كيسه‌هاي پلاستيكي حذف مي‌شوند

موبنا – سعيد متصدي با بيان اينكه در ۴۰ درصد گونه‌هاي جانوري در درياها در بخش‌هايي از بدنشان پلاستيك پيدا شده است،گفت: به‌دنبال حذف كيسه‌هاي پلاستيكي با همكاري ساير نهادها هستيم و جزو برنامه‌هاي اصلي سازمان در سال جاري است. معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست روز دوشنبه در نشست خبري به مناسبت …

موبنا – سعيد متصدي با بيان اينكه در ۴۰ درصد گونه‌هاي جانوري در درياها در بخش‌هايي از بدنشان پلاستيك پيدا شده است،گفت: به‌دنبال حذف كيسه‌هاي پلاستيكي با همكاري ساير نهادها هستيم و جزو برنامه‌هاي اصلي سازمان در سال جاري است.

معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست روز دوشنبه در نشست خبري به مناسبت روز جهاني زمين پاك افزود: حذف كيسه‌ پلاستيكي در مرحله اول به صورت يك هدف براي سازمان محسوب مي‌شود و در آينده نزديك دستورالعمل‌هاي اجرايي آن اعم از تشويقي، تنبيهي و فرهنگ‌سازي به اطلاع عموم خواهد رسيد.

وي گفت: بر اساس تحقيق علمي كه در كشور صورت گرفت، مشخص شد كه امكان حذف كيسه‌ پلاستيكي و كاهش مصرف آن وجود دارد.

متصدي اظهار كرد: استفاده از كيسه‌هاي‌ پلاستيكي در بسياري از كشورها از جمله پاريس پايتخت فرانسه ممنوع شد كه متاسفانه كشور ما از اين برنامه عقب است.

وي گفت: ۵۰ درصد كيسه‌هاي پلاستيكي در دنيا فقط يك بار استفاده مي‌شوند، در ۴۰ درصد گونه‌هاي جانوري در درياها در بخش‌هايي از بدنشان پلاستيك پيدا شده است.

وي تاكيد كرد: بهتر است به جاي به دست گرفتن پلاستيك براي خريد روزانه از كيسه‌هاي پارچه‌اي استفاده كنيم، پلاستيك به علت شيميايي بودن مواد اوليه آن در شرايط مختلف از جمله گرما، موادي از خود آزاد مي‌كند كه قطعا موجب آلودگي محصول داخل آن مي‌شود.

معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست گفت: چند سالي است كه مرسوم شده افراد نان گرم را در كيسه‌هاي پلاستيك قرار مي‌دهند كه قطعا اين نان آلوده است، بنابراين حذف كيسه‌هاي‌ پلاستيكي علاوه بر اين كه موجب كاهش حجم زباله مي‌شود سلامت افراد جامعه را نيز به همراه دارد.

وي تاكيد كرد: سازمان محيط زيست با جديت اين برنامه را در چارچوب قوانين و اصلاح مقررات پيش مي‌برد كه البته به نتيجه رسيدن آن نيازمند همكاري مردم و تمام سازمان‌ها و نهادهاي ذيربط است.

وي گفت: ۶۰ درصد كيسه‌هاي‌ پلاستيكي كه استفاده مي‌شوند لازم به استفاده نيست كه فرهنگ‌سازي در اين ميان نقش بسيار مهمي دارد.

به گفته متصدي، دستورالعمل استفاده از كيسه‌هاي‌ زيست تجزيه پذير تهيه شده و به‌زودي به سازمان‌هاي مرتبط ابلاغ مي‌شود. براي رسيدن به اين هدف نيازمند اصلاحات قانون و هماهنگي با وزارتخانه‌هايي مانند نفت، صنعت و كشور هستيم.

وي از خبرنگاران حاضر در نشست درخواست كرد در ابتدا و يا انتهاي هر خبر اعم از سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمله كيسه پلاستيكي حذف شود را قيد كنند.

 منبع: ايرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا