صادرات ۵ میلیارد دلاری خاویار به هشت کشور

موبنا -سال گذشته بیش از ۶۵ درصد خاویار تولید شده ایرانی به کشورهای مختلف صادر شد که ۴۶ درصد نسبت به سال قبلش افزایش یافته است اما این میزان برخلاف پیش‌بینی‌های سازمان شیلات ایران بود، چراکه بر این اساس باید میزان تولید و صادرات خاویار در سال گذشته به سه برابر سال قبلش می‌رسید. براساس …

موبنا -سال گذشته بیش از ۶۵ درصد خاویار تولید شده ایرانی به کشورهای مختلف صادر شد که ۴۶ درصد نسبت به سال قبلش افزایش یافته است اما این میزان برخلاف پیش‌بینی‌های سازمان شیلات ایران بود، چراکه بر این اساس باید میزان تولید و صادرات خاویار در سال گذشته به سه برابر سال قبلش می‌رسید.

براساس آمارهای رسمی منتشر شده، سال گذشته یک تن و ۲۹ کیلوگرم خاویار به هشت کشور ژاپن، آلمان، امارات، انگلستان، ایتالیا، بلژیک، کره جنوبی و نروژ صادر شده است که ارزشی بالغ بر یک میلیون و ۷۰۰ هزار دلار داشته است. این میزان صادرات از نظر وزنی با ۴۶ درصد و از نظر ارزشی با ۱۸۳.۳ درصد رشد نسبت به سال ۱۳۹۳ همراه بوده است.

افزایش ۲ برابری قیمت خاویار در بازار جهانی

البته قیمت خاویار در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۳ با ۹۴.۱ درصد افزایش مواجه شده است، چراکه هر کیلوگرم خاویار ایرانی در بازار جهانی ۱۶۵۲ دلار عرضه شده است که معادل حدود پنج میلیون تومان می‌شود در حالی که در سال قبل از آن هر کیلوگرم خاویار ۸۵۱ دلار ارزش داشته است.

باوجود افزایش ۴۶ درصدی صادرات خاویار، این میزان ارزآوری می‌توانست بسیار بیشتر از آمار منتشر شده باشد، چراکه برنامه‌ریزی‌های سازمان شیلات مبنی بر افزایش سه برابری تولید خاویار در رسیدن میزان آن به حدود سه تن بود. در حالی که میزان تولید این محصول ارزآور به حدود ۱.۵ تن رسید و صادرات آن نیز طبیعتا به یک تن کاهش یافت.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دکمه بازگشت به بالا