با موتورسیکلت هم می‌شود نسل گونه‌های ایرانی را برانداخت+تصویر

موبنا – جولان شکارچیان و متجاوزان به محیط‌زیست و مناطق حفاظت‌شده همچنان ادامه دارد و امروز نیز دو شکارچی که اقدام به شکار یک آهوی باردار کرده و موجبات مرگ این آهو و بره هایش را فراهم آوردند، با تلاش محیط‌بانان دستگیر شدند. پارک ملی و پناهگاه حیات‌وحش کلاه قاضی با وسعت ۵۰ هزار هکتار …

موبنا – جولان شکارچیان و متجاوزان به محیط‌زیست و مناطق حفاظت‌شده همچنان ادامه دارد و امروز نیز دو شکارچی که اقدام به شکار یک آهوی باردار کرده و موجبات مرگ این آهو و بره هایش را فراهم آوردند، با تلاش محیط‌بانان دستگیر شدند.

پارک ملی و پناهگاه حیات‌وحش کلاه قاضی با وسعت ۵۰ هزار هکتار در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی اصفهان و در مجاورت شهرهای بهارستان و محمدآباد جرقویه قرارگرفته است.
این دو شکارچی امروز با موتورسیکلت اقدام به تعقیب آهویی باردار کرده و زمانی که حیوان از نفس افتاده و اسیر ایشان شد، آن را ذبح کردند. آن هم در شرایطی که این حیوان باردار بود و بر اثر دواندن طولانی مدت با موتور سیکلت، احتمالا پیش از آنکه از نفس بیافتد، بره هایش کشته شده بودند.

البته این اتفاق نخستین بار نیست که در محیط زیست کشورمان رخ می‌دهد و موجب حذف گونه های مختلف از آن می‌شود که مدتی است برخی شکارچیان (شکارچی خواندن این افراد از این روست که نام مناسبی برای ایشان یافت نشده!) با موتور سیکلت به دشت ها زده و با تعقیب گونه های مختلف حیات وحش، مرگی دردناک را به آنها هدیه می‌دهند.

مرگی که ناشی از دویدن طولانی مدت حیوانات است. حیواناتی که برای فرار از موتورسیکلت هایی که به دنبال ایشان راه می‌افتند، تا سر حد جان دادن می‌دوند و گاه در حالی نفس های آخرشان را می‌کشند که از دویدن زیاد، برخی اندام هایشان از کار افتاده و در درون بدنشان، خونریزی رخ داده است.

این اتفاق در مناطقی رخ می‌دهد که قابلیت راندن موتور سیکلت وجود دارد و موارد ثبت شده از وقوع آن نشان می‌دهد که مشمول حیوانات حلال گوشت هم نیست بلکه متاسفانه گاه به شکل تفریحی با کشتار روباه، کفتار و… نیز به ثبت رسیده و همان گونه که در خبر فوق ذکرش رفت، در مناطق حفاظت شده و امثال پارک ملی کلاه قاضی هم شاهد وقوعش هستیم.

عجیب آنکه در آبان ماه سال گذشته، سیستم تصویری پایش منطقه کلاه قاضی با حضور رئیس سازمان محیط‌زیست افتتاح شد و انتظار می‌رفت با نصب این سیستم کنترلی، چنین تخلفاتی در سطح منطقه روی ندهد.

اما آیا می‌توان پذیرفت که ماموران حفاظت محیط زیست از رواج این شکل جدید شکار آگاه شده باشند و برای مقابله با آن تدبیری نیاندیشیده باشند؟ مگر ورود موتورسیکلت به پارک ملی امری معمول و رایج است؟ اصلا شکارچیانی که با این روش به جنگ حیات وحش می‌روند، از چه مسافتی با موتور سیکلت راهی شکار می‌شوند که نمی‌توان شناسایی شان کرد؟

 منبع:روز نو  

دکمه بازگشت به بالا