ایوبی: فیلم‌هایتان از حرف‌هایتان جذاب‌تر است!

موبنا -حجت الله ایوبی در روزهای برگزاری جشنواره سی‌وچهارم جهانی فجر هر روز سری به کاخ جشنواره در پردیس سینمایی «چارسو» می‌زند که در یکی از این روزها گفت‌وگویی با خبرنگار سینمایی ایسنا داشت که در آن علاوه بر تشکر از سینماگران برای مراقبت از فضای صمیمانه ایجاد شده در سینما و حفظ آرامش آن، …

موبنا -حجت الله ایوبی در روزهای برگزاری جشنواره سی‌وچهارم جهانی فجر هر روز سری به کاخ جشنواره در پردیس سینمایی «چارسو» می‌زند که در یکی از این روزها گفت‌وگویی با خبرنگار سینمایی ایسنا داشت که در آن علاوه بر تشکر از سینماگران برای مراقبت از فضای صمیمانه ایجاد شده در سینما و حفظ آرامش آن، درباره مسائلی همچون VOD، انتقادهایی که به انحلال شورای عالی سینما وارد شد و نیز جدیدترین وضعیت فیلم «رستاخیز» صحبت کرد.

این مدیر سینمایی در بخشی از این مصاحبه گفت: امیدوارم به سینماگران برنخورد و آن هم این است که معتقدم آن‌ها بیشتر دیدنی هستند تا شنیدنی! پس من فیلم‌هایشان را می‌بینم و بگذارید حرف‌هایشان را نشنوم، چون فیلم‌هایشان از حرف‌هایشان جذاب‌تر است. من کمک می‌کنم فیلم‌های بعدی‌شان را بسازند. این دوستان و رفقا اگر ما را چند سال به این شکل تحمل کنند چیزی نمی‌شود. دوباره مدیرانی می‌آیند که جوابشان را بدهند و اگر یک کلمه حرف بزنند برایشان شب‌نامه‌ای ۱۵ صفحه‌ای بنویسند.

در ادامه مشروح مصاحبه با حجت‌الله ایوبی می‌خوانیم:

خبر انحلال خیلی معمولی بود اما…

حجت‌الله ایوبی در ابتدای این گفت‌وگو درباره انتقاداتی که پس از اعلام رسمی انحلال شورای عالی سینما مطرح شد با کنایه‌ای همراه با شوخی به منتقدان که بالاخره آن‌ها باید چیزی داشته باشند تا حوصله‌شان سر نرود، بیان کرد: واقعا تصمیم ما بر انحلال شورای عالی سینما به چند ماه قبل از عید نوروز برمی‌گردد. این تصمیم هم پس از جلسات متعدد و مشورت با اعضای شورای عالی سینما گرفته شد. پس از بررسی مشکلات در کارگروه‌ به این نتیجه رسیدیم که سازمان سینمایی در زمان تأسیس شورای عالی سینما مصالحی داشته که برخی از آن‌ها را می‌دانیم و برخی دیگر را هم می‌توانیم حدس بزنیم، اما از آنجا که آن مصالح دیگر وجود ندارند تا بخواهیم شورای عالی سینما را برای آن حفظ کنیم، دلیل برای ادامه وجود داشتن آن نیست.

او گفت: البته به نظر ما خبر انحلال خیلی معمولی بود؛ چون نگاه ما به سازمان‌ها باید نگاه کارکردگرایانه باشد. ما به معنای واقعی نهادگرا نیستیم و معتقدیم که اگر هر نهادی را که احساس کنیم دوران آن گذشته است یا دیگر کارایی ندارد را بخواهیم حفظ کنیم، جزء اینکه بروکراسی زائد افزایش یابد، چیز دیگری به دست نمی‌آید.

شورای عالی سینما از ریل‌هایی بود که باید برمی‌داشتیم

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: شورای عالی سینما در دولت گذشته ۹ بار با حضور رئیس جمهوری تشکیل جلسه داد و ما اگر این تعداد را در دو، سه ساعت و نیز در ساعت‌هایی که برای آماده شدن صورت جلسه‌ها وقت صرف شده است، ضرب کنیم می‌بینیم چه زمان زیادی می‌شود در حالی که حتی یک مصوبه از آن را هم که اجرا شده باشد، ندیدیم.

وی افزود: در واقع اگر قرار بود نتیجه جلسات با رئیس جمهوری آن اوضاع و احوال سینما باشد، بهتر است که شورای عالی سینما نباشد و من فکر می‌کنم این شورا از همان ریل‌هایی است که گذاشته بودند و ما باید جمع می‌کردیم.

ایوبی همچنین درباره کارگروه‌هایی که در ابتدای حضورش در سازمان سینمایی در بخش‌های مختلف سینما شروع به کار کردند و نیز درباره ادامه فعالیت آن‌ها توضیح داد: در ابتدا کار کارگروه‌ها و کمیته‌های متعددی بودند که فعالیت می‌کردند و کارشان هم منظم بود که در چند هفته پشت سر هم جلساتی را برگزار کردند. الان هم کمیته‌های کاری فراوانی داریم که در مجموع ۱۰۰ نفر را شامل می‌شوند. در مدرسه ملی سینما هم افراد زیادی هستند که کار می‌کنند البته شاید کارگاهی به آن شکل که بخواهیم اعلام کنیم، در حال حاضر وجود نداشته باشد اما کمیته‌ها همگی در حال کار هستند.

آخرین خبرها از «رستاخیز»

رئیس سازمان سینمایی در ادامه درباره فیلم «رستاخیز» و در پاسخ به اینکه از سوی یکی از مشاوران شما در یک برنامه‌ی تلویزیونی گفته شده است که مسئله این فیلم به زودی برطرف می‌شود و اینکه قرار است چه اتفاقی برای آن بیفتد، گفت: ما هیچ‌گاه مسئله فیلم «رستاخیز» را کنار نگذاشته و از دستور کار خارج نکردیم. مثلا در همین ابتدای اردیبهشت‌ماه اقداماتی برای این فیلم انجام شد یعنی با آقای درویش صحبت‌هایی صورت گرفت و در همین هفته هم با ایشان و سرمایه‌گذارانش جلسه داریم. به این ترتیب تا زمان نه چندان طولانی با آقایان درویش و علی‌قلی‌زاده و نیز سرمایه‌گذارانش که در راه هستند به یک جمع‌بندی خواهیم رسید و پس از آن وقتی حرف‌ها نهایی شد آن را اعلام خواهیم کرد.

ایوبی در پاسخ به اینکه آیا احتمال دارد نظر احمدرضا درویش برای انجام اصلاحات در فیلمش تغییر کند؟ افزود: همه ما از سرمایه‌گذارگرفته تا تهیه‌کننده و شخص احمدرضا درویش که از چهره‌های درخشان سینمای ایران است و نیز تا شخص آقای وزیر ارشاد بر یک هدف هم داستان هستیم و آن هم این است که فیلم دیده شود.

سعی کردیم فیلمسازان فیلم‌های توقیفی را از بحران خارجی کنیم

حجت‌الله ایوبی در بخش دیگری از گفت‌وگویش با ایسنا درباره برخی فیلم‌های دیگری که اصطلاحا در کمد مانده‌ و توسط سازمان سینمایی خریداری شده‌اند تا به نوعی خسارت آن‌ها جبران شود و اسامی آن‌ها اظهار کرد: نمی‌توانم دقیق بگویم که چه فیلم‌هایی خریداری شده‌اند. البته فیلم‌هایی که در دوران ما ساخته نشده بودند را هم سعی کردیم هر کدام که مشکل‌شان قابل حل است برطرف کنیم و در این راستا سال گذشته چند فیلم از همان کمد درآمد و اکران شد و وقتی هم به پرده سینما رفت همه دیدند که هیچ دلیلی نداشت آن‌ها توقیف شوند. اگر یکی، دو فیلم هم هیچ راهی برای اکران آن‌ها به همه دلایلی که ما، شما و صاحبان فیلم‌ها می‌دانید،‌ وجود نداشت سعی کردیم فیلمسازان را از بحران خارج کنیم تا فیلم بعدی خود را بسازند که یکی از آن‌ها رضا درمیشیان بود که توانست فیلم جدید خود را بسازد.

نمی‌توانیم سینمای ایران را از کیانوش عیاری محروم کنیم

رئیس سازمان سینمایی درباره اینکه در میان این فیلم‌های اکران نشده آیا خبری از نمایش فیلم‌های مثل «خانه پدری» هست، اظهار کرد: درباره آقای عیاری خبر خوب این است که می‌خواهد فیلم بسازد. چون برای من مهم این است که آقای کیانوش عیاری متوقف نشود. بارها هم به ایشان گفته‌ام که باید شما را از «خانه پدری» درآوریم تا فیلم بعدی خود را بسازید، چون به هر حال نمی‌توانیم ایران را از فیلمسازی چون کیانوش عیاری محروم کنیم.

همه فشارها از سمت مجلس نبوده است

وی در پاسخ به اینکه آیا دست‌اندرکاران تصمیم گیرنده در سینما منتظرند که نمایندگان جدید مجلس بر سر کار آیند چرا که بخشی از فشارهای وارد شده به سینما در سال‌های گذشته از سوی مجلس بوده است، فقط به گفتن این جمله کفایت کرد که همه فشارها از سمت مجلس نبوده ولی باید صبر کنیم.

مخالفت یک نفر مخالفت کل تلویزیون نیست

حجت‌الله ایوبی در ادامه این گفت‌وگو درباره مخالفت مسئولان صداوسیما دربرابر فعالیت سیستم VOD گفت: به نظرم مخالفت یک نفر را نمی‌توان مخالفت کل تلویزیون تلقی کرد. ما تلویزیون را همراه خود می‌دانیم و اتفاقا یکی از دستگاه‌هایی که خیلی می‌تواند از VOD استفاده کند قطعا صداوسیماست که می‌تواند آرشیو بزرگی از فیلم و سریال و برنامه‌های خود را روی این سیستم قرار دهد و در این باره از آن‌ها درخواست هم کرده‌ایم.

او ادامه داد: در حال حاضر خبر خوب در این باره این است که VOD آغاز به کار کرده و حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ فیلم قابل نمایش است. آن‌ها در همین بازار جشنواره هم غرفه دارند و در آینده نه چندان دور VOD راهش را باز و جایگاهش را پیدا می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه بنابراین آیا این اختلاف‌های جدی که رسانه‌ای شد مشکلی برای ادامه کار ایجاد نمی‌کنند؟ گفت: به هر حال ممکن است حرف‌هایی باشد ولی ما مشکلی نداریم.

عزم ما جزم است که ایران می‌تواند یک جشنواره جهانی داشته باشد

رئیس سازمان سینمایی همچنین درباره انتخاب دوباره میرکریمی به عنوان دبیر جشنواره جهانی فجر هم اظهار کرد: ما تصمیم گرفتیم یک جشنواره بین‌المللی فیلم فجر داشته باشیم در حالی که در گذشته تصمیم بر این بود که آن را نداشته باشیم چون فکر می‌کردند نمی‌شود و برگزاری آن سخت است. در حالی که عزم ما با اهالی سینما جزم شد که ایران می‌تواند یک جشنواره جهانی داشته باشد.

او افزود: در این باره به نظرم کار مشکل و سخت سال گذشته انجام شد. در دوره قبل تیمی آمد و خیلی از استانداردهای جشنواره جهانی را هم رعایت کرد که البته در میان بهت و ناباوری و بی‌اعتنایی خیلی از مدیران و اهالی سینما فعالیت کردند و نشان دادند ما می‌توانیم جشنواره جهانی برگزار کنیم. امسال آمدن آقای میرکریمی که شاید بیشتر جنبه فیلمسازی‌اش برجسته باشد نکات دیگری را با خود به همراه دارد، چرا که با توجه به آشنایی که از ایشان دارم، می‌دانم که یک مدیر خوب است و انتخاب ایشان اتفاق خوبی بود.

وی ادامه داد: رضا میرکریمی فردی به روز و پر از ایده‌های نو و جدید است ضمن اینکه یقین داشتم که در جشنواره فجر همه اهالی سینما کنارش هستند و ایده‌های نو و جذابش می‌تواند مفید باشد، بنابراین تا هر زمان که بخواهد از او درخواست می‌کنم دبیری جشنواره را بر عهده داشته باشد.

سینماگران بگذارند فیلم‌هایشان را ببینم و حرف‌هایشان را نشنوم

ایوبی در ادامه گفت‌وگویش با ایسنا درباره برخی انتقادهایی که نسبت به شعرخواندن او به جای پاسخگویی صریح به برخی مطالب گفته شده از اهالی سینما مطرح می‌شود که اخیرا مریلا زارعی در مصاحبه‌ای هم به این قضیه اشاره کرد این قطعه شعر را خواند که:

«این یکی، دو، سه روز نوبت عمر گذشت/ چون آب به جویبار و چون باد به دشت

هرگز غم دو روز مرا یاد نگشت/ روزی که نیامدست و روزی که گذشت».

وی ادامه داد: من بر این باورم که این روزها چشم به هم بزنیم می‌گذرند، بنابراین تصمیم گرفته‌ام از وقت و عمر کمی که دارم و نیز وقت کوتاهی که در این سینما با این عظمت دارم استفاده و آن را صرف کارهای مهم و اساسی کنم. شاید بعضی سینماگران واقعا ندانند که من چقدر آن‌ها را دوست دارم یعنی مطمئن هستم که نمی‌دانند! آقای حاتمی کیا نمی‌داند که من چقدر دوستش دارم و چقدر دوست دارم که فیلم بسازد. حتی هر روز خبرهای فیلم او را پیگیری می‌کنم و وقتی فیلمش می‌فروشد خوشحال می‌شوم.

سینماگران بیشتر دیدنی هستند تا شنیدنی !

رئیس سازمان سینمایی گفت: با این حال می‌خواهم چیزی بگویم که امیدوارم به سینماگران برنخورد و آن هم این است که معتقدم آن‌ها بیشتر دیدنی هستند تا شنیدنی! پس من فیلم‌هایشان را می‌بینم و بگذارید حرف‌هایشان را نشنوم، چون فیلم‌هایشان از حرف‌هایشان جذاب‌تر است. من کمک می‌کنم فیلم‌های بعدی‌شان را بسازند. این دوستان و رفقا اگر ما را چند سال به این شکل تحمل کنند چیزی نمی‌شود. دوباره مدیرانی می‌آیند که جوابشان را بدهند و اگر یک کلمه حرف بزنند برایشان شب‌نامه‌ای ۱۵ صفحه‌ای بنویسند.

آرزویم در حال محقق شدن است

حجت‌الله ایوبی در پایان در پاسخ به اینکه پس از گذشت حدود یک ماه از سال جدید چه وعده‌ای برای امسال به سینماگران می‌دهد، ادامه داد:‌ از روز اول به سینماگران گفتم که اندکی صبر، سحر نزدیک است. الان هم به آن‌ها می‌گویم اندکی صبر سحر نزدیک است؛ یعنی اتفاقاتی که می‌افتد تازه اول موفقیت سینمای ایران است و مطمئن باشند در ماه‌ها و سال های پیش‌رو انقدر اتفاقات خوب می‌افتد که کِیف کنند.

او اضافه کرد: با این حال از اهالی سینما صمیمانه تشکر می‌کنم که از فضای صمیمی بوجود آمده مراقبت می‌کنند. من انتظار ندارم که آن‌ها با هم اختلاف نداشته باشند ولی باید یاد بگیریم با حفظ مناقشات در کنار هم برای پیشبرد اهداف کشور تلاش کنیم و این مسئله‌ای است که جامعه سینمایی خیلی خوب آن را درک کرده است و آن‌ها خیلی از مسائل را به شکلی ظریف رعایت می‌کنند. به طوری که هر جا که احساس کردند، اتفاقی در حال رخ دادن است که ممکن است آرامش سینمایی ایران را به هم بزند خودشان جلویشان را می‌گیرند، مشکلات را تحمل می‌کنند همانطور که ما را هم تحمل می‌کنند.

ایوبی گفت: آرزویی که من پیش از این داشتم و اکنون دارد تحقق پیدا می‌کند، این است که سینمای ایران به یک واقعیت انکارناپذیر در ایران تبدیل شود و به زودی این سینما روی پای خود می‌ایستد تا دیگر نیازی به بنده و امثال من نداشته باشد. امیدوارم روزی برسد که سینما آنقدر قدرتمند باشد که نیازی نباشد اصلا بدانند مدیر سازمان سینمایی کیست.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا