قبول نمی‌کنم که ۹۱ ساله‌ام

موبنا -امین‌الله رشیدی به‌مناسبت زادروزش، اظهار کرد: آن طور که در شناسنامه‌ام نوشته‌اند، امروز (۴ اردیبهشت) ۹۱ ساله هستم. نجف دریابندری چند سال پیش مصاحبه‌ای کرده بود و وقتی درباره‌ی سنش از او پرسیده بودند، پاسخ داده بود که اولیای امور در شناسنامه‌اش این‌گونه نوشته‌اند اما مثل خیلی کارهای دیگرشان اشتباه می‌کنند. حالا من هم …

موبنا -امین‌الله رشیدی به‌مناسبت زادروزش، اظهار کرد: آن طور که در شناسنامه‌ام نوشته‌اند، امروز (۴ اردیبهشت) ۹۱ ساله هستم. نجف دریابندری چند سال پیش مصاحبه‌ای کرده بود و وقتی درباره‌ی سنش از او پرسیده بودند، پاسخ داده بود که اولیای امور در شناسنامه‌اش این‌گونه نوشته‌اند اما مثل خیلی کارهای دیگرشان اشتباه می‌کنند. حالا من هم همین‌طور فکر می‌کنم.

این هنرمند پیشکسوت عرصه‌ی آواز درباره‌ی آرزوهای ۹۱ سالگی‌اش گفت: خیلی از مردم جهان این روزها درگیر جنگ، کشتار و خون‌ریزی هستند. آرزویم این است،‌ دنیا رنگ بهتری بگیرد. ۵۰ سال پیش که از این خبرها نبود. اما آرزوی شخصی هم دارم. شما می‌دانید، من یک نویسنده‌ام. «از کاشان تا کاناری» کتابی بود که در سال ۱۳۷۲ آن را منتشر کردم و کتاب دومم با عنوان «عطر گیسو (خاطره‌ها و نغمه‌ها)» در سال ۱۳۸۱ بدون یک کلمه‌ی زیاد یا کم منتشر شد اما کتاب سومم ۸ سال می‌شود که در انتظار مجوز است.

او ادامه داد: این کتاب ۴ سال در دولت آقای احمدی‌نژاد منتظز مجوز ماند و هنوز هم منتشر نشده است. این در حالی است که آقای جنتی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) خودشان شخصا دستور دادند که کتاب من مجوز بگیرد اما افرادی بودند که باز هم مانع این کار شدند. از سر اجبار این کتاب را با عنوان «ایران در رهگذر زمان» روی بال عقاب تیزپرواز یعنی اینترنت قرار دادم تا همه بتوانند، این اثر را بخوانند. «ایران در رهگذر زمان» یک کتاب ۷۰۰ صفحه‌ای است که ۵۰۰ قطعه عکس هم در آن گنجانده‌ام و مخاطب می‌تواند با خواندن این اثر اطلاعات زیادی از موسیقی و ادبیات به دست آورد. آرزویم این است که این کتاب در ایران و در شرایط بهتری چاپ شود.

این آهنگساز قدیمی معتقد است:‌ لازم است، این کتاب را چاپ کنند تا کارکنان رادیو تلویزیون و خبرنگاران آن را مطالعه کنند و بدانند که در گذشته مثلا در رادیو چه خبر بوده است؟ آرزوی سومم این است، در این زمانه که موسیقی بی‌سر و سامان و آشفته است و شما دیگر آهنگی را که به دلتان بنشیند، نمی‌شنوید، بیایند آثاری را که دست من باقی مانده، بگیرند تا جوانان از آن استفاده کنند.

امین‌الله رشیدی یادآور شد: من تنها بازمانده‌ی هنرمندان دهه‌ی ۳۰ و ۴۰ هستم که دستم پر است از آهنگ‌هایی که عطر آن سال‌ها را دارند. جوان‌هایی هستند که صدایی خوب دارند و می‌توانند، این کارها را بخوانند. اصلا یک ارکستر بدهند تا خودم انجام دهم.

او در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: تولد من که چهارم اردیبهشت است، با چند واقعه‌ی تاریخی دیگر هم مصادف شده که یکی از آن‌ها تولد رادیو است.

امین‌الله رشیدی متولد سال ۱۳۰۴ است. او در مدت فعالیتش در رادیو ایران حدود ۱۲۰ آهنگ ساخت و اغلب ساخته‌هایش توسط ارکسترهای شماره ۱ و ۲ رادیو ایران اجرا شدند که با نوازندگی و همکاری حبیب‌الله بدیعی، پرویز یاحقی، همایون خرم، عباس شاپوری، محمد میرنقیبی، انوشیروان روحانی، ولی‌الله البرز، یاوری، حدادی و… همراه بودند. این اجراها تحت نظارت و سرپرستی مشیر همایون شهردار و حسین‌علی ملاح ضبط و پخش شده‌اند.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا