتن شبكه «بي.بي.سي۲» خواهد رفت و دو نظريه جديد را درباره سقوط پرواز خطوط هوايي مالزي در سال ۲۰۱۴ مطرح مي كند. يكي از اين دو نظريه كه بر اساس مصاحبه «بيلي سيكس» روزنامه …

موبنا -مستند «پرونده هاي توطئه : چه كسي ام.اچ ۱۷ را سرنگون كرد؟» در تاريخ ۳ مه (۱۴ ارديبهشت) به روي آنتن شبكه «بي.بي.سي۲» خواهد رفت و دو نظريه جديد را درباره سقوط پرواز خطوط هوايي مالزي در سال ۲۰۱۴ مطرح مي كند.

يكي از اين دو نظريه كه بر اساس مصاحبه «بيلي سيكس» روزنامه نگار آلماني تبار با بيش از ۱۰۰ شاهد عيني ماجرا شكل گرفته است، نقش حداقل يك جت جنگنده اوكراين را در سرنگوني اين هواپيما مطرح مي كند.

سيكس با بيان اينكه هفت نفر از شاهدان حداقل حضور يك هواپيماي جنگنده را مورد تاييد قرار داده اند، گفت : يكي از آن ها حتي نحوه شليك موشك از اين جنگنده را براي من توصيف كرد.

وي معتقد است كه در سقوط اين هواپيما، دو جنگنده نقش داشته اند كه يكي از آن ها از پشت ، كابين خلبان را مورد هدف قرار داده و جنگنده ديگر با شليك يك موشك هوا به هوا قصد سرنگوني هواپيما را داشته است.

رسانه هاي روسي نام خلبان جنگنده دوم را «ولاديسلاو وولوشين» از فرودگاه نظامي جنوب اوكراين معرفي كردند.

با اين حال خلبان مذكور با رد اين اتهام گفت : ما در ۱۷ ژوئيه (تاريخ سقوط هواپيما) پرواز نداشتيم و اين اتهامات بر اساس ادعاي يك مكانيك فرودگاه شكل گرفته است. اين مكانيك همچنين مدعي شده بود كه در اين تاريخ سه هواپيما براي يك ماموريت فرودگاه را ترك كردند و من تنها كسي بودم كه به سلامت بازگشتم. اين در حالي است كه حادثه در حقيقت مربوط به بيست و سوم آن ماه است.
وي ادامه داد: در عين حال من تنها حامل تسليحات زمين به هوا بودم و هيچ موشك هوا به هوا در اختيار نداشتم.

در اين مستند يك نظريه ديگر نيز درباره علت سقوط هواپيماي ام.اچ ۱۷ مطرح شده است كه پايگاه خبري روزنامه «ديلي اكسپرس» آن را «تكان دهنده» توصيف مي كند و بر اساس تحقيقات يك كارآگاه خصوصي موسوم به «سرگئي سوكولوف» شكل گرفته است.

وي بيش از ۱۰۰ مامور خود را به بررسي اين پرونده و مدارك موجود گماشته است و مي گويد كه هيچ قطعه اي مرتبط با موشك هاي زمين به هواي «بوك» يافت نشده است.

محققان هلندي پيش از اين اعلام كرده بودند اين هواپيما هدف يك فروند موشك زمين به هوا از نوع «بوك» قرار گرفته كه از منطقه تحت كنترل استقلال طلبان طرفدار روسيه در شرق اوكراين شليك شده است.

با اين حال اين كارآگاه خصوصي مي گويد كه به يك مكالمه تلفني ميان دو مامور سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) دست يافته است كه نقش اين سازمان را در طرح ريزي حادثه سقوط هواپيما مشخص مي كند.

وي مدعي شد كه سرويس مخفي اوكراين نيز در اين حادثه دست داشته است. او ادامه داد: ماموران سيا و نيز سرويس مخفي هلند در اين اقدام دخيل بوده اند؛ چرا كه بمب ها در خاك هلند در هواپيما جاسازي شده بود و اين كار نمي توانست در هيچ مكان ديگري انجام شود.

وي افزود : اين اقدام تروريستي، نخست براي به دست آوردن يك دستاويز براي تشديد تحريم ها عليه روسيه و دوم، براي تقويت حضور ناتو در اروپا، به خصوص اوكراين صورت گرفت.

پرواز شماره ۱۷ هواپيمايي مالزي يا به اختصار «ام.اچ ۱۷» در ۱۷ ژوئيه ۲۰۱۴ (۲۶ تير ۱۳۹۳) زماني كه از آمستردام هلند به مقصد كوالالامپور، پايتخت مالزي در حركت بود به ناگاه از صفحه رادار محو شد.
گزارش هاي تكميلي حاكي از سقوط هواپيما در مرز ميان روسيه و اوكراين بود و تمام ۲۹۸ مسافر آن كه از مليت هاي مختلف نظير مالزي، هلند، استراليا، اندونزي، انگلستان، آلمان، بلژيك، فيليپين، كانادا و نيوزيلند بودند، كشته شدند.

 منبع: تابناک 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا