انفجار یک جرقه از قلب خورشید در تصویر جدید ناسا

موبنا – این جرقه در روز ۱۷ آوریل (۲۹ فروردین) از یک لکه قلب‌ مانند در خورشید منفجر شد. جرقه‌های خورشیدی، انفجارهای قدرتمند تابشی هستند که از مناطق تیره‌ای موسوم به لکه خورشیدی در فضا منتشر می‌شوند. تابش‌های مضر جرقه‌ها قادر نیستند از جو زمین عبور کرده و بطور فیزیکی بر انسان‌های روی زمین تاثیر …

موبنا – این جرقه در روز ۱۷ آوریل (۲۹ فروردین) از یک لکه قلب‌ مانند در خورشید منفجر شد.

جرقه‌های خورشیدی، انفجارهای قدرتمند تابشی هستند که از مناطق تیره‌ای موسوم به لکه خورشیدی در فضا منتشر می‌شوند. تابش‌های مضر جرقه‌ها قادر نیستند از جو زمین عبور کرده و بطور فیزیکی بر انسان‌های روی زمین تاثیر بگذارند اما انواع شدید آن‌ها می‌توانند جو زمین در لایه‌هایی که سیگنال‌های ارتباطی و جی‌پی‌اس در آن‌ها سفر می‌کنند، اختلال ایجاد کنند.

به گفته ناسا این جرقه در کلاس M6.7 بود. جرقه‌های کلاس M یک دهم اندازه شدیدترین جرقه‌ها هستند. اعداد نشانگر اطلاعات بیشتری در مورد قدرت جرقه هستند. یک جرقه M2 دو برابر شدیدتر از M1 است.

ناسا همچنین گزارش کرد که این جرقه از یک ناحیه دارای فعالیت مغناطیسی پیچیده بر روی خورشید موسوم به منطقه فعال ۲۵۲۹ نشات گرفته که طی چندین روز گذشته از یک لکه بزرگ تاریک موسوم به لکه خورشیدی برخوردار بوده است. این لکه خورشیدی طی هفته گذشته با حرکت آرام بر روی خورشید، تغییر شکل و اندازه داده بود. در بیشتر اوقات این لکه بقدری بزرگ بود که بدون بزرگنمایی از زمین قابل مشاهده بود و اکنون بزرگی آن به اندازه پنج زمین است.

این لکه بزودی از روی صورت خورشید گردش کرده و از منظر زمین دور خواهد شد. دانشمندان این گونه لکه‌های خورشیدی را برای درک بهتر عامل ایجاد آن‌ها و انفجار گاه وبیگاه جرقه خورشیدی بررسی می‌کنند.

1461067177486_solar-flare-heart-shaped-sunspot

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا