نیمی از دیابتی‌ها از بیماری خود اطلاع ندارند

موبنا -دکتر حمید رضا بهرامی امروز پنجم اردیبهشت ماه در همایش بزرگداشت هفته سلامت که در تالار ابن سینا مشهد برگزار شد، در خصوص وضعیت بیماری دیابت در ایران، اظهار کرد: تا سال ۱۴۰۴ از هر هفت ایرانی یک نفر به دیابت مبتلا می‌شود این در حالی است که ۵۰ درصد از مبتلایان به دیابت …

موبنا -دکتر حمید رضا بهرامی امروز پنجم اردیبهشت ماه در همایش بزرگداشت هفته سلامت که در تالار ابن سینا مشهد برگزار شد، در خصوص وضعیت بیماری دیابت در ایران، اظهار کرد: تا سال ۱۴۰۴ از هر هفت ایرانی یک نفر به دیابت مبتلا می‌شود این در حالی است که ۵۰ درصد از مبتلایان به دیابت از بیماری خود اطلاعی ندارند.

وی با اشاره به شعار سازمان جهانی بهداشت، عنوان کرد: با توجه به اهمیت موضوع غلبه بر دیابت شعار سال جاری این سازمان در خصوص دیابت است؛ بیماری دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های غدد درون‌ریز محسوب می شود که سالانه در جهان، جان چهار میلیون نفر را می‌گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه ۹۰ درصد از بیماران دیابتی به نوع دوم این بیماری و ۱۰ درصد دیگر به نوع یک و دیابت دوران بارداری مبتلا هستند، تصریح کرد: این بیماری می‌تواند تا مدت‌ها بدون علامت باشد و به همین دلیل بسیاری از مبتلایان از بیماری خود اطلاعی ندارند.

بهرامی با بیان اینکه دیابت درمان کامل ندارد اما می توان با اصلاح سبک زندگی نسبت به پیشگیری از آن اقدام کرد، خاطرنشان کرد: ورزش منظم، کاهش وزن، استفاده از میوه و سبزی، عدم استعمال دخانیات، کنترل استرس و تغذیه مناسب از راهکارهای پیشگیری از دیابت هستند.

وی درخصوص نوع تغذیه مناسب، گفت: باید برای پیشگیری از دیابت، بیشترین حجم در وعده‌های غذایی به سبزی و میوه اختصاص داده شود و درصورت استفاده از مواد پروتئینی گوشت سفید در اولویت قرار گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر لزوم ورزش کردن، ادامه داد: ورزش موجب افزایش سرعت در گردش خون شده و ضمن تقویت بافت‌های بدن و سلامت قلب، انسولین خون نیز کنترل می‌شود.

بهرامی با بیان اینکه بر اساس آمارها از هر ۱۰ مرگ، یک نفر به دلیل دیابت فوت می‌کند، یادآور شد: بر اساس بررسی‌های انجام شده، با تغییر سبک زندگی و گسترش بی تحرکی بروز بیماری های غیر واگیر از جمله دیابت گسترش یافته است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس برنامه تحول نظام سلامت ساکنان مناطق شهری زیر پوشش مراقبت‌های سلامت قرار می‌گیرند، عنوان کرد: با اجرای این برنامه که قرار است تا پایان اردیبهشت ماه به طور کامل اجرا شود، ضمن غربال‌گری از شهروندان نسبت به شناسایی، پیشگیری و درمان بیماری دیابت نیز اقدام می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید براینکه همان‌طور که دولت برای تامین سلامت مردم مسئول است مردم نیز در برابر سلامتی خود مسئول هستند، تصریح کرد: مردم ضمن اعتماد به نظام سلامت و دست‌اندرکاران آن با مراجعه به سطوح یک و دو مراکز بهداشتی و درمانی وضعیت سلامتی خود را پیگیری کنند.

بهرامی افزود: در قالب برنامه تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت، در تیم‌های مراقبت سلامت کارشناسان تغذیه و سلامت روان نیز فعالیت می‌کنند و خدمات مشاوره‌ای را به گروه‌های هدف ارائه می‌دهند که این امر می‌تواند نقش موثری در افزایش فرهنگ سلامتی مردم داشته باشد.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا