دید بهتر برای آتش‌نشانان با ماسک جدید

موبنا -به گزارش Gizmodo، آتش‌نشان در بسیاری از موارد نام غلطی است. به گفته سازمان ملی حفاظت در برابر آتش، بیشتر مرگهای ناشی از آتش در حقیقت در اثر تنفس دود بوده و بیشتر خطری که آتش‌نشانان با آن روبرو هستند، نه آتش بلکه کور شدن در اثر تلوتلو خوردن در دود در زمان استفاده …

موبنا -به گزارش Gizmodo، آتش‌نشان در بسیاری از موارد نام غلطی است. به گفته سازمان ملی حفاظت در برابر آتش، بیشتر مرگهای ناشی از آتش در حقیقت در اثر تنفس دود بوده و بیشتر خطری که آتش‌نشانان با آن روبرو هستند، نه آتش بلکه کور شدن در اثر تلوتلو خوردن در دود در زمان استفاده از ماسک‌های تنفسی است. در چنین شرایطی، ممکن است امدادگران گم شوند، از پله‌ها یا سوراخهای کف به پائین سقوط کنند و یا بطور تصادفی سیم لخت برق را بگیرند.

از دهه ۱۹۹۰ آتش‌نشانان از دوربین‌های تصویربردار حرارتی برای مشاهده از میان دود به منظور نجات جان هزاران نفر و میلیون‌ها دلار دارایی افراد استفاده می‌کنند. این دوربین‌ها از حرارت به جای نور مرئی به منظور نفوذ در دود استفاده می‌کنند که این امر نه تنها به آتش‌نشان‌ها اجازه می‌دهد در ساختمان‌های در حال سوختن گردش کنند، بلکه همچنین می‌تواند آتش‌های پنهان را شناسایی کرده تا امدادگران بتوانند آن‌ها را بدون آسیب دیدن اموال اطراف خاموش کنند.

در حال حاضر با توسعه فناوری‌ها، دوربین‌های ساده برای تلفن‌های هوشمند در دسترس هستند و نسخه‌های نظامی به شکل مکمل به سیستم‌های دید در شب و هدف‌گیری سربازان افزوده شده‌اند. اما اشکالاتی از قبیل هزینه بالا، اجبار برای ضد آب و محکم بودن آن‌ها و همچنین بزرگ بودن‌شان باعث شده استفاده از آن‌ها در شرایط آتش‌سوزی مشکل شود.

فناوری Scott Sight یک ماسک تنفسی کامل است که یک دوربین تصویربرداری سبک و بلادرنگ به همراه یک نمایشگر در داخل ماسک تعبیه شده است. دوربین آن تصاویر با وضوح ۱۵۰×۱۲۰ با سرعت ۹ فریم در ثانیه در نمایشگر داخلی تولید می‌کند.

به گفته شرکت تولید کننده، این دوربین از لنز کاهنده خودکار نور Infinity برخوردار بوده و کل سیستم دارای قابلیت ثبت ویدیوی حرارتی چهار ساعته، تنظیمات دمای حداکثر یا درجه حرارت محیط، چهار گزینه رابط کاربر و یک باتری چهار ساعته است.

قیمت دوربین Scott Sight هنوز اعلام نشده است.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا