شناسه اینترنتی krd. برای اقلیم کردستان عراق

موبنا – «krd.» شناسه جدید و سطح بالای دامنه اینترنتی در شبکه مجازی اینترنت برای کرد‌ها، فضای جداگانه‌ای خلق می‌کند. به گزارش رویترز، شرکت‌های خصوصی، سازمان‌ها و نهاد‌ها و افراد می‌توانند ازاین دامنه اینترنتی جدید استفاده کنند. آیکان، موسسه اینترنتی تعیین نام‌ها و شماره‌های واگذاری، نهادی غیر انتفاعی که مرکز آن در آمریکاست، در سال …

موبنا – «krd.» شناسه جدید و سطح بالای دامنه اینترنتی در شبکه مجازی اینترنت برای کرد‌ها، فضای جداگانه‌ای خلق می‌کند.

به گزارش رویترز، شرکت‌های خصوصی، سازمان‌ها و نهاد‌ها و افراد می‌توانند ازاین دامنه اینترنتی جدید استفاده کنند.

آیکان، موسسه اینترنتی تعیین نام‌ها و شماره‌های واگذاری، نهادی غیر انتفاعی که مرکز آن در آمریکاست، در سال ۲۰۱۳ واگذاری نام krd. برای دامنه اینترنتی کردهای عراق را پذیرفت.

این یک نام عمومی است و با نام‌های رسمی که برای شناسه اینترنتی کشور‌ها تعیین می‌شود و فقط دو حرف الفبا دارد متفاوت است. دولت اقلیم کردستان و ریاست جمهوری منطقه استفاده از این شناسه در وبسایت‌های خود به زبان‌های کردی، عربی و انگلیسی را آغاز کرده است.

به گزارش رویترز دولت ایران در یک اعتراض رسمی به آیکان خاطر نشان کرده که این اقدام «می‌تواند باعث تنش و درگیری‌های سیاسی شدیدی شود».

البته تا قبل از ثبت شناسه اینترنتی krd. هم تعداد بسیار معدودی از شرکت‌ها و نهاد‌ها در اقلیم کردستان از شناسه اینترنتی عراق استفاده می‌کردند.

هرچند اکنون کرد‌ها شناسه ویژه خود برای دامنه اینترنتی را به دست آورده‌اند هنوز شروط لازم برای دریافت شناسه دو حرفی را ندارند که فقط برای کشورهای عضو سازمان ملل متحد در نظر گرفته شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا