وزير بهداشت: ۴۰ درصد مردم اضافه وزن دارند/ ۳۵ درصد تغذیه، اضافه است

موبنا – به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي، دكتر سيد حسن هاشمي صبح امروز و در دومين روز سفر خود به استان قم با حضور در بيت آيت الله مكارم شيرازي، با اشاره به فرارسيدن هفته سلامت و همچنين ولادت حضرت علي(ع) و روز پدر، افزود: اضافه وزن منبع بسياري …

موبنا – به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي، دكتر سيد حسن هاشمي صبح امروز و در دومين روز سفر خود به استان قم با حضور در بيت آيت الله مكارم شيرازي، با اشاره به فرارسيدن هفته سلامت و همچنين ولادت حضرت علي(ع) و روز پدر، افزود: اضافه وزن منبع بسياري از بيماري ها است و از شما تقاضا دارم در كرسي ها و سخنراني هايتان بر امر پيشگيري از عوامل خطر براي بروز به ديابت و چاقي تاكيد كنيد چرا كه در آينده در تامين هزينه هاي درماني آن ناتوان خواهيم بود.

وي اظهار كرد: بيماري ديابت در نهايت باعث گرفتگي رگ هاي بدن مي شود و شايع ترين علت كوري نيز ديابت است در حالي كه اگر چشم گرفتار شود مشخص است كه اين فرد از ۱۰ سال پيش به اين بيماري مبتلا شده و پيشگيري صورت نگرفته است.

دكتر هاشمي اضافه كرد: براي دياليز بيماران كليوي كه يكي از عوارض ديابت است ظرف ۱۰ سال آينده بايد ۲ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان هزينه كنيم كه ضرورت پيشگيري از ديابت را به خوبي نشان مي دهد.

وزير بهداشت از ايران به عنوان يكي از كشورهايي ياد كرد كه بيشترين ميزان قطع عضو به خاطر ديابت را دارد و گفت: سلامتي نعمت بسيار بزرگي است كه خدا به انسان عطا كرده است پس بايد مراقب آن باشيم.

به گفته وي شعار امسال سازمان بهداشت جهاني مبارزه با ديابت و اضافه وزن است.

وزير بهداشت با بيان اينكه دولت گام هاي موثري در حوزه سلامت برداشته است، افزود: خوشبختانه به يكي از هدف گذاري هاي خود يعني كاهش هزينه هاي مردم در حوزه سلامت دست يافته ايم.

وي گفت: در دوره جديد، دسترسي مردم به خدمات تخصصي و فوق تخصصي حوزه سلامت افزايش يافته چرا كه تاكنون بيش از۱۰ هزار متخصص در كشور با توجه ويژه به ۱۰ استان مرزي توزيع شده اند.

وزير بهداشت از ارائه خدمات بهداشتي به ۱۱ ميليون نفر از حاشيه نشينان خبر داد و گفت: به ازاي هر ۳ هزار نفر از مردم مناطق حاشيه اي، يك مراقب سلامت مامور تشكيل پرونده سلامت و ثبت علائم بيماري هاي مختلف است اما در گذشته هيچ توجهي به مردم ساكن در حاشيه شهرها نشده بود.

دكتر هاشمي به راه اندازي بيش از۲ هزار و۵۰۰ مركز بهداشتي در كشور در دوره جديد اشاره كرد و گفت: در سالهاي گذشته هر سال حدود يك هزار و ۶۰۰ تخت بيمارستاني به ظرفيت كشور افزوده مي شد اما ما تا پايان چهار سال ۲۰ هزار تخت بيمارستاني را ايجاد مي كنيم . در هر هفته در نقاط مختلف كشور بيمارستان هايي را افتتاح مي كنيم.

وزير بهداشت از انجام اقدامات لازم براي بيش از ۸ ميليون نفر از دانش آموزان در جهت پيشگيري از پوسيدگي دندان ها به عنوان يكي از اقدامات ارزنده حوزه بهداشت ياد كرد.

دكتر هاشمي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به گسترش تكنولوژي و ابزارهاي ارتباطي در دوره جديد، اظهار داشت: با وجود ابزارهاي ارتباطي و رسانه ها، مردم نسبت به گذشته اطلاعات بيشتري پيدا كرده اند اما به همان نسبت، تهديدات نيز افزايش يافته و نسل جوان ضمن توجه بيشتر به رعايت سلامتي مي توانند در پيشرفت كشور مفيد باشند چرا كه پيشرفت و توسعه بدون داشتن انسان هاي سالم امكان پذير نيست.

وزير بهداشت گفت: برجام چيزي جز وحدت و اخلاق مداري نبود و لازم است تا در جهت رونق اقتصاد و معيشت مردم و تحقق اقتصاد مقاومتي و استفاده از فرصت پيش روي كشور حركت كنيم كه لازمه آن وحدت قوا و هوشياري براي حفظ دستاوردهاي آن است.

دكتر هاشمي توافق هسته اي را براي كشور ضروري دانست و ابزار اجراي آن را آرامش داخلي و پيام آرامش ايران براي جذب سرمايه گذاران خارجي و رونق گرفتن چرخ اقتصاد، تامين ماليات و گسترش خدمات در كشور عنوان كرد.

وزير بهداشت با بيان اينكه برجام در حوزه سلامت اثرات مناسبي داشته است، افزود: موانع براي ورود بخشي از مواد غذايي و سموم كشاورزي استاندارد و با كيفيت به كشور برداشته شد در حالي كه در گذشته، يك كشاورز بايد بيشترين ميزان سم را استفاده مي كرد تا بتواند برداشت بيشتري كند.

دكتر هاشمي يادآور شد: در حوزه دارو نيز با وجود اينكه اعلام مي كردند كه تحريم نيستيم اما در عمل و به دليل عدم ارتباط بانك ها، تحريم بوديم اما در حال حاضر وضعيت بهبود يافته و بسياري از شركت ها و سرمايه گذاران خارجي براي يك توليد مشترك با توجه به ثبات ايران در منطقه و وجود بازار۴۰۰ ميليون نفري، به ايران وارد شده اند.

وزير بهداشت همچنين به ارائه گزارشي از ميزان مواليد در سال۹۴ نسبت به سال۹۳ پرداخت و گفت: در سال ۹۴ حدود ۴۰ هزار نسبت به سال قبل از آن افزايش داشته و ميزان فوتي ها نيز۳۰ هزار مورد كاهش يافته ضمن اينكه ميزان طلاق نيز در همين مدت ۳ هزار مورد كاهش يافته بنابراين شاهد افزايش باروري در كشور بوده ايم.

دكتر هاشمي نرخ باروري در سال ۹۳ را طبق اعلام مركز آمار ايران۱.۷ درصد عنوان كرد و افزود: در حال حاضر اين ميزان ۱.۹ درصد است اما ايده آل ما رسيدن اين ميزان به ۲.۱ درصد است.

وزير بهداشت با اشاره به ارائه گزارشي در شوراي انقلاب فرهنگي در حوزه باروري و مواليد، گفت: در توليد نسل كمترين نقش را وزارت بهداشت بر عهده دارد اما طبق آن گزارش، ما را موفق ترين دستگاه اجرايي در خصوص افزايش مواليد معرفي كردند چرا كه در جهت اصلاح آيين نامه ها و توجه به باروري حركت كرديم.

دكتر هاشمي در پايان ضمن ابراز رضايت از اقدامات دانشگاه علوم پزشكي قم، گفت: در كل استان قم پوشش خدمات بهداشتي تكميل مي شود و ظرف ۵ سال آينده مشكلات سلامت حل خواهد شد.

منبع: ايرنا  

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا