اعتراف مرکل به واکنش “اشتباه” درخصوص شعری طنزآلود درباره اردوغان

موبنا -به گزارش خبرگزاری فرانسه، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در ادامه با دفاع از تصمیم خود مبنی تحت پیگرد قانونی قرار دادن کمدین مشهور آلمان گفت: این تصمیم یک واکنش منصفانه در برابر شعری است که رجب طیب اردوغان را به آزار جنسی کودکان و وحشیگری متهم کرده است. مرکل در این باره اظهار پشیمانی …

موبنا -به گزارش خبرگزاری فرانسه، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در ادامه با دفاع از تصمیم خود مبنی تحت پیگرد قانونی قرار دادن کمدین مشهور آلمان گفت: این تصمیم یک واکنش منصفانه در برابر شعری است که رجب طیب اردوغان را به آزار جنسی کودکان و وحشیگری متهم کرده است.

مرکل در این باره اظهار پشیمانی کرد که در اولین واکنش دفترش، سخنگوی وی این شعر را به عنوان یک “توهین عمدی” اعلام کرد.

وی در نشستی با مقامات محلی در برلین ادامه داد: از نظر ادراکی این اتفاق یک اشتباه است، زیرا این تلقی را می‌تواند ایجاد کند که آزادی فکر و آزادی مطبوعات مهم نیست.

دادستانان آلمانی تحقیقات درباره این اقدام جان بوئمرمان، مجری تابوشکن برنامه نیمه شب “نئومگزین رویال” در شبکه دولتی ZDF را به اتهام “توهین به ارگان یا نمایندگان خارجی” آغاز کرده‌اند.

نوشته های مشابه

اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان در این باره گفت، سفارت ترکیه در این کشور نامه‌ای را با محتوای درخواست رسمی از جانب طرف ترک برای بررسی قانونی اظهارات مطرح شده در این برنامه تلویزیونی به وزارت خارجه ارسال کرده است.

زایبرت ادامه داد: محتوای این برنامه و درخواست آن به خوبی از سوی دولت بررسی خواهد شد. این اقدام چند روز زمان خواهد برد. من نه می‌توانم و نه می‌خواهم که نتیجه این بررسی را پیش بینی کنم.

بوئمرمان که به دلیل رد کردن مرزهای طنز در رسانه‌ها نامی مستعار برای خود برگزیده در برنامه خود صراحتا اعلام کرد که به دنبال دردسر است.

وی پیش از خواندن شعرش به آهنگ طنز دیگری اشاره کرد که در شبکه NDR پخش شده و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه را به دلیل رفتارش با خبرنگاران به سخره گرفته بود. این شعر باعث شد تا ترکیه سفیر آلمان در آنکارا را برای ارائه توضیحات فرا بخواند.

بوئمرمان طی اظهاراتی در توضیح این مساله که آیا مخاطب طنزش اردوغان است، تشریح کرد، شبکه NDR از آزادی هنری، آزادی مطبوعات و آزادی بیان بهره‌مند است.

 منبع: ایسنا

دکمه بازگشت به بالا