اپل به ۸۲ درصد درخواست های نهادهای امنیتی برای ارائه اطلاعات پاسخ مثبت داد

موبنا – در ماه‌های اخیر چالشی بزرگ برای اپل در جدال با FBI ایجاد شده بود. این نهاد امنیتی با تحت فشار گذاشتن اپل سعی بر این داشت تا این کمپانی را به ایجاد یک روزنه امنیتی در iOS مجبور کرده و در نهایت داده‌های مورد نیاز خود از آیفون ۵c مهاجم سن برناردینو را به …

موبنا – در ماه‌های اخیر چالشی بزرگ برای اپل در جدال با FBI ایجاد شده بود. این نهاد امنیتی با تحت فشار گذاشتن اپل سعی بر این داشت تا این کمپانی را به ایجاد یک روزنه امنیتی در iOS مجبور کرده و در نهایت داده‌های مورد نیاز خود از آیفون ۵c مهاجم سن برناردینو را به دست بیاورد، اما اپل با مقاومت در برابر این درخواست، به این کار تن نداد، تا اینکه FBI با کمک یک کمپانی امنیتی، موفق به رمزگشایی‌ آیفون ۵c شد. حال کاپرتنیویی‌ها با انتشار گزارشی، میزان درخواست‌های انجام شده از این کمپانی را برای ارائه‌‌ی اطلاعات این شرکت منتشر کرده‌ است. این درخواست‌ها مربوط به ۶ ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۵ میلادی است.

همانطور که اشاره کردیم، تحت فشار قراردادن اپل در ماه‌های اخیر برای ایجاد یک روزنه‌ی امنیتی در iOS در کنار تلاش شماری از سیاست گذاران به منظور تصویب قوانینی در جهت ملزم کردن کمپانی‌ها برای ارائه‌ی اطلاعات، باعث شده تا حساسیت روی این موضوع بیش از پیش افزایش پیدا کند. براساس اطلاعات ارائه شده توسط اپل، بسیاری از درخواست‌ها به منظور دریافت اطلاعات، به داده‌های سرویس‌هایی نظیر آیتونز و آی کلاد نظیر نام و آدرس کاربر مرتبط است. در برخی موارد نیز شاهد این موضوع هستیم که اطلاعاتی نظیر محتوای آی کلاد، همچون تصاویر، ایمیل‌‌ها، بک آپ ابزار‌های iOS، مخاطبان، تقویم، بوکمارک‌ها و مستندات ذخیره شده، درخواست می‌شود.

براساس اطلاعات ارائه شده در نیمه دوم سال ۲۰۱۵ میلادی مجریان قانون دریافت اطلاعات ۵٫۱۹۲ حساب کاربری را درخواست کرده‌اند که اپل در پاسخ به ۴٫۴۱۱ مورد پاسخ مثبت داده است. اطلاعات ارائه شده برای ۵۰۹ حساب کاربری به داده‌هایی غیر از محتوا مربوط بوده، هرچند در ۳۲۲ مورد، بخشی از محتوای کاربر نیز در اختیار نهادهای امنیتی قرار گرفته است. اپل در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۵ در بیش از ۸۲ درصد از موارد، اطلاعات مورد نیاز نهادهای دولتی را در بیش از ۱۱۶ پرونده در اختیار قانون گذاران گذاشته است. اپل در نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۵ در حدود ۸۱ درصد از ۹۷۱ درخواست از ۲٫۷۲۷ حساب کاربری مختلف را با روی باز پذیرفته و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار قرار داده است.

در این بین، تنها آمریکایی‌ها نیستند که از اپل درخواست اطلاعات شماری از کاربران خود را می‌کنند، چراکه گزارش اپل نشان از ۳۲ درخواست از سوی چینی‌ها دارد که شامل اطلاعات ۶٫۷۲۴ حساب کاربری می شود. این میزان از درخواست‌ها در مقایسه با نیمه اول سال ۲۰۱۵ میلادی نشان از افزایش چشم گیر دارد، بطوریکه چینی‌ها در نیمه سال ۲۴ درخواست را برای دریافت اطلاعات ۸۵ حساب کاربری ارائه کرده‌‌اند. اپل اعلام کرده که این اطلاعات به احتمال زیاد برای ردگیری حملاتی است که با نام فیشینگ شناخته می‌شوند.

در مورد اطلاعات درخواست شده برای هر یک از گجت‌های خود نیز، اپل آماری را ارائه کرده است. همانطور که می‌دانید این کمپانی می‌تواند در مورد رهگیری انواع گجت‌های خود، به مالکان اصلی کمک کند. در این راستا این کمپانی بیش از ۴٫۰۰۰ درخواست مجزا را برای ۱۶٫۱۱۲ گجت مختلف دریافت کرده است. در نیمه دوم سال جاری اطلاعات بیش از ۸۰ درصد از درخواست‌ها ارائه شده است.

کاپرتینویی‌ها همچنین اعلام کرده‌اند که ۱٫۲۵۰ تا ۱٫۴۹۹ درخواست را تاکنون در رابطه با امنیت ملی آمریکا دریافت کرده‌اند که طی آن اطلاعات ۱٫۰۰۰ تا ۱٫۲۴۹ کاربر در اختیار نهادهای قانونی قرار گرفته است.

در این بین باید به درخواست‌های بین المللی ارائه شده در رابطه با موقعیت‌های اورژانسی نیز اشاره کرد که شامل ۱۷۸ مورد است. از ۱۷۸ درخواست دریافت شده بیش از ۱۰۸ مورد مربوط به ایالات متحده‌ی آمریکا بوده است.

 منبع: زومیت |نویسنده: حسین خلیلی صفا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا