۱۵میلیون نفر سهام عدالت را کامل دریافت می‌کنند

موبنا -١٠ سال از عمر سهام عدالت می‌گذرد و دولت وعده داده طبق قانون در پایان سال دهم (البته پایان سال مالی) نسبت به آزادسازی این سهام اقدام کند. بر اساس پيش‌بيني سازمان خصوصي‌سازي تا پايان سال احتمالا ٥٠ درصد از سهم اين برگه‌ها به خزانه واريز مي‌شود بنابراين دو دهك اول كه ٥٠ درصد …

موبنا -١٠ سال از عمر سهام عدالت می‌گذرد و دولت وعده داده طبق قانون در پایان سال دهم (البته پایان سال مالی) نسبت به آزادسازی این سهام اقدام کند.

بر اساس پيش‌بيني سازمان خصوصي‌سازي تا پايان سال احتمالا ٥٠ درصد از سهم اين برگه‌ها به خزانه واريز مي‌شود بنابراين دو دهك اول كه ٥٠ درصد ديگر را از دولت هديه گرفته‌اند ١٠٠ درصد سهام‌شان را در اختيار خواهند داشت و باقي افراد نيز ٥٠ درصد را از دولت مي‌گيرند.

اگر مبناي محاسبه ارزش سهام را غير ارزش دارايي روز بگذاريم؛ صاحبان سهام ٥٠٠ هزار تومان از سهام‌شان آزاد مي‌شود و دو دهك پايين جامعه كه معادل ١٥ ميليون نفر مي‌شوند يك ميليون تومان سهام در اختيار خواهند داشت اما اگر مبناي محاسبه را ارزش روز دارايي قلمداد كنيم، صاحبان سهام عدالت سهمي معادل يك ميليون تومان در پايان سال در اختيار خواهند داشت و دو دهك پايين جامعه سهامي با ارزش دو ميليون تومان دارند. وزير اموراقتصادي و دارايي نيز اخيرا با اعلام خبر ارزش يك تا دو ميليون توماني سهام عدالت، بسياري از كارشناسان و دست‌اندركاران را به اين نتيجه رسانده است كه پرونده سهام عدالت پس از يك دهه در حال بسته شدن است. با تعيين تكليف از بابت قيمت‌ها، اين افراد براي در اختيارگيري سهام‌شان يا باقي سهم‌شان را از دولت نقدا مي‌خرند يا ٥٠ درصد باقيمانده را مي‌فروشند.

جعفر سبحاني مشاور رييس سازمان خصوصي‌سازي گفته است:«به‌طور قطع تا پايان سال ٩٥ سهام عدالت را آزادسازي كرده و به اين مفهوم، در جهت اطلاع از ميزان دارايي تمام سهامداران تعيين تكليف خواهند شد. مطلع هستيد كه حدودا ٤٩ ميليون نفر مشمول سهام عدالت هستند. با توجه به فراگيري اين واگذاري، تلاش مي‌كنيم ميزان دارايي سهامداران را به‌طور مشخص تا پايان سال اعلام كنيم. به بيان ديگر ميزان دارايي كه مقدمه‌اي براي آزادسازي است تا پايان سال مشخص خواهد شد. اما درباره قسمت دوم پرسش شما بايد اين موضوع را توضيح دهم كه ١٠ سال پيش‌بيني شده در قانون در اسفند سال ٩٤ به اتمام رسيده است.»

او تصریح کرده:«در صورتي كه سود واريز شده به خزانه را تا پايان ١٠ساله سهام عدالت، ٥٠ درصد در نظر بگيريم در مورد دو دهك پاييني جامعه سهام آن احتمالا صد درصد آزاد مي‌شود. اگر مبناي محاسبه ارزش سهام را غير ارزش دارايي روز بگذاريم؛ صاحبان سهام ٥٠٠ هزار تومان از سهام‌شان آزاد مي‌شود و دو دهك پايين يك ميليون تومان سهام در اختيار خواهند داشت اما اگر مبناي محاسبه را ارزش روز دارايي قلمداد كنيم، صاحبان سهام عدالت سهمي معادل يك ميليون تومان در پايان سال در اختيار خواهند داشت و دو دهك پايين جامعه سهامي با ارزش دو ميليون تومان دارند. در حال حاضر ٤٩ ميليون نفر سهام عدالت در اختيار دارند. محاسبات نشان مي‌دهد ١٤ تا ١٥ ميليون نفر از اين تعداد جزو دو دهك پايين جامعه هستند. اگر اين تعداد سهم را با ٥٠ درصد تخفيف سهم‌شان محاسبه كنيم يعني ٦٤ ميليون سهم كه برابر با ٦٤ هزار ميلياردي است كه پرتفوي سهام عدالت را تشكيل مي‌دهد. »

به گفته وی تا زمان اعلام آزاد‌سازي سهام عدالت از سوي سازمان خصوصي‌سازي، برگه‌هاي سهام در اختيار مردم هيچ گونه قابليت نقل و انتقال سهام و فروش سهام را نداشته و اين كار ممنوع و امكانپذير نيست و پس از آزاد‌سازي طي شرايط اين امر مي‌تواند اتفاق بيفتد كه تمامي اين موضوعات به‌طور كامل در لايحه تصويب‌شده هيات دولت كه در حال حاضر جهت بررسي و تصويب به مجلس تقديم شده، ديده شده است اما به دليل آنكه هنوز به تصويب مجلس نرسيده خيلي در مورد آن نمي‌توان صحبتي كرد. اما مطمئنا در پايان سال ٩٥ همه سهامداران عدالت از ميزان سهم خود و دارايي آن مطلع خواهند شد.

مشاور سازمان خصوصی سازی همچنین گفته:«در حال حاضر ٤٩ ميليون دارنده سهام عدالت نمي‌دانند سهم چه شركتي را در اختيار دارند اما اين موضوع پس از تصويب مجلس روشن خواهد شد، البته با توجه به كار كارشناسي و تجربه‌اي كه در اين خصوص وجود دارد سازمان خصوصي‌سازي در اين ارتباط پيشنهاد ايجاد و تشكيل صندوق‌هاي ETF را داده است.»

 منبع: اعتماد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا