رکوردشکنی سکه در ۱۳ ماه اخیر

موبنا -سکه تمام طرح جدید در فرودین ماه حدود ۳۷ هزار تومان نوسان پیدا کرد. در هفته اول فرودین این نوع سکه بین یک میلیون و ۵۰۰۰ تومان تا یک میلیون و ۱۰ هزار تومان در نوسان بود. در دهه دوم این ماه تغییرات سکه شتاب بیشتری به خود گرفت. ۱۰ فروردین سکه تمام طرح …

موبنا -سکه تمام طرح جدید در فرودین ماه حدود ۳۷ هزار تومان نوسان پیدا کرد. در هفته اول فرودین این نوع سکه بین یک میلیون و ۵۰۰۰ تومان تا یک میلیون و ۱۰ هزار تومان در نوسان بود.

در دهه دوم این ماه تغییرات سکه شتاب بیشتری به خود گرفت. ۱۰ فروردین سکه تمام طرح جدید به یک میلیون و ۱۳ هزار تومان رسید و ۱۲ فروردین این نوع سکه نرخ یک میلیون و ۲۰ هزار تومان را تجربه کرد.

در ادامه نرخ سکه تمام طرح جدید در اواسط ماه تا حدودی کاهش یافت اما در ۱۷ فروردین به رکورد جدیدی رسید و به قیمت یک میلیون و ۲۹ هزار تومان فروخته شد.

رکورد شکنی‌های سکه ادامه پیدا کرد و در ۲۱ فروردین به یک میلیون و ۳۳ هزار تومان و در ۲۲ فروردین به یک میلیون و ۴۲ هزار تومان رسید که بالاترین نرخ سکه تمام طرح جدید برای فروردین ماه بود.

نوشته های مشابه

در دهه پایانی فروردین قیمت این نوع سکه درجهت کاهشی حرکت کرد و به کمتر از یک میلیون و ۳۰ هزار تومان برگشت و در روز پایانی فروردین روی یک میلیون و ۲۷ هزار تومان ایستاد.

اما نرخ نیم سکه در ماه گذشته ۱۲ هزار تومان بین ۵۳۲ تا ۵۴۶ هزار تومان، در نوسان بود. در هفتمین روز فروردین نیم سکه ۵۳۵ هزارتومان فروخته شد و در روزهای بعد با روند افزایشی به ۵۳۹ هزار تومان هم رسید.

در روزهای بعد نیم سکه به روند افزایشی خود ادامه داد و با ثبت قیمت‌های ۵۴۱، ۵۴۳ و ۵۴۶ هزار تومان به رکوردهای جدیدی در هفته‌ها و ماه‌های گذشته رسید. نیم سکه در روز‌های پایانی فروردین تا حدودی با کاهش قیمت روبرو شد و در آخرین روز این ماه ۵۴۴ هزار تومان در بازار آزاد عرضه شد.

اما ربع سکه در فروردین ماه در پایین ترین نرخ خود ۲۷۸ هزار تومان و در بالاترین نرخ ۲۹۲ هزار تومان را تجربه کرد تا در نخستین ماه سال ۱۳۹۵ با نوسان ۱۴ هزار تومانی همراه باشد.

در روزهای ابتدایی سال جدید ربع سکه ۲۷۸ تا ۲۸۴ هزار تومان در بازار فروخته شد. در میانه ماه، نرخ نیم سکه به ۲۸۶ و ۲۸۷ هزار تومان رسید و در دهه پایانی فروردین قیمت این نوع سکه از مرز ۲۹۰ هزار تومان گذشت و به ۲۹۲ هزار تومان رسید و در نهایت در آخرین روز این ماه با نرخ ۲۸۸ هزار تومان به روند خود پایان داد.

سکه گرمی نیز در فروردین ماه در پایین ترین نرخ خود ۱۹۰ هزار تومان و در بالاترین ۱۹۵ هزار تومان در بازار آزاد فروخته شد.

مهمترین دلایل نوسانات نرخ سکه

کارشناسان اقتصادی دلایل مختلفی را برای نوسانات نرخ سکه اعلام می‌کنند؛ برخی معتقدند نوسانات و تغییرات سینوسی طلای جهانی منجر به نوسان قیمت سکه نیز شده است.

همچنین به گفته رییس اتحادیه طلا و جواهر، افزایش قیمت سکه در این ماه به افزایش نرخ بهره در آمریکا مربوط می شود.

به گفته کشتی‌آرای، دلیل اصلی این موضوع اعلام شاخص‌های جهانی است، افزایش نرخ بهره آمریکا شوک قیمتی به بازار نیویورک وارد کرد و قیمت‌ها را افرایش داد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر می‌گوید تقاضا در بازار داخلی تغییری نداشته است و میزان آن بیشتر از عرضه نیست که بخواهد منجر به گرانی سکه شده باشد و با توجه به افزایش تقاضا در روزهای پایانی سال با افزایش قیمت در قطعات کوچک سکه در آستانه رسیدن به نوروز خواهیم بود.

همچنین برخی دیگر از ناظران اقتصادی معتقدند تا زمانی که قیمت جهانی طلا بالا باشد و از طرفی با افزایش قیمت ارز همراه باشد، بالا رفتن قیمت سکه طبیعی است.

 منبع: ایسنا

دکمه بازگشت به بالا