برنامه فیسبوک برای کسب سود کلان از اینستاگرام در سال ۲۰۱۶

موبنا -اینستاگرام امروزه توسط اقشار مختلف، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. افراد ثروتمند، ورزشکاران، هنرمندان و … از این شبکه‌ی اجتماعی بیشتر از سایر سرویس‌ها بهره می‌گیرند. بر اساس تحلیل‌های انجام شده در Credit Suisse، شبکه‌ی اجتماعی مورد بحث در حال حاضر بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر فعال دارد که انتظار می‌رود در این شرایط …

موبنا -اینستاگرام امروزه توسط اقشار مختلف، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. افراد ثروتمند، ورزشکاران، هنرمندان و … از این شبکه‌ی اجتماعی بیشتر از سایر سرویس‌ها بهره می‌گیرند.

بر اساس تحلیل‌های انجام شده در Credit Suisse، شبکه‌ی اجتماعی مورد بحث در حال حاضر بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر فعال دارد که انتظار می‌رود در این شرایط درآمدی ۳.۲ میلیارد دلاری را در سال ۲۰۱۶ کسب کند.

همچنین بر اساس گزارشی که CNBC منتشر کرده، مبلغ ۵۷۲.۵ میلیون دلار از کل مبلغ پیش‌بینی شده، در سه‌ماهه‌ی اولیه‌ی سال جاری توسط اینستاگرام بدست آمده است.

از نظر دورنمای کلی مالک اینستاگرام برای این پلتفرم، شرایط از این بهتر نمی‌شود. فیسبوک در سال ۲۰۱۲ با مبلغ چشمگیر یک میلیارد دلار، اینستاگرام را خریداری کرد و جالب است بدانید در آن سال، تنها ۳۰ میلیون نفر در اینستاگرام عضو بودند. حالا و‌ پس از گذشت ۴ سال از خریداری شدن این شبکه‌ی اجتماعی، ارزش آن برای مالک کنونی‌اش یعنی مارک زاکربرگ و کمپانی وی، سه برابر شده است. در حال حاضر اینستاگرام به خانه‌ای برای بسیاری از کاربران (از بچه پولدارها گرفته تا مدل‌ها و افراد عادی) مبدل گشته و می‌توان آن را یکی‌ از شبکه‌های اجتماعی پر استفاده توسط بسیاری از افراد مشهور دانست. البته‌ که هجوم صدها میلیون کاربر دلیل اصلی قدرت گرفتن این پلتفرم است؛ بطوریکه در اواخر سال ۲۰۱۵، توانست توییتر را نیز از نظر تعداد کاربر پشت سر بگذارد.

اگرچه مبلغی که برای خرید اینستاگرام توسط فیسبوک پرداخته شد، نسبت به مبلغ ۲۲ میلیارد دلاری خرید پیام‌رسان واتساپ توسط این غول شبکه‌های اجتماعی ناچیز به نظر می‌رسد، اما با توجه به میزان رشدی که اینستاگرام داشته می‌توان آن را یک سرمایه‌گذاری بسیار ارزشمند تلقی کرد.

یکی از دلایل رشد اینستاگرام را به استراتژی این شرکت در کسب درآمد نسبت داده‌اند. این استراتژی بر ویدیوهای غیر رایگان و تبلیغات پویا برای محصولات تمرکز دارد. میلیاردها دلار درآمد اینستاگرام، باعث شده تا جمعا برنامه‌ریزی شود که حدود ۱۰ درصد از کل درآمد فیسبوک از این طریق بدست آید. وجود اینستاگرام باعث می‌شود تا شکست فیسبوک‌ در خرید اسنپ‌چت به‌خوبی جبران شده و البته به کسب درآمد این غول شبکه‌های اجتماعی از طریق موبایل‌ها، کمک‌ زیادی می‌کند. برنامه‌ی فیسبوک برای سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۱۶ رشد ۲ درصدی درآمد موبایلی از طریق اینستاگرام بوده تا به رقم ۸۲ درصد دست یابد.

از سه سال پیش که بخش تبلیغات اینستاگرام معرفی شد، این اپلیکیشن دراین بخش و‌ نیز معرفی برندها خوب عمل کرده و آمار خود را به‌ صورت افزایشی نگه‌ داشته است. اگرچه شیوه‌ی کسب درآمد یاد شده باعث نگرانی برخی از سرمایه‌گذاران پلتفرم اینستاگرام شده، اما فیسبوک بر این باور است که روش بکار گرفته شده برای نمایش محتوای تجاری، بازخورد بدی را از جانب کاربران بدنبال نداشته است. از همین رو مشکل را می‌توان با ارائه‌ی نوارزمانی (TimeLine) که از الگوریتم‌های خاص بهره می‌برد حل‌ کرد؛ درست همانند آنچه در فیسبوک ارائه شده است. نتایج مالی سه‌ماهه‌ی اولیه‌ی ۲۰۱۶ فیسبوک قرار است روز ۸ اردیبهشت ماه اعلام شود.

 منبع: زومیت | نویسنده: مجتبی بوالحسنی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا