پدر علم کویرشناسی‌ایران: احیای دریاچه ارومیه امکان ندارد

موبنا – پرویز کردوانی بعد از ظهر یکشنبه در همایش ریزگردها و آلاینده‌های اصفهان که در مرکز تحقیقات معلمان استان اصفهان برگزار شد با اشاره به اینکه به اعتقاد من احیای دریاچه ارومیه امکان‌پذیر نیست، اظهار داشت: بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص این دیدگاهم به من خرده می‌گیرند اما به جرات می‌توانم …

موبنا – پرویز کردوانی بعد از ظهر یکشنبه در همایش ریزگردها و آلاینده‌های اصفهان که در مرکز تحقیقات معلمان استان اصفهان برگزار شد با اشاره به اینکه به اعتقاد من احیای دریاچه ارومیه امکان‌پذیر نیست، اظهار داشت: بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص این دیدگاهم به من خرده می‌گیرند اما به جرات می‌توانم بیان کنم تا جایی که در توان داشته‌ام با طرح‌های بزرگ ضد محیط زیستی مبارزه کرده‌ام.

وی در ادامه از طرح‌های تخیلی عنوان شده در دولت‌های مختلف سخن به میان آورد و گفت: انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران یکی از این طرح‌هاست که توسط اساتید محیط زیستی رد شده است و امروز نیز انتقال دریای خزر را عنوان کرده‌اند که این طرح نیز با دلایل علمی رد شده است.

پدر علم کویر شناسی ایران در ادامه با تاکید بر اینکه تاکنون سه طرح تغییر آب و هوایی در ایران با استفاده از استدلالات علمی رد شده است، اضافه کرد: در اینجا باید سوال پرسید که چرا دولت مردان قصد تغییرات آب و هوایی را دارند و نمی‌خواهند بهره برداری لازم را از شرایط موجود داشته باشند.

وی در ادامه به وجود ۸۸ هزار و ۹۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در اطراف دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: باید توجه داشت که این تعداد چاه سطح آب‌های زیرزمینی اطراف دریاچه ارومیه را پایین برده است.

کردوانی حجم آب فعلی دریاچه ارومیه را دو میلیارد متر مکعب اعلام کرد و ابراز داشت: این دریاچه درگذشته ۳۲ میلیارد متر مکعب آب داشته و نمی‌دانم امروز به چه جراتی از احیای دوباره این دریاچه سخن می‌گویند.

وی در ادامه تاریخچه ورود ریزگردها به کشور ایران را از ۱۰ سال گذشته و از کشورهای عراق، مصر، اردن، عربستان و صحرای آفریقا عنوان کرد و بیان داشت: با ورود این ریزگردها ایران نیز در حال حاضر به کانون ریزگردها تبدیل شده است.

پدر علم کویر شناسی ایران در ادامه با اشاره به اینکه اصفهان خود کانون یکی از بزرگ‌ترین کانون های گرد و غبار مرکزی ایران است، ابراز داشت: باید توجه داشت که مسیر توسعه‌ای اصفهان اشتباه است و احداث کوره‌های گچ و آهک در شرق اصفهان با توجه به جهت شرقی – غربی باد در این شهر اقدامی نادرست و ظالمانه بوده است.

وی تصریح کرد: گرد و غبار برخواسته از شرق اصفهان به دلیل آلاینده بودن به ازت و فسفری که در زمان کشاورزی این زمین‌ها به آنها تزریق می‌شده، سرطان‌زاست.

کردوانی در ادامه با اشاره به اینکه برخی نظرات کارشناسانه برای مقابله با ریزگردها خیانتی بزرگ است، افزود: برخی مالچ‌پاشی بر روی ریزگردها را راهکاری مناسب برای مقابله با ریزگردها میدانند و از این رو باید توجه داشت که این اقدام خیانتی بزرگ است.

وی تاکید کرد: این روزها مجلس افتخار می‌کند که طرح ۱۰ هزار تن مالچ پاشی برای بیابان‌های خوزستان را مصوب کرده و این در حالی است که برای این کار ابزارهای مناسب وجود ندارد، همچنین موجب از بین رفتن موجودات زیر زمینی و جلوگیری از توسعه راه‌های عبوری برای اهالی آن منطقه می‌شود.

به گزارش مهر، این کارشناس محیط زیست ریگ پاشی را به جای مالچ پاشی پیشنهاد کرد و گفت: استفاده از ریگ و ریگ پاشی نه تنها مشکلات مالچ را ندارد، بلکه هم می توان از ریگ های رنگی استفاده و هم از کشته شدن موجودات زنده جلوگیری کرد.

 منبع:آفتاب  

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا