خبرهای خوش از دریاچه ارومیه

موبنا – روان‌آب حوضه آبریز ارومیه در همسنجی با سال گذشته ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده و این موضوع منجر به افزایش تراز دریاچه به یک هزار و ۲۷۰ متر و ۹۹ سانتی متر تا روز دوشنبه شده است. این تراز در مقایسه با تراز سال گذشته دریاچه در همین زمان که یک هزار و …

موبنا – روان‌آب حوضه آبریز ارومیه در همسنجی با سال گذشته ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده و این موضوع منجر به افزایش تراز دریاچه به یک هزار و ۲۷۰ متر و ۹۹ سانتی متر تا روز دوشنبه شده است.

این تراز در مقایسه با تراز سال گذشته دریاچه در همین زمان که یک هزار و ۲۷۰ متر و ۶۹ سانتی متر بوده، ۳۰ سانتی‌متر افزایش نشان می دهد و به گفته‌ موسوی مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه های آبریز خزر و دریاچه ارومیه وضعیت بارش‌های حوضه آبریز ارومیه و روان‌آب‌هایی که در سال آبی ۹۵- ۱۳۹۴ شاهد بودیم، به‌گونه‌ای بوده که وضعیت دریاچه ارومیه را از شرایط مطلوب‌تری برخوردار کرد.

وی، مجموع بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه) تاکنون را حدود ۲۱۱ میلی‌متر اعلام کرد و گفت: تاکنون در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۲۴۶ میلیمتر بارش داشتیم که نسبت به میانگین بلندمدت ۲۹ درصد افزایش نشان می دهد.

موسوی با بیان‌اینکه روان آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۷۰ درصد در همسنجی با سال گذشته افزایش داشته است در خصوص وضعیت سدهای حوضه آبریز این دریاچه نیز گفت: وضعیت سدها به گونه ای بوده که سدهایی مانند بوکان از آورد آب بسیار چشمگیری برخوردار بوده اند و همین مساله موجب شد رقم مصوب رهاسازی آب به دریاچه ارومیه اجرایی شود.

مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه های آبریز خزر و دریاچه ارومیه اظهار کرد:مطابق مصوبه‌ جلسه شورای هماهنگی مدیریت حوضه دریاچه ارومیه، مقرر بود از سدهای در حال بهره‌برداری ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب رهاسازی شود و علاوه بر آن، در صورتی که آورد رودخانه‌ها مازاد بر پیش‌بینی ها باشد متناسب با آن، افزایش رهاسازی برای دریاچه ارومیه در دستور کار قرار گیرد.

موسوی تصریح کرد: این رقم تاکنون افزون بر ۷۵۰ میلیون مترمکعب از سدهای در حال بهره‌برداری برای دریاچه ارومیه بوده است.

وی با بیان‌اینکه هم اینک کماکان رهاسازی آب از سدهای در حال بهره‌برداری بویژه بوکان، مهاباد و حسنلو ادامه دارد،خاطرنشان کرد: وضعیت بارشی خوب سبب شده تا سدهای منطقه، آب خود را کماکان برای دریاچه ارومیه رهاسازی کنند و تا زمانی که نیاز کشاورزی منطقه به آب آغاز نشده، ظرفیت نرمال مخازن سدها موجب می شود تا مقدار آب وارده به مخازن سدها را بتوان برای دریاچه ارومیه رهاسازی کرد.

مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه های آبریز خزر و دریاچه ارومیه با اشاره به افزایش ۶۹ درصدی روان آب ها نسبت به سال گذشته، افزود: بسیاری از راهکارهای ستاد احیای دریاچه ارومیه مانند اتصال زرینه و سیمینه رود میاندوآب و لایروبی رودخانه نیز به ثمر نشسته و ما می خواهیم بدون لطمه زدن به کشاورزی، دریاچه احیا شود.

در حال حاضر تراز آبی دریاچه ارومیه به ۱۲۷۰/۹۷ رسیده که فراتر از پیش بینی های بوده است.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا