تپه ماقبل اسلام، چراگاه گوسفندان شد + تصاویر

موبنا – گوسفندان روی تپه باستانی «طالب آباد» در حال چریدن هستند و چوپان‌شان در بلندترین قسمت تپه نشسته و از آنها مراقبت می‌کند. حفاران غیرقانونی در همه جای تپه،‌ رد پایی از خودشان به جا گذاشته‌اند و سوراخ‌هایی که ایجاد کرده‌اند گاهی برای چوپان و گوسفندانی که در آن گیر می‌کنند دردسرساز می‌شود. رَد چرخ …

موبنا – گوسفندان روی تپه باستانی «طالب آباد» در حال چریدن هستند و چوپان‌شان در بلندترین قسمت تپه نشسته و از آنها مراقبت می‌کند. حفاران غیرقانونی در همه جای تپه،‌ رد پایی از خودشان به جا گذاشته‌اند و سوراخ‌هایی که ایجاد کرده‌اند گاهی برای چوپان و گوسفندانی که در آن گیر می‌کنند دردسرساز می‌شود. رَد چرخ مورتورسوارن نیز در همه جای تپه‌ باستانی دیده می‌شود، تکه‌های شکسته شده سفال هم از کنار جای چرخ‌ها بیرون زده‌اند.

یک باستان‌شناس پیشکسوت در گفت‌وگو با خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا،‌درباره تپه «طالب آباد» می‌گوید: این تپه تا کنون کاوش نشده و از طرفی خیلی هم تخریب شده است. این تپه را به هوای پیدا کردن گنج چندبار کنده‌اند و گویا مالک خصوصی هم دارد.

تپه ماقبل اسلام، چراگاه گوسفندان شد + تصاویر
چرای گوسفندان در تپه باستانی

خسرو پوربخشنده ادامه می‌دهد: در بخشی از این تپه نوشته‌ای پیدا کرده‌ایم که روی آن نوشته شده “این تپه در زمان شاهزاده دولت شاه قاجار ساخته شده است”، این تاریخ‌گذاری احتمالا مربوط به مرمت قلعه بوده است. از نظر من این تپه و خشت‌های به کار رفته در آن مربوط به دوره پیش از اسلام است. تپه‌ طالب آباد با قلعه «کامین یا قلعه سرخ» در مسیر اتوبان تهران- قم بی‌ارتباط نیست.او می‌افزاید: در روستای «سلمان آباد» هم تپه‌ای وجود دارد که از نظر تاریخی با تپه طالب آباد هماهنگی دارد. سلمان آباد یک امامزاده‌ هم دارد که شنیده‌ام متاسفانه آن را هم تخریب کرده‌اند.این باستان‌شناس اظهار می‌کند: اگر سازمان میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری می‌خواهد این تپه را کاوش کند، باید به سراغ یک‌سری بناهای تاریخی دیگر هم برود؛ در غیر اینصورت باید در انتظار نابودی آنها بود.پوربخشنده بیان می‌کند: ما از هزاره پنجم آثاری در ری داشته‌ایم و این منطقه یکی از پایتخت‌های پارت‌ها بوده است، بنابراین ما در اطراف آن شاهد قلعه‌های بزرگ و کوچک و تپه‌های دوره پیش از اسلام هستیم. این معماری‌ها جنبه‌ قلعه‌های نظامی دارند که اطراف آن از بین رفته و تنها این بخش باقی مانده است. من حتا سفال بدون لعاب دوره‌های پیش از تاریخ و تاریخی را هم در تپه طالب آباد دیده‌ام. به نظر می‌رسد این قلعه‌ها معماری عظیمی داشته‌اند که در حال حاضر از بین رفته است.

او درباره اینکه چرای گوسفندان در اطراف تپه می‌تواند چه آسیب‌هایی به آن وارد کند؟ پاسخ می‌دهد: گوسفندان بی‌آزارتر از انسان‌ها هستند و درست است که جای سُم آنها به تپه‌ها لطمه می‌زند، اما لطمه‌ای که انسان به یک آثار می‌زنند صدها برابر بدتر و خطرناک‌تر است،‌از طرفی موتورسواری روی تپه می‌تواند بخش زیادی از آن را از بین ببرد.

تپه ماقبل اسلام، چراگاه گوسفندان شد + تصاویر

حفاری‌های غیرقانونی دردسرساز برای گوسفندان

تپه ماقبل اسلام، چراگاه گوسفندان شد + تصاویر

حفاری‌های غیرقانونی در تپه طالب آباد

تپه ماقبل اسلام، چراگاه گوسفندان شد + تصاویر

خرده سفال‌ها روی تپه طالب آباد

تپه ماقبل اسلام، چراگاه گوسفندان شد + تصاویر

نظارت چوپان به روی گوسفندان از بالای تپه باستانی

تپه ماقبل اسلام، چراگاه گوسفندان شد + تصاویر

حفاری غیرقانونی در تپه طالب آباد
 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا