هر کرمانشاهی روزانه ۶۸۰ گرم زباله تولید می‌کند

موبنا -غلامحسین کاظمی به مناسبت هفته زمین پاک، از تولید روزانه ۶۰۰ تن پسماند در شهر کرمانشاه خبر داد و اظهار کرد: سرانه تولید پسماند توسط هر کرمانشاهی ۶۸۰ گرم در روز است. وی ادامه داد: در شهرستان‌های دیگر استان نیز میزان تولید زباله توسط یک فرد در روز از ۶۸۰ گرم تا ۸۰۰ گرم …

موبنا -غلامحسین کاظمی به مناسبت هفته زمین پاک، از تولید روزانه ۶۰۰ تن پسماند در شهر کرمانشاه خبر داد و اظهار کرد: سرانه تولید پسماند توسط هر کرمانشاهی ۶۸۰ گرم در روز است.

وی ادامه داد: در شهرستان‌های دیگر استان نیز میزان تولید زباله توسط یک فرد در روز از ۶۸۰ گرم تا ۸۰۰ گرم متفاوت است.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه از پیشتازی مدیریت پسماند کرمانشاه در کل کشور یاد کرد و ادامه داد: هم اکنون در شهر کرمانشاه ۱۰۰ درصد پسماندهای تولیدی بازیافت می‌شود.

به گفته این مسئول ۷۰ درصد این زباله‌ها به کمپوست تبدیل شده و از آن برای مصارف مختلف استفاده می‌شود و مابقی زباله‌ها نیز به سایر موارد قابل مصرف تبدیل می‌شود.

کاظمی با بیان اینکه اکنون زباله‌ها در شهر کرمانشاه از مبداء و در خانه‌ها تفکیک می‌شود، عنوان کرد: بنا داریم تفکیک زباله از مبداء و بازیافت آن را در شهرستان‌های دیگر استان هم راه‌اندازی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: به این منظور چهار نقطه به عنوان مرکز در استان در نظر گرفته می‌شود که منطقه اورامانات دارای یک مرکز، منطقه قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب دارای یک مرکز، اسلام آبادغرب یک مرکز و صحنه، هرسین و کنگاور هم صاحب یک مرکز بازیافت زباله خواهند شد و به این ترتیب همه زباله‌های استان بازیافت می‌شود.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه اشاره‌ای هم به پسماندهای بیمارستانی داشت و تاکید کرد: تمام بیمارستان‌های استان مجهز به دستگاه غیره‌سوز هستند و با نظارت‌های دانشگاه علوم پزشکی و محیط زیست زباله‌های بیمارستانی بی‌خطر می‌شود.

کاظمی در خصوص زباله‌های کشاورزی و سموم تاریخ مصرف گذشته نیز اظهار کرد: این نوع پسماندها نیز با همکاری برخی از شرکت‌ها به شیوه بهداشتی معدوم می‌شود تا آسیبی به محیط زیست وارد نشود.

وی همچنین از بازیافت نخاله‌های ساختمانی کرمانشاه به عنوان اولین شهر در کشور خبر داد و تاکید کرد: کرمانشاه اولین استان در کشور بود که با همکاری شرکت بازیافت، صاحب سایت بازیافت نخاله ساختمانی شد.

به گفته این مسئول، قرار است نخاله‌های ساختمانی که در سطح شهر رها شده، جمع‌آوری و در این سایت بازیافت شود.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه در ادامه به شعار روز زمین پاک امسال اشاره کرد و ادامه داد: ” درختان برای زمین و زمین برای زندگی” شعار امسال است که در استان کرمانشاه هم با همکاری سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های محیط زیستی برنامه‌هایی برای تحقق این شعار در نظر گرفته شده است.

کاظمی پاکسازی نقاط مختلف استان و زیستگاه‌های طبیعی، کاشت بلوط، فرهنگ‌سازی برای مردم و … را از جمله این برنامه‌ها دانست.

وی در پایان یادآوری کرد: به دلیل اهمیت حفظ زمین پاک خصوصا در استان کرمانشاه، به جای اینکه امسال یک هفته زمین پاک داشته باشیم، کل سال به عنوان “سال زمین پاک” نامگذاری شده تا بتوانیم بیشتر در حفظ محیط زیست کوشا باشیم.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا