میتسوبیشی ASX جدید در یک قدمی ایران + تصاویر

موبنا – ۱۵ سالی می‌شود که میتسوبیشی ASX فارغ از هرگونه تغییر و با همان ظاهر -و گاهی باطن- گذشته عرضه می‌شود و هرچند که در اکتبر سال ۲۰۱۴ کمپانی سازنده قول یک نسخه‌ی «تمام جدید» را برای سال ۲۰۱۶ داد، اما از حق که نگذریم مدل سال ۲۰۱۶ ASX به هیچ وجه یک «خودروی …

موبنا – ۱۵ سالی می‌شود که میتسوبیشی ASX فارغ از هرگونه تغییر و با همان ظاهر -و گاهی باطن- گذشته عرضه می‌شود و هرچند که در اکتبر سال ۲۰۱۴ کمپانی سازنده قول یک نسخه‌ی «تمام جدید» را برای سال ۲۰۱۶ داد، اما از حق که نگذریم مدل سال ۲۰۱۶ ASX به هیچ وجه یک «خودروی کاملا جدید» نیست و به تغییراتی که الزاماً به معنی بهبود نخواهد بود، خلاصه شده است.

میتسوبیشی ASX جدید در یک قدمی ایران

حدود ۱ سال پیش بود که میتسوبیشی با انتشار کانسپت‌هایی از طراحی «اکس- X» مانندش -معروف به «سپر پویا» یا Dynamic Shield- نوید یک تغییر کلی در طراحی خودروهایش را داد و امروز با الهام‌گیری ASX از این X غول‌پیکر، بالاخره می‌توان پیروی محصولات بعدی میتسوبیشی از این زبان طراحی را نیز محتمل دانست.

میتسوبیشی ASX جدید در یک قدمی ایران1

باید به میتسوبیشی تبریک گفت؛ چراکه حقیقتاً به خوبی از پس حفظ آنچه طراحی قبلی خودروهایش را به یک «نوستالژی» تبدیل می‌کرد، در کنار خلق حسی جدید، حسی که شاید کمی ناهنجار و زمخت، کمی تند و خطرناک و البته در نظر برخی، کمی دور از اصالت طراحی آرام، ملایم و هنجار قبلی میتسوبیشی باشد، برآمده است. سطوح پر زرق و برق کرومی که تا زیر چراغ‌های جلوی خودرو -که آن‌ها هم دچار تغییراتی درخور طراحی جدید شده‌اند- پیش رفته اند در کنار جلوپنجره‌ی مشکی علاوه بر القای یک تضاد شورانگیز، شاید کمی بیش از حد نسبت به حاشیه‌های کرومی طراحی قبلی ASX 2015، سنت‌ها را زیر پا گذاشته‌ باشند. ما در مقام قضاوت نیستیم و بد و یا بهتر بودن این طراحی نسبت به نسخه‌های قبلی را به شما و سبک و سیاقتان می‌سپاریم. البته تغییرات در همین‌جا خلاصه نمی‌شود و آینه‌های بغل خودرو نیز با اضافه شدن مکانیزم جدید جمع شدن برقی و همینطور چراغ‌های راهنمایی که رویشان نصب شده است، بهبود زیادی را نسبت به گذشته شاهد هستند.

میتسوبیشی ASX جدید در یک قدمی ایران2

واقعاً تغییرات ظاهری بیشتری را -که ارزش اشاره داشته باشند- جز چرخ‌های جدید آلومینیومی ۱۸ اینچی و اندک خط و خال‌هایی که در پشت این خودرو اضافه و حذف شده‌اند، سراغ نمی‌توان گرفت و شاید بهتر باشد که به فضا و طراحی داخل اتاق میتسوبیشی ASX 2016 بپردازیم. جانب انصاف را که کنار نگذاریم، طراحی داخلی و مخصوصاً داشبورد این خودرو هنوز هم جز یک خودروی عادی ژاپنی که سازنده با اضافه کردن پلاستیک‌های براق و خوش آب و رنگ‌تر سعی بر حرکت در مسیر مدرنیزه شدن داشته، نیست. البته این گله هیچ‌گاه به معنی نادیده گرفتن بهبود و تغییر پوشش صندلی‌ها، نمایشگر باکیفیت ۶.۱ اینچی و آینه عقب مجهز به تکنولوژی Homelink نخواهد بود اما شاید میتسوبیشی به «تغییرات و بهبودهای» بیشتری برای پیشرفت، نسبت به طراحی محبوب اوایل هزاره‌ی دوم، نیاز دارد.

میتسوبیشی ASX جدید در یک قدمی ایران3

از آنجایی که میتسوبیشی تغییرات و بهبودهای فنی خوبی را در ASX جدید اتخاذ کرد، واقعاً انتظار انقلابی را در مشخصات فنی خودرو نداشتیم و نتیجه‌ی نهایی نیز جز این نیست. ۱۴۸ اسب‌بخار وظیفه‌ی تأمین نیروی محرکه‌ی این SUV کامپکت را در مدل دارای موتور پایه‌ی ۲ لیتری گشتاور ۱۹۶ نیوتن‌متری بر عهده دارند و مدلی که از موتور حجیم‌تر ۲.۴ لیتری بهره می‌برد، گشتاوری و قدرتی معادل به ترتیب ۲۲۶ نیوتن‌متر و ۱۶۸ اسب‌بخار دارد. در ضمن گیربکس این خودرو نیز در ۲ مدل اتومات و دستی، با توجه به مدل‌های مختلف آن، عرضه خواهد شد.

میتسوبیشی ASX جدید در یک قدمی ایران4

لازم به ذکر است که شروع قیمتی این نسل نیز مانند سال پیش، همان ۲۰.۰۰۰ دلار خواهد بود.

این خودرو در بازار کشورمان در محدوده ۱۶۰ میلیون تومان به فروش خواهد رسید .

 منبع:ایران جیب  

دکمه بازگشت به بالا