آیا سندرز می تواند کلینتون را شکست دهد؟

موبنا – رقابت انتخابات مقدماتی دموکرات ها میان هیلاری کلینتون و برنی سندرز به مرحله حساسی رسیده است. سندرز که زمانی فاصله ای دو رقمی با کلینتون داشت و ۳۰ تا ۴۰ درصد از وی عقب تر بود، در هفته های اخیر توانسته خودش را به شدت به وی نزدیک کند و در ۷ ایالت …

موبنا – رقابت انتخابات مقدماتی دموکرات ها میان هیلاری کلینتون و برنی سندرز به مرحله حساسی رسیده است. سندرز که زمانی فاصله ای دو رقمی با کلینتون داشت و ۳۰ تا ۴۰ درصد از وی عقب تر بود، در هفته های اخیر توانسته خودش را به شدت به وی نزدیک کند و در ۷ ایالت اخیر کلینتون را شکست دهد.

پیروزی های اخیر سندرز موجب مطرح شدن این سوال می شود که آیا سندرز می تواند کلینتون را شکست دهد؟ برای پاسخ به این سوال باید نگاهی به وضعیت دو کاندیدا در کسب نمایندگان حزبی (Delegates) یا امتیازات بیندازیم. نمایندگان حزبی هر ایالت به مثابه امتیازاتی هستند که کاندیداها با کسب این امتیازات می توانند در انتخابات به پیروزی برسند. دموکرات ها برای پیروزی نیاز به کسب حد نصاب ۲۳۸۳ نماینده حزبی یا امتیاز و جمهوری خواهان به ۱۲۳۷ امتیاز دارند.

از لحاظ نمایندگان حزبی متعهد (Pledged Delegates) (به آن دسته از امتیازاتی گفته می شود که براساس نتیجه انتخابات تعیین می شود و غیر قابل تغییر است) کلینتون تاکنون ۱۳۰۷ نماینده و سندرز ۱۰۸۷ نماینده کسب کرده اند. از نظر نمایندگان حزبی ارشد (Super Delegates) (به آن دسته از امتیازاتی گفته می شود که متغیر است و ربطی به نتایج انتخابات ایالتی ندارد) هم کلینتون ۴۶۹ نماینده و سندرز ۳۱ نماینده کسب کرده اند. در مجموع کلینتون ۱۷۷۶ نماینده حزبی و سندرز ۱۱۱۸ نماینده کسب کرده است. دموکرات ها برای این که نامزد نهایی شوند باید به حد نصاب ۲۳۸۳ نماینده حزبی دست پیدا کنند.

همان طور که مشاهده می شود فاصله سندرز و کلینتون همچنان زیاد است، اما رقابت امشب در ایالت نیویورک که ۲۹۱ نماینده حزبی یا امتیاز دارد، می تواند اهمیت زیادی برای دو کاندیدا داشته باشد.

در ۱۹ ایالت پیش روی بعد از نیویورک، ۱۶۶۸ نماینده حزبی یا امتیاز وجود دارد که کلینتون و سندرز برای کسب آنها باید با هم رقابت کنند. از همین رو سندرز می تواند با پیروزی در نیویورک فاصله اش را با کلینتون کاهش دهد و به دلیل اهمیت نیویورک که ایالتی است که کلینتون سناتور آن بوده است، می تواند روند رقابت ها و جلب حمایت نمایندگان حزبی ارشد را تغییر دهد.

سندرز با پیروزی در ۷ ایالت آیداهو، یوتا، آلاسکا، هاوایی، واشینگتن، ویسکانسین و وایومینگ توانست ۲۰۴ نماینده حزبی یا امتیاز به دست بیاورد. در مقابل کلینتون در این ۷ ایالت ۹۴ نماینده حزبی به دست آورد.

قوانین انتخابات مقدماتی در حزب دموکرات به این گونه است که کاندیدها بسته به این که چه درصدی از آرا را به دست آورده اند، نمایندگان حزبی یا امتیازات آن ایالت را به دست می آورند. به طور مثال اگر یک کاندیدایی ۲۰ درصد آرای یک ایالت که تعداد کمی محسوب می شود را به دست آورده باشد، به تناسب همین درصد کم، نماینده حزبی یا امتیاز آن ایالت را به دست می آورد.

برای مشخص شدن وضعیت رقابت دو کاندیدا باید نگاهی به انتخابات مهم نیویورک بیندازیم.

رقابت حساس در نیویورک

نیویورک برای هر دو کاندیدای دموکرات از اهمیت بالایی برخوردار است. از یک جهت هر دو کاندیدا به آن دلبستگی دارند (کلینتون دو دوره سناتور این ایالت بوده است و سندرز هم سناتور ایالت ورمانت، همسایه نیویورک و متولد و بزرگ شده محله بروکلین نیویورک سیتی است.) و از جهت دیگر به خاطر جمعیت بالا، این ایالت دارای نمایندگان حزبی زیادی (۲۹۱) است.

مناظره پنجشنبه شب دموکرات ها اهمیت زیادی در تعیین برنده این ایالت داشت. در این مناظره سندرز عملکرد خوبی از خودش نشان داد و توانست کلینتون را در موضع تدافعی قرار دهد. سندرز روز جمعه بعد از مناظره هم برای سخنرانی در کنفرانسی عازم واتیکان شد و موفق به دیدار با پاپ فرانسیس هم شد. اهمیت این سفر این بود که وی توانست چهره ای جهانی از خودش نشان دهد و دیدار با پاپ هم دستاورد بزرگی است.

دیگر موفقیت این روزهای سندرز رکوردشکنی وی در زمینه تجمع انتخاباتی است. تجمع حامیان سندرز در پراسپکت پارک نیویورک در روز یکشنبه با حضور ۲۸۳۰۰ نفر برگزار شد. امری که بار دیگر محبوبیت این کاندیدا را نشان داد. از آغاز رقابت ها تاکنون سخنرانی های سندرز و دونالد ترامپ شلوغ ترین تجمعات بوده است.

برخلاف رقابت کسل کننده جمهوری خواهان در نیویورک که به دلیل پیشتازی ترامپ است، رقابت دموکرات ها بسیار گرم و فعال است و هر ۹ دلار از ۱۰ دلار بودجه دموکرات ها در زمینه تبلیغات تلویزیونی در کل ایالت هزینه شده است. در این زمینه سندرز توانسته کلینتون را پشت سر بگذارد و قبل از انتخابات سه شنبه شب ۷ میلیون دلار در زمینه تبلیغات هزینه کرده، این در حالی است که کلینتون ۳.۷ میلیون دلار هزینه کرده است.

یکی از نقاط قوت کلینتون در نیویورک جمعیت سیاهپوستان است که به شدت از وی حمایت می کنند. از همین رو سندرز برای جلب نظر این اقلیت نژادی برای اولین بار به کلیسای سیاهپوستان رفت. سندرز به کلیسای فرست کورینتیان باپتیست در محله هارلم نیویورک رفت و با کشیش مایکل والروند صحبت کرد.

برای آگاهی یافتن از وضعیت دو کاندیدا در نیویورک نگاهی به نظرسنجی های این ایالت می اندازیم.

نظرسنجی و پیش بینی

اگر کلینتون در نیویورک پیروز شود، دلیل آن آرای شهر نیویورک و حومه آن است. براساس نظرسنجی مشترک وال استریت ژورنال و ماریست که این هفته انجام شد، کلینتون در شهر نیویورک و حومه آن با ۶۰ درصد آرا در مقابل ۳۶ درصد آرا از سندرز جلوتر است.

اما اگر شمال ایالت را در نظر بگیریم، رقابت بسیار نزدیک خواهد بود. سندرز ۵۰ درصد آرای این منطقه و کلینتون ۴۹ درصد آرا را در اختیار دارد. رای دهندگان شمال ایالت، ۳۱ درصد از کل رای دهندگان این ایالت را تشکیل می دهند.

در میانگین کل نظرسنجی ها، کلینتون با ۵۳.۱ درصد در مقابل ۳۹ درصد سندرز، از وی پیشی گرفته است. این در حالی است که میزان محبوبیت سندرز در تابستان ۱۲ درصد بود که در ماه های گذشته با رشد روبرو شده و در ماه آوریل به بالاترین حد خودش در نیویورک رسیده است.

در جدیدترین نظرسنجی یوگاو که در روزهای ۱۳ تا ۱۵ آوریل انجام شده است کلینتون ۵۳ درصد آرا و سندرز ۴۳ درصد آرا را در اختیار دارند. در نظرسنجی کالج ماریست که در روزهای ۱۰ تا ۱۳ آوریل انجام شده، کلینتون با ۵۷ درصد و سندرز با ۴۰ درصد آرا قرار دارند.

نظرسنجی دانشگاه کوئینیپیاک در ۶ تا ۱۱ آوریل هم پیشتازی ۱۳ درصدی کلینتون با ۵۳ درصد آرا در مقابل ۴۰ درصد آرا برای سندرز را نشان می دهد. در نظرسنجی کالج سیینا هم که در روزهای ۶ تا ۱۱ آوریل صورت گرفته است، کلینتون ۵۲ درصد آرا و سندرز هم ۴۲ درصد آرا را کسب کرده است.

براساس مدل پیش بینی سیلور، کلینتون از شانسی ۹۸ درصدی برای پیروزی در نیویورک برخوردار است و شانس سندرز ۲ درصد است. براین اساس نتیجه ای که امکان وقوع آن بیشتر است رای ۵۷ درصدی کلینتون در مقابل رای ۴۰ درصدی سندرز است.

سندرز درباره نظرسنجی ها گفته که آنها عملکرد ما در انتخابات را دستکم گرفته اند و انتخابات واقعی فردا (سه شنبه) برگزار می شود.

چشم انداز رقابت ها پس از نیویورک

اگر سندرز بتواند کلینتون را در نیویورک شکست دهد، دست به کار بزرگی زده است، اما اگر شکست بخورد باز هم به رقابت ها ادامه خواهد داد، البته در آن صورت شانس کمی برای شکست کلینتون و رسیدن به حد نصاب نمایندگان حزبی خواهد داشت.

جف ویور، مدیر کمپین سندرز درباره انتخابات سه شنبه شب می گوید: «حقیقتی که وجود دارد این است که ما اگر نتوانیم سه شنبه در نیویورک پیروز شویم، اما می توانیم نمایندگان حزبی زیادی به دست بیاوریم. نتایج نظرسنجی ها نشان می دهد که اگر ما به مبارزه ادامه دهیم، ممکن است این شانس را داشته باشیم تا در هر دو مورد به دستاوردهایی برسیم.»

یکی از نقاط ضعف سندرز در نیویورک و ایالت های بعد از آن، عدم حضور رای دهندگان مستقل است. انتخابات نیویورک به صورت بسته است یعنی فقط اعضای حزب دموکرات می توانند در آن شرکت کنند. این مسئله به ضرر سندرز است، چون اکثریت رای دهندگان مستقل در ایالت هایی که حق رای داشتند به سندرز رای داده اند.

سندرز در این رابطه روز دوشنبه به سی بی اس گفت: «هم اکنون با یک مسئله بزرگ روبرو هستیم که من درباره آن نمی توانم کاری انجام دهم و آن مربوط به قوانین انتخاباتی بد ایالت نیویورک است. چند صد نفر یا هزاران رای دهنده مستقل که می خواهند فردا به من یا هر کس دیگری رای دهند، نمی توانند در انتخابات شرکت کنند. من فکر می کنم این اشتباه است و به ما آسیب می زند.»

این مسئله در ایالت های بعدی هم به سندرز آسیب می زند. چشم انداز پیش روی انتخابات به ضرر سندرز است، برخلاف چشم اندازی که در ۷ انتخابات اخیر وجود داشت. استراتژیست ارشد سندرز در ماه می گفته بود که ایالت های پیش رو به این دلیل که در منطقه غرب و غرب میانه قرار دارند به نفع سندرز هستند، و همین مسئله هم به وقوع پیوست. اما در مقطع کنونی ایالت های پیش رو به ضرر سندرز است.

سندرز در صورتی که در نیویورک شکست بخورد باز هم این روحیه را دارد که در رقابت ها باقی بماند. جورج کلونی، بازیگر مشهور که از حامیان کلینتون است هم ابراز امیدواری کرد که سندرز تا پایان رقابت ها در عرصه انتخاباتی باقی بماند. کلونی به ان بی سی گفت: «من فکر می کنم آنچه که سندرز در انتخابات می گوید برای دموکرات ها مهم است. اگر سندرز در انتخابات دموکرات ها پیروز شود، هر کاری که بتوانم برای کمک به وی انجام خواهم داد.»

 منبع: عصرایران | نویسنده: حسین هوشمند 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا