ایدز سلول‌ها را سریع‌تر پیر می‌کند

موبنا -ویروس HIV که به سیستم ایمنی آسیب می‌زند بدن را در برابر دیگر انواع آلودگی‌ها و سرطان‌های مرتبط با آنها بی‌دفاع می‌سازد. در این بررسی آمده است ویروس HIV می‌تواند به طور متوسط بیمار را در یک سطح بیولوژیک پنج سال پیرتر کند. محققان با مطالعه روی ۱۳۷ بیمار HIV مثبت و ۴۴ فرد …

موبنا -ویروس HIV که به سیستم ایمنی آسیب می‌زند بدن را در برابر دیگر انواع آلودگی‌ها و سرطان‌های مرتبط با آنها بی‌دفاع می‌سازد.

در این بررسی آمده است ویروس HIV می‌تواند به طور متوسط بیمار را در یک سطح بیولوژیک پنج سال پیرتر کند. محققان با مطالعه روی ۱۳۷ بیمار HIV مثبت و ۴۴ فرد سالم به عنوان گروه کنترل دریافتند مبتلایان به ویروس HIV حدود پنج سال فرسوده‌تر می‌شوند و در نتیجه نرخ مرگ و میر در آنان ۱۹ درصد افزایش می‌یابد.

همچنین در این مطالعه مشخص شد تفاوت چشمگیری در الگوی متیلاسیون بین افرادی که کمتر از پنج سال به ویروس HIV آلوده شده و گروهی که از ۱۲ سال قبل به آن دچار شده اند وجود ندارد. در نتیجه افرادی که جدیدا به این ویروس مبتلا شده‌اند با بیمارانی که از عفونت مزمن رنج می‌برند با فرسودگی بیولوژیک مشابهی روبه‌رو می‌شوند.

به گزارش نیچر ورلد نیوز، در حال حاضر درمانی برای ویروس HIV وجود ندارد. محققان به روش اصلاح ژنی روی آورده‌اند اما این ویروس کشنده پس از گذشت چند هفته به این درمان مقاوم می‌شود. اکنون درمان‌های ضدویروسی برای درمان بیماران مبتلا به HIV استفاده می‌شود تا عمر آنان طولانی‌تر گردد اما با یافته‌های جدید در مورد تاثیرات این ویروس بر فرسودگی سلول‌ها و بدن، محققان بر آن هستند تا به دارویی دست پیدا کنند که بتواند از فرسودگی سلول‌ها جلوگیری کند.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا