هوش مصنوعی؛ برگ برنده گوگل برای درآمدزایی سرویس هایش

موبنا – گوگل سنگ بنای فعالیت‌های خود را براساس سرویس جستجویش بنیان نهاد، اما این کمپانی که دیگر یکی از پایه‌های دره‌ی سیلیکون است، برنامه‌ی دیگری را برای درآمدزایی و پیشبرد اهدافش در سال‌های آینده، در سر دارد. هوش مصنوعی و سرویس‌‌های ابری را باید اصلی‌ترین شاخه‌هایی بدانیم که گوگل برای کسب درآمد از طریق آن‌ها …

موبنا – گوگل سنگ بنای فعالیت‌های خود را براساس سرویس جستجویش بنیان نهاد، اما این کمپانی که دیگر یکی از پایه‌های دره‌ی سیلیکون است، برنامه‌ی دیگری را برای درآمدزایی و پیشبرد اهدافش در سال‌های آینده، در سر دارد. هوش مصنوعی و سرویس‌‌های ابری را باید اصلی‌ترین شاخه‌هایی بدانیم که گوگل برای کسب درآمد از طریق آن‌ها برنامه‌ریزی کرده است. تبلیغات، اصلی‌ترین کانال برای کسب درآمد توسط گوگل است که از طریق سرویس‌های مختلف ارائه شده توسط این کمپانی کسب می‌‌شود، اما کسب درآمد از طریق تبلیغات که با وجود پاگرفتن حوزه‌ی موبایل و تبلیغات در سرویس یوتیوب وضعیت نسبتا خوبی دارد، در آینده‌ی نزدیک قادر نخواهد بود تا همچون همیشه درآمد کلانی را در اختیار گوگل قرار دهد. ایجاد زیرساخت برای ارائه‌ی سرویس‌های ابری این امکان را برای کمپانی‌ها فراهم می‌کند تا از طریق فروش فضا و همچنین توسعه‌ی نرم‌افزار با استفاده از قدرت پردازشی این سرورها، کانال‌های جدیدی را برای درآمدزایی ایجاد کنند. رفته رفته شاهد این موضوع هستیم که ارائه‌ی خدمات مبتنی بر سرویس، راه جدیدی را برای درآمدزایی پیش روی کمپانی‌ها قرار داده است.

ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل در جریان برگزاری کنفرانس ارائه‌ی گزارش مالی در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

ما همیشه در حال گسترش سرویس‌های ابری بودیم، اما مصرف داخلی همیشه منابع موجود را مصرف می‌کرد. با گسترش و رشد روزافزون گوگل، ما روش‌های جدیدی را برای استفاده بهینه از سرورهای خود فراگرفتیم که در پیش گرفتن سیاست‌های جدید باعث شد تا بتوانیم سرویس‌های ابری را برای مشتریان نیز عرضه کنیم.

ارائه‌ی سرویس‌های ابری توسط گوگل باعث شده تا این کمپانی مشتریان بزرگی نظیر نتفلیکس و اسپاتیفای را به دست بیاورد. هر دو کمپانی مورد نظر برای استفاده از پلتفرم ابری AWS آمازون، هزینه‌هایی را به این کمپانی پرداخت می‌کردند. مایکروسافت را نیز باید به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سرویس‌دهندگان در حوزه‌ی کلاد معرفی کرد. سرویس آژور این کمپانی به سرعت در حال جذب مشتریان به سوی خود است. گوگل در نظر دارد تا سال ۲۰۲۰ میلادی درآمد خود از طریق ارائه سرویس‌های ابری را به سطح برابری با درآمدش در حوزه‌ی تبلیغات برساند.

در کنار سرمایه‌گذاری و ارائه‌ی سرویس‌های ابری، پیچای به توسعه‌ی سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی نیز اشاره کرده و محصولات توسعه یافته بر پایه‌ی یادگیری ماشین را برگ برنده‌ی گوگل در مقابل رقبا خوانده است. وی در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است: «ما طی سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های کلانی را در هوش مصنوعی و یادگیری ماشین انجام داده‌ایم. اما نکته اینجا است ما به اندازه‌ای در حوزه‌ی هوش مصنوعی پیشرفت کرده‌ایم که می‌توانیم سیستم‌های مورد نظر را بصورت کاربردی ارائه کرده و مورد استفاده قرار دهیم. هوش مصنوعی از جمله‌ سرویس‌های پرکاربردی است که گوگل ارائه می‌کند و همین موضوع را باید وجه تمایز گوگل با سایر کمپانی‌ها خواند.»

ساندار پیچای در خلال سخنان خود در مورد هوش مصنوعی، از آلفاگو اسم برده که توسط کمپانی DeepMind‌که تحت تملک گوگل قرار دارد، توسعه یافته است. آلفاگو موفق شد تا در برابر قهرمان رشته‌ی Go، از مجموع ۵ بازی، چهار بازی را به نفع خود به پایان ببرد. پیچای همچنین به نکته‌ی جالبی اشاره کرده است، او می‌گوید:

من معتقدم رفته رفته مفهوم محاسبات در دنیای فناوری را از Mobile-First به Ai-First تغییر خواهیم داد.

 منبع: زومیت |نویسنده: حسین خلیلی صفا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا