خارجی‌ها و داخلی‌ها از سلحشور گفتند

موبنا -در ابتدای این مراسم رضا میرکریمی دبیر جشنواره در سخنانی با بیان اینکه برای یادبود یک هنرمند سخت‌کوش جمع شده‌ایم، اظهار کرد: کسی که سالهای سال کار کرد و خارج از مرزها او را می‌شناختند. فرج الله سلحشور را از فیلم پرواز در شب به خاطر دارم. وی ادامه داد: لحظه‌ای در آن فیلم …

موبنا -در ابتدای این مراسم رضا میرکریمی دبیر جشنواره در سخنانی با بیان اینکه برای یادبود یک هنرمند سخت‌کوش جمع شده‌ایم، اظهار کرد: کسی که سالهای سال کار کرد و خارج از مرزها او را می‌شناختند. فرج الله سلحشور را از فیلم پرواز در شب به خاطر دارم.

وی ادامه داد: لحظه‌ای در آن فیلم هست که هرگز فراموش نمی‌کنم، جایی که همه‌ی نیروهایش را از دست داده و فرمانده تنها مانده است. لحشور با بازیگری و نویسندگی و کار تئاتر آغاز کرد و راهش را ادامه داد.

میرکریمی با اشاره به ساخت سریال‌های اصحاب کهف و یوسف پیامبر گفت: خارجی‌ها سلحشور را بیشتر با سریال‌هایی که با قصص قرآن بود می‌شناسند. شخصا در بسیاری از کشورهای مسلمان شاهد تأثیر این دو سریال در بین مردم بوده‌ام و این درس بزرگی است که چگونه قصه های مشترک ما مسلمانان که در قرآن آمده می‌تواند این ارتباط وسیع را برقرار کند.

دبیر جشنواره‌ ادامه داد: چهره‌ی انقلابی سلحشور و پافشاری که روی بحث سینمای دینی داشت تا آخرین لحظه هم ادامه داشت و شنیدم که درباره‌ی حضرت موسی هم متن خوبی آماده است که اگر به تصویر کشیده شود تأثیر بیشتری از یوسف پیامبر خواهد داشت.

عبدالحمید طاهر کارگردان عراقی دیگر سخنران این مراسم بود و با بیان اینکه از طریق سریال یوسف با سلحشور آشنا شده است، گفت: شاید بیشتر از سه میلیون نفر در عراق این سریال را تماشا کردند و هنوز هم این سریال در شبکه‌های عراقی در حال پخش است و مردم از دیدنش خسته نمی‌شوند.

این کارگردان ادامه داد: وقتی خودم را با ایشان مقایسه می‌کنم آقای سلحشور را خیلی بزرگ‌تر می‌بینم آرزو داشتم زمانی که در قید حیات بودند با ایشان آشنا می شدم.

جاوید جعفری از کشور هند که در این دوره جشنواره در جمع هیئت داوران حضور دارد با بیان اینکه از کشوری می‌آیم که در آن سینما و مادر دو چیز خیلی مهم محسوب می‌شود، گفت: ما تقریبا ۲۰ میلیون مسلمان در هند داریم که کارهای سلحشور را روی شبکه‌های مسلمانان تماشا کرده‌اند.

وی افزود: ایشان داستان‌های قرآنی را به صورت کاربردی به نسل جدید منتقل کردند و این یک مسئولیت خیلی بزرگ است که داستان‌های قرآنی به این خوبی عرضه شود. ایران همیشه در این عرصه پیشقدم بوده است.

شیخ علی ظاهر تهیه کننده لبنانی هم در سخنانی با بیان اینکه قبل از اینکه به پشت تریبون بیایم مکالمه‌ای خیالی را بین حضرت موسی و یوسف تصور می‌کردم، گفت: در این مکالمه خیالی حضرت موسی از حضرت یوسف گله‌گذاری می‌کند که مردم شانس آشنایی با تو را داشتند اما این فرصت نصیب من نشد.

وی افزود: حضرت موسی امیدش به وزارت ارشاد است که بتواند آرزوی سلحشور را جامه عمل بپوشاند. سلحشور کارگردان قرآن و استاد سینمای دینی و اجتماعی بود.

وی با ذکر خاطره‌ای از پخش سریال یوسف پیامبر در شبکه المنار لبنان اظهار کرد: زمانی که این سریال پخش می‌شد خیابان‌ها خالی از جمعیت بود و مخاطبان آن هم مسیحی و هم مسلمان بودند. برای برپایی بزرگداشتی از فرج الله سلحشور به همراه تعدادی از عوامل دعوت کردیم به بیروت بیایند و وقتی سید حسن نصرالله خبردار شدند خواستند ملاقاتی با ایشان داشته باشند که این ملاقات نیم ساعته تا دو ساعت ادامه داشت.

وی افزود: سید حسن نصرالله گفته بود یوسف پیامبر را قبل از پخش از المنار دیده بود و هنگامی که این سریال در ایران پخش می شد برایش ضبط می‌کردند و می‌فرستادند و ایشان هم به همراه خانواده روزهای یکشنبه آن را تماشا می‌کردند.

بعد از پخش تصاویری از اظهار نظر برخی از خارجیان درباره‌ی سلحشور بصیر سلحشور فرزند این کارگردان فقید پشت تریبون آمد و با تشکر از جشنواره جهانی فیلم فجر برای برپایی این بزرگداشت گفت: امیدوارم سینمای ایران روز به روز جنبه‌ی اصلاح‌گری و تربیت‌اش پر رنگ تر باشد و آیینه‌ای برای نشان دادن فرهنگ غنی ایران به دنیا باشد.

وی افزود: سینما باید بتواند به استانداردهای مشروع و معمول جهانی برسد و مخاطبان زیادی را جذب کند و امیدوارم سینمای جهانی، دینی و فرهنگی داشته باشیم.

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی هم که در این مراسم حاضر بود در سخنانی با بیان اینکه سلحشور به گردن نظام ایران حق بزرگی دارد، گفت: با هر سفیری که دیدار داشتم درخواستشان سریال یوسف بود و این در دوران حضورم در مسئولیت رایزنی هم بهترین هدیه‌ای بود که می‌دادم.

وی ادامه داد: هنر سلحشور عشق به کارش بود و باور اینکه می‌شود قرآن را با زبان تصویر به دنیا معرفی کرد. خدمت دیگر او این بود که خیلی از جامعه‌ی متدین را با تصویر آشنا کرد و نشان داد با قدرت جادویی تصویر می‌توان پیام‌های دینی را منتقل کرد.

ایوبی گفت: سینمای ایران باید قدرشناس این زحمات باشد. سلحشور نمونه‌ی یک سینماگر قرآنی بود و خوشحالم در کنار فیلم‌سازی به تربیت جوانان نیز پرداخت و امیدوارم این راه ادامه داشته باشد.

ایوبی اظهار امیدواری کرد سریال حضرت موسی به عنوان یکی از ارزوهای سلحشور بر زمین نماند.

عبدالحمید قدیریان طراح صحنه و لباسی که در بسیاری از کارها در کنار سلحشور حضور داشته است برپایی چنین جلساتی را در جهت وحدت تفکری سینماگران دانست و گفت: فضایی که سلحشور ایجاد کرد فضای غیرت است. کارهای او نشان داد در راه تفکر الهی هرکه قدم بگذارد خدا دستش را خواهد گرفت.

نادر طالب زاده هم در سخنان کوتاهی با بیان اینکه هیچ وقت در مسیر سلحشور تزلزل دیده نشد، گفت: او معتقد بود سینما کاملا می‌تواند اسلامی باشد و خوشحالم شاهد تلاش و درخشش کارش در جامعه اسلامی هستیم.

حسین زندباف تدوینگر یوسف پیامبر به عنوان آخرین سینماگری که به پشت تریبون دعوت شد در جمله‌ی کوتاهی گفت: افتخارم این است با سلحشور همکاری داشته ام و این پارتی‌ای می‌شود برای آخرتم.

در این مراسم افراد دیگری چون حبیب ایل بیگی، فرید فرخنده کیش، محمدرضا عباسیان، عبدالحسن برزیده، علیرضا تابش و مومنی شریف حضور داشتند و در ابتدای مراسم نیز دقایقی مجید مجیدی نیز حاضر بود.

 منبع: ایسنا 

دکمه بازگشت به بالا