تداوم بی‌توجهی ایرلاین‌ها به حقوق مسافران

موبنا -درحالی چندی پیش مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکتها و موسسات هوانوردی از رعایت دستورالعمل حقوق مسافران در تاخیرات بالای ۲ ساعت توسط ایرلاین‌ها خبر داد که دیروز مسافران پرواز تهران-تبریز کاسپین به دلیل بی‌توجهی در فرودگاه مهرآباد سرگردان شدند. مرتضی دهقان هفته گذشته با دفاع از ایرلاین های داخلی بابت بروز تاخیرات پروازی …

موبنا -درحالی چندی پیش مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکتها و موسسات هوانوردی از رعایت دستورالعمل حقوق مسافران در تاخیرات بالای ۲ ساعت توسط ایرلاین‌ها خبر داد که دیروز مسافران پرواز تهران-تبریز کاسپین به دلیل بی‌توجهی در فرودگاه مهرآباد سرگردان شدند.

مرتضی دهقان هفته گذشته با دفاع از ایرلاین های داخلی بابت بروز تاخیرات پروازی گفته بود: نوروز امسال ۷۰ درصد از مسافران از خدمات ارائه شده راضی و ۳۰ درصد بابت تاخیرات ناراضی بودند.

وی در واکنش به این موضوع که با توجه به اعتراض مسافران در ایام نوروز به تاخیر پروازها آیا بر اساس دستورالعمل حمایت از حقوق مسافران ایرلاینی جریمه شد، اظهار کرد: تمام سعی و تلاش شرکتهای هواپیمایی بر این است که پروازهای خود را انجام دهند و خدمات رسانی کنند که در این حوزه پرواز به موقع یکی از شاخص‌هاست.

وی ادامه داد: ایمنی بالاتر از همه مسائل پروازی است، این که در ایام نوروز ۹۵ در پروازهای داخلی حدود ۱۹ درصد افزایش عرضه هم در پرواز و هم مسافر داریم نشان می دهد همه دست به دست هم داده اند تا بخشی از نیاز مردم در حوزه هوانوردی تامین کنند.

نوشته های مشابه

وی یادآور شد: در خصوص نظارت بر تاخیرها نیز تمام پروازهای ایرلاین ها به صورت روتین رصد می‌شود و درباره همه تاخیرات بالای ۲ ساعت را با آنها مکاتبه می کنیم.نامه می زنیم و دلیل تاخیر را از آنها می خواهیم. دستورالعمل رعایت حقوق مسافران را به ایرلاین ها ابلاغ کردیم تا اگر پرواز شرکتی به تاخیر خورد بر مبنای آن رسیدگی کند، امروز می توانم بگویم همه پروازهایی که تاخیرات بالای ۲ ساعت را دارند بر اساس دستورالعمل رعایت می شود.

دهقان گفت: البته زمانی هست که مسافری به شما مراجعه می کند و می گوید ۴ ساعت تاخیر داشتم و ایرلاین به این مسئله رسیدگی نکرد، موقعی که بررسی می کنیم می بینیم هواپیمای ایرلاین آماده بوده و به دلیل بدی آب و هوا تاخیر خارج از کنترل شرکت هوایپمایی است و هیچ مسئولیتی ندارد.

وی با بیان این که در هیچ کجای دنیا نیز ایرلاین ها مسئولیتی در این زمینه ندارند، افزود: البته ایرلاین می تواند به خاطر جلب مشتری شاید این سیاست را در پیش بگیرد که اگر پرواز به دلایل غیرقابل کنترل با تاخیراتی مواجه شد از مسافران پذایرایی و دلجویی کنم که این انتظار مردم است.

وی با اشاره به این که شرکتهای هواپیمایی در حال حرکت به این سمت هستند، تصریح کرد: الان آمار شکایتهای ما خیلی کمتر شده است. در نوروز حدود ۷۰ درصد مسافران بابت نظم پروازها راضی و ۳۰ درصد به دلیل تاخیرات ناراضی بودند.

این در حالی است که به‌عنوان نمونه پرواز شماره ۰۳۰ دیروز صبح تهران-تبریز هواپیمایی کاسپین باعث سرگردانی مسافران شد و مسئولان مربوطه هیچ پاسخی به گرفتاری شدن مردم در فرودگاه مهرآباد ندادند.

یکی از مسافران این پرواز به تسنیم، گفت: پرواز شماره ۰۳۰ ساعت ۶:۱۰ صبح هواپیمایی کاسپین با هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ انجام شد و حدود ۲۰ دقیقه‌ای هم در آسمان بودیم، اما پس از این مدت هواپیما دوباره به سمت فرودگاه مهرآباد برگشت و در این فرودگاه فرود آمد.

وی با بیان این‌که در زمان خروج مسافران از هواپیما یکی از مدیران کاسپین روی بلیت‌ها “مهر کنسل شد” می‌زد، تصریح کرد: گویا به دلیل نقص فنی در یکی از چرخ‌های هواپیما، این پرواز کنسل شد، اما شرکت هواپیمایی کاسپین هیچ اقدامی برای مسافران این پرواز و دلجویی از آنها انجام نداد.

وی ادامه داد: مردم تقریبا تا ساعت ۱۲ ظهر نسبت به بی توجهی کاسپین به حقوق مسافران اعتراض کردند ولی این شرکت کوچکترین توجهی به این مسئله نکرد.

به گزارش تسنیم دستورالعمل رعایت حقوق مسافران دقیقا در خصوص کنسل کردن پرواز از سوی ایرلاین تکالیف را مشخص کرده است که در ادامه به بخشی از آن اشاره می‌شود؛

۳-۲- ابطال پرواز توسط شرکت حمل کننده:

۱-۳-۲- اگر ابطال پرواز از زمان خرید بلیت تا یک هفته قبل از انجام پرواز باشد در این‌صورت شرکت حمل کننده موظف به پرداخت کامل وجه بلیت می باشد.

۲-۳-۲- اگر ابطال پرواز از شش روز تا ۲۴ ساعت قبل از انجام پرواز باشد، در این صورت شرکت حمل کننده موظف به پرداخت کامل وجه بلیت و ارائه یک بلیت مشابه با ۳۰ درصد تخفیف از لحاظ مسیر و کلاس پروازی به مسافر می باشد.

۳-۳-۲- اگر ابطال از ۲۴ ساعت مانده تا زمان انجام پرواز، انجام پذیرد در این صورت شرکت حمل کننده موظف به پرداخت کامل وجه و ارائه یک فقره بلیت نیم بهاء مشابه از لحاظ مسیر و کلاس پروازی می باشد.

تبصره ۱: ارائه بلیت مشابه (از لحاظ مسیر و کلاس پروازی) در اولین فرصت زمانی انجام می گیرد. همچنین در صورت انتقال مسافر توسط سایر خطوط هوایی این امر بدون پرداخت هزینه یا مابه التفاوت توسط مسافر یا خسارت توسط شرکت های هواپیمایی انجام خواهد پذیرفت.

 منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا