معاون رئیس‌جمهور آمریکا: فعالیت‌های موشکی مانع تجارت ایران می‌شود نه اقدامات آمریکا

موبنا – معاون رئیس‌جمهور آمریکا بامداد سه‌شنبه مدعی شد فعالیت‌های موشکی ایران، مانع تجارت این کشور می‌شود نه مانع‌تراشی‌های واشنگتن. «جو بایدن»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در نشست «جی‌استریت» مدعی شد که این رفتارهای ایران است که مانع تجارت مشروع این کشور شده نه اقدامات آمریکا. معاون رئیس‌جمهور آمریکا در ابتدای سخنانش در این مراسم گفت …

موبنا – معاون رئیس‌جمهور آمریکا بامداد سه‌شنبه مدعی شد فعالیت‌های موشکی ایران، مانع تجارت این کشور می‌شود نه مانع‌تراشی‌های واشنگتن.

«جو بایدن»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در نشست «جی‌استریت» مدعی شد که این رفتارهای ایران است که مانع تجارت مشروع این کشور شده نه اقدامات آمریکا.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا در ابتدای سخنانش در این مراسم گفت که عاملی که آمریکا و مخاطبان را به یکدیگر مرتبط می‌کند، امنیت اسرائیل است.

بایدن، احیای دیپلماسی را میراث دولت فعلی آمریکا دانست و گفت که بدون توسل به دیپلماسی «رسیدن به توافقی که به صورت صلح‌آمیز یکی از بزرگترین تهدیدها علیه امنیت اسرائیل را برطرف می‌کند، امکان‌پذیر نبود: تهدید ایران مسلح به سلاح هسته‌ای.»

وی از حمایت‌های سازمان جی‌استریت از توافق هسته‌ای تقدیر کرد و گفت: «شما دنیا را به مکانی قدری امن‌تر تبدیل کردید.»

بایدن سپس گفت: «این توافق، همان گونه که باید کار می‌کند. ایران به تعهداتش پایبند مانده است.»

وی حذف سانتریفیوژها، انتقال ذخایر اورانیوم، خارج‌سازی قلب رآکتور اراک و پر کردن آن با سیمان را مصداق‌های پایبندی ایران به برجام دانست. بایدن سپس گفت: «و بازرسی‌های بی‌سابقه، نسبت به هر زمان دیگر و در مقایسه با هر روش ممکن دیگر، نظارت بیشتری از ایران فراهم می‌آورند.»

بایدن در ادامه گفت: «اما این توافق به معنای آن نیست که ما سایر تهدیدهای غیرهسته‌ای از جانب ایران را نادیده می‌گیریم. ما در دولت از تمامی اختیارات مورد نیاز برای تحریم ایران به واسطه حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر و برنامه موشکی داریم و ما از این اختیار استفاده می‌کنیم.»

وی گفت که تحریم‌های آمریکا علیه نیروهای قدس، وزارت اطلاعات و امنیت ایران، حزب‌الله و صدها نفر دیگر که «از اقدامات تروریستی ایران حمایت می‌کنند»، با قدرت اجرا شده و تقویت می‌شوند.

بایدن علی‌رغم این گفت: «در واقع، اضافه کردن قانون‌های تحریم در این مقطع زمانی، اثرات معکوس خواهد داشت، زیرا ایران این را بهانه‌ای برای فرار از مسئولیت‌هایش در این توافق خواهد دید. ما همین حالا برنامه موشک‌های بالیستیک ایران را با ترکیبی از تحریم و فشار بین‌المللی هدف قرار داده‌ایم.»

بایدن سپس به وضع تحریم علیه ۱۱ فرد و موسسه ایرانی دخیل در برنامه موشکی ایران در ماه ژانویه، مدت کوتاهی بعد از امضای توافق اشاره کرد.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا اضافه کرد که واشنگتن با دشوار کردن دسترسی ایران به قطعات مورد لزوم، «تهدید» ناشی از موشک‌های میان‌برد و دوربرد ایران را کاهش داده است.

بایدن در ادامه ادعاهایش خاطرنشان کرد: «در سطح گسترده‌تر، رفتارهای ثبات‌زدای ایران، شامل فعالیت‌های موشکی این کشور، چنان به اعتبار بین‌المللی‌اش لطمه زده که انجام تجارت قانونی و دسترسی به نظام مالی بین‌المللی برای این کشور بسیار پیچیده‌تر شده است.»

معاون رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «این کارها را ما انجام نداده‌ایم، بلکه خودشان و واکنش جامعه بین‌المللی، انجام داده‌اند.»

بایدن با بیان اینکه «تحریم‌ها تنها یکی از ابزارهای مورد استفاده ما است» مدعی شد واشنگتن با همکاری متحدان بین‌المللی‌اش یک کشتی حامل سلاح از ایران به یمن را توقیف کرده است.

 منبع: فارس 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا