ازدواج‌ زودرس دختران نوعی آزار و اذیت است

موبنا -الهه موالی‌زاده، با اشاره به سن مناسب ازدواج برای دختران اظهار کرد: سن ازدواج به طور مستقیم به رشد جسمی، روحی و روانی دختران بستگی دارد. دختران پس از بلوغ از نظر جسمانی آمادگی ازدواج را دارند ولی این‌که تا چه اندازه در خانواده به آنان آموزش همسر بودن داده می‌شود، در هر ارتباط …

موبنا -الهه موالی‌زاده، با اشاره به سن مناسب ازدواج برای دختران اظهار کرد: سن ازدواج به طور مستقیم به رشد جسمی، روحی و روانی دختران بستگی دارد. دختران پس از بلوغ از نظر جسمانی آمادگی ازدواج را دارند ولی این‌که تا چه اندازه در خانواده به آنان آموزش همسر بودن داده می‌شود، در هر ارتباط زناشویی بسیار اهمیت دارد.

وی با بیان این‌که برای تعیین سن ازدواج دختران، نمی‌توان معیار خاص یا عامی گذاشت، افزود: موضوع سن ازدواج دختران نسبی است و به طور مستقیم به توان دختری که قرار است ازدواج کند، بستگی دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به ازدواج‌های زودرس در میان برخی عشایر و قبایل خوزستان، عنوان کرد: قاعدتا در این ازدواج‌ها با سنین کم، موضوع آمادگی جسمی دختران بیشتر مدنظر است و به آمادگی روحی و روانی آنان توجه نمی‌شود. در این‌گونه ازدواج‌ها، دختران پس از ازدواج به طور کامل از خانواده جدا نمی‌شوند بلکه در میان خانواده شوهر خواهند ماند و ممکن است آموزش‌هایی نیز در آن جایگاه به دختران داده شود.

این فعال امور زنان افزود: با این وجود، از آنجاکه ازدواج‌ زودرس برای دخترانی که آمادگی روحی و روانی ندارند، نوعی آسیب اجتماعی است؛ این ازدواج‌ها یک آزار و اذیت محسوب می‌شوند.

نوشته های مشابه

موالی زاده بیان کرد: در هر صورت علاوه بر دختران، لازم است پسران نیز برای ازدواج و مرد خانواده شدن، آمادگی داشته باشند.

وی گفت: در برخی از موارد به دلیل نیاز یا فقر، دختر بچه‌ای را با تفاوت سنی زیاد به عقد مردی با سن بالا در می‌آورند؛ این موضوع خاص خوزستان نیست و ممکن است در کل کشور این‌گونه موارد نادر وجود داشته باشد که در تعاریف جامعه‌شناسی به‌عنوان یک پدیده نگریسته نمی‌شود.

مشاور استاندار خوزستان در امور بانوان عنوان کرد: مشکلی برای ازدواج دختران در مقطع دبیرستان وجود ندارد و تنها آموزش‌های اصلی برای زندگی زناشویی مهم است. در صورتی که ازدواج زودرس دختران در یک شهر پدیده محسوب می‌شود، لازم است مشاور مدارس مواردی را جهت آمادگی‌های لازم برای همسر شدن به دختران آموزش‌ دهند.

موالی‌زاده ادامه داد: بنابراین لازم است دختران علاوه بر خواندن کتاب و آموزش به صورت تئوری‌، درس زندگی را نیز یاد گیرند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به نقش آموزش و پرورش در ازدواج دختران گفت: می‌توان از مقطع دبیرستان به جای صرف آموزش علوم تئوری، دختران را جهت همسر شدن در آینده، آموزش داد که این موضوع در هر دو بخش آموزش و پرورش عشایر و آموزش و پرورش عمومی بسیار مهم است.

وی اظهار کرد: در صورتی که دختران را در مقطعی خاص، به همسری افرادی با سنین بسیار بالا در آورند، می‌تواند نوعی آسیب برای این‌گونه دختران محسوب شود ولی این موضوع نیز عام استان خوزستان نیست ازدواج‌ها پدیده نیست و مواردی نادر و خاص هستند که کم اتفاق می‌افتد.

موالی‌زاده بیان کرد: به عنوان یک واقعیت اجتماعی تا مادامی که از سوی آموزش و پرورش حتی در بالاترین مقطع دبیرستان و همچنین دانشگاه به جوانان درس زندگی داده نشود و آموزش‌ها صرفا جهت اخذ مدرک باشد، این آموزش‌ها نمی‌تواند لطفی در حق دختران جامعه باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد: در صورتی که آموزش‌هایی جهت زندگی زناشویی به دختران داده شود و دختران نیز براساس نیازهای خود زودتر ازدواج کنند، علاوه بر این‌که مادران شاداب‌تری خواهند بود، تا حدودی مشکل نازایی که بسیار در جامعه مشاهده می‌شود، کاهش خواهد یافت، زیرا بالا رفتن سن ازدواج بر نازایی تاثیر می‌گذارد.

 منبع: ایسنا 

دکمه بازگشت به بالا