افزایش ۳۵ درصدی قیمت آهن‌آلات

موبنا -مجتبی کواکبیان، اظهار کرد: قیمت آهن‌آلات در یک ماه گذشته با تحول عجیبی رو‌به‌رو بوده به طوری که قیمت میله گرد از ۱۲۰۰ تومان برای هر کیلوگرم در اسفند به ۱۸۰۰ تومان افزایش یافته است. وی با اشاره به اینکه به طور متوسط قیمت‌ها حدود ۳۵ درصد رشد داشته است، خاطرنشان کرد: قیمت ورق …

موبنا -مجتبی کواکبیان، اظهار کرد: قیمت آهن‌آلات در یک ماه گذشته با تحول عجیبی رو‌به‌رو بوده به طوری که قیمت میله گرد از ۱۲۰۰ تومان برای هر کیلوگرم در اسفند به ۱۸۰۰ تومان افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه به طور متوسط قیمت‌ها حدود ۳۵ درصد رشد داشته است، خاطرنشان کرد: قیمت ورق گرم هم از ۱۴۰۰ تومان به ۱۷۵۰ تومان رسیده است.

رئیس اتحادیه آهن‌فروشان ساری با اشاره به اینکه بسیاری از کارشناسان به این روند تغییرات قیمت نگاهی مثبت دارند، گفت: قیمت‌ها در بهمن سال گذشته به سطح اواسط سال ۹۱ رسیده بود که این امر موجب کاهش تولید و بسته شدن بسیاری از واحدهای تولیدی شده بود اما امروز این افزایش قیمت تا اندازه‌ای منطقی است.

کواکبیان با اشاره به اینکه نوسان قیمت قابل بازگشت نیست، خاطرنشان کرد: در ژانویه ۲۰۱۶ به دلیل فروش نداشتن فروشندگان خارجی و کاهش ۱۵۰ میلیون تنی ظرفیت تولید توسط کشور چین، در بازار جهانی نیز شاهد افزایش قیمت بوده‌ایم. ورق گرم با ضخامت ۲ میلیمتر از ۲۹۰ دلار در هر تن “سی اف آر” بنادر ایران به ۴۲۰ دلار رسیده است اما این قیمت همچنان ۱۵۰ دلار ارزان‌تر از اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی است.

نوشته های مشابه

رئیس اتحادیه آهن فروشان ساری تاکید کرد: با توجه به روند صعودی قیمت در بازارهای جهانی، کارخانه‌های ایرانی موفق شده‌اند تولیدات خود را صادر کنند، به طوری که آهن اسفنجی، اسلب، بیلت، ورق سرد، ورق گرم و میله گرد در سطح وسیع در منطقه به فروش می‌رسد. تولیدکنندگان کشور تا دو ماه آینده محصول خود را پیش فروش می‌کنند و ظرفیت‌های خالی سال گذشته با قیمت‌های مناسب جایگزین شده است.

کواکبیان با اشاره به کاهش ۶۶ درصدی واردات آهن‌آلات در سال ۹۴ گفت: به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی و کاهش میزان واردات که در سال ۹۴ به ۳ میلیون و ۱۲۹ هزار تن رسیده بود، در عرضه این محصول‌ اختلال ایجاد شد.

وی افزود: افزایش صادرات نفت موجب افزایش درآمد دولت شده و همین امر امیدواری در فضای اقتصادی کشور ایجاد کرده است، بنابراین سرمایه‌های راکد دوباره فعال شدند و انبارها که تا حدود زیادی خالی بودند پس از مدت‌ها حضور اجناس را در خود دیدند و افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت شده است.

رئیس اتحادیه آهن فروشان ساری با اشاره به اینکه دولت به عنوان بزرگترین مصرف کننده همچنان وارد بازار نشده است، خاطرنشان کرد: به دلیل عدم تصویب و ابلاغ بودجه سال ۹۵ دولت هنوز وارد بازار مصرف نشده است بنابراین به دنبال این افزایش قیمت، افزایش تقاضا هم وجود دارد و صاحبان کالاها نگران فروش محصول خود نیستند.

کواکبیان تاکید کرد: حجم نقدینگی در ۴ ماه آخر سال گذشته به شدت افزایش یافته است. با وجود افزایش ناگهانی و شدید قیمت‌ها، دوره کوتاه آرامش و ثبات فرا می‌رسد، به دنبال آن روند آرام صعودی قیمت‌ها آغاز می‌شود تا قیمت‌ها به مرز منطقی خود برسد.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا