کری پس از دیدار با ظریف: بانک‌ها و موسسات مالی از معامله با ایران نترسند

موبنا -کری در دیدار با محمد جواد ظریف تاکید کرده است که آمریکا مانع معاملات مالی و اقتصادی بانک‌های جهانی با ایران که پس از رفع تحریم‌های هسته‌ای مجاز شده است، نخواهد شد. ظریف هم در این دیدار تاکید کرد که به علت نگرانی بانک‌ها از رویکرد آمریکا نسبت به چگونگی اجرایی شدن توافق هسته‌ای، …

موبنا -کری در دیدار با محمد جواد ظریف تاکید کرده است که آمریکا مانع معاملات مالی و اقتصادی بانک‌های جهانی با ایران که پس از رفع تحریم‌های هسته‌ای مجاز شده است، نخواهد شد.

ظریف هم در این دیدار تاکید کرد که به علت نگرانی بانک‌ها از رویکرد آمریکا نسبت به چگونگی اجرایی شدن توافق هسته‌ای، ایران با مشکلات فراوانی مواجه شده و به همین دلیل او و همتای آمریکایی اش برای حل این مشکلات رایزنی‌های جدیدی را آغاز می‌کنند.

براساس گزارش بی.بی.سی ، کری همچنین تاکید کرد چنانچه بانک‌ها و موسسات ملی بین‌المللی پس از برداشته شدن تحریم‌ها ابهامی برای آغاز روابط پولی و تجاری با ایران دارند، می‌توانند با مراجعه به دولت آمریکا مشورت دریافت کنند.

جان کری گفت:برجام اجرا شده و تحریم های ایران برداشته می شود و هیچ کشور یا شرکت و یا حتی هیچ شخصی نباید از این موضوع بترسد. برای معامله با ایران هیچ مشکلی وجود ندارد.بانک‌ها و موسسات ملی بین‌المللی نباید از بحث تحریم ها هراسی داشته باشند چون دیگر تحریمی وجود ندارد.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین تاکید کرد: همانطور که اوباما، جیکوب لو، وزیر خزانه داری و من بارها گفته ایم، ایالات متحده آمریکا مانع معاملات تجاری که از زمان اجرای توافق هسته ای مجاز شناخته شده اند، نشده و نخواهد شد.

وی ادامه داد:دولت آمریکا آمادگی دارد برای برطرف کردن ابهام های موجود، مشخص کند که چه نوع تراکنش‌هایی با ایران در چارچوب توافق هسته‌ای، یا برجام، مجاز است.

براسا گزارش رویترز، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: متاسفانه به نظر می رسد نوعی سردرگمی در بین بانک های خارجی وجود دارد، ما تلاش می کنیم در این زمینه شفاف سازی کنیم.

جان کری تاکید کرد: اینجا می خواهم تاکید کنم ما تحریم های هسته ای را برداشته ایم و به این اقدامی هم متعهد هستیم و اکنون فرصت برای بانک های خارجی جهت معاملات تجاری با ایران فراهم شده است.

کری درعین حال از اینکه ابهام در قوانین باعث شده که ایران با مشکلاتی برای بهرمندی از توافق هسته ای روبه رو شود، ابراز تاسف کرده است.

وزیران خارجه ایران و آمریکا برای دومین بار در هفته جاری در چارچوب برجام در مقر سازمان ملل در نیویورک دیدار کردند.

محمدجواد ظریف و جان کری سه شنبه هفته گذشته نیز درحاشیه حضور به مناسبت امضای موافقت نامه تغییرات آب و هوایی پاریس در نیویورک در چارچوب برجام پشت درهای بسته و به مدت دو ساعت و نیم دیدار کردند.

دومین دیدار ظریف و کری در حالی برگزار شد که بر اساس تصمیم معاونان وزیران خارجه ایران و ۱+۵ در سومین کمیسیون مشترک برجام در وین دو طرف تفاهم کردند که “برای پیگیری موثرتر حل مشکلات، یک گروه کاری ویژه برای تضمین اجرای لغو تحریم ها تشکیل شود که بتواند با تمرکز بیشتر بر روی مباحث اجرایی، مشکلات فرا روی ایران را حل و فصل کند.”

این تصمیم با توجه به مشکلاتی که در خصوص نقل و انتقالات بانکی و ارزی میان بانکهای ایرانی و بانکهای بزرگ اروپایی وجود دارد اتخاذ شده است و این مسایل وقت زیادی را در سطح کارشناسی و معاونان در نشست روز جمعه به خود اختصاص داد.

سومین کمیسیون مشترک ایران و ۱+۵ درباره برجام در سطح کارشناسان و معاونان دو طرف طی روزهای پنجشنبه و جمعه در وین برگزار شد .

همچنین یکی دیگر از تصمیمات سومین کمیسیون مشترک ایران و ۱+۵ امضای قرارداد میان سازمان انرژی اتمی ایران و شرکت های آمریکایی برای فروش ۳۲ تُن آب سنگین بود؛ معامله ای که به دلیل حساسیت ماده هسته ای آب سنگین فروش آن از سوی ایران غیرممکن تلقی می شد.

به گزارش ایسنا، این برای اولین بار در تاریخ سیاسی ایران و آمریکا است که یک قرارداد رسمی همکاری (در چارچوب برجام) امضاء می شود. علاوه بر آن، این قرار داد بعد از همکاری در حوزه هواپیمایی برای اولین بار در حوزه انرژی هسته‌ ‌ای در حالی که برای بیش از یک دهه آمریکا با فعالیت‌ ‌های هسته‌های ایران مخالفت می کرد ، امضاء می شود.

با وجود تفاهم دوطرف برای برداشتن مشکلات فرا روی اجرای دقیق برجام در کمیسیون مشترک برجام به نظر می آید هنوز برخی مسایل و موضوعات باقی است که قرار است در دیدار روز جمعه وزیران خارجه ایران و آمریکا مورد بررسی قرار گیرد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه هفته گذشته در مقر سازمان ملل در نیویورک پس از دیدار با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود گفت: ما توافق کردیم تا در راستای حصول اطمینان از اجرای دقیق توافق هسته‌ای براساس آنچه که مدنظر بود، همکاری کنیم و این‌که تمام طرف‌های این توافق از منافعی که قرار بوده در صورت اجرای (برجام) کسب کنند، بهره‌مند شوند.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا