پارلمان اروپا می‌خواهد زبان ترکی از زبان‌های رسمی اتحادیه اروپا شود

موبنا – پارلمان اروپا توصیه کرده که زبان ترکی استانبولی به عنوان یکی از زبان‌های رسمی در اتحادیه اروپا تعیین شود. به گزارش پایگاه خبری حریت، براساس گزارش پیشرفت سال ۲۰۱۵ پارلمان اروپایی در خصوص ترکیه، طرح این مساله‌ در پی ابتکار عمل نیکوس آناستازیادس رئیس‌جمهوری قبرس یونانی‌نشین صورت گرفت. در بخشی از این گزارش …

موبنا – پارلمان اروپا توصیه کرده که زبان ترکی استانبولی به عنوان یکی از زبان‌های رسمی در اتحادیه اروپا تعیین شود.

به گزارش پایگاه خبری حریت، براساس گزارش پیشرفت سال ۲۰۱۵ پارلمان اروپایی در خصوص ترکیه، طرح این مساله‌ در پی ابتکار عمل نیکوس آناستازیادس رئیس‌جمهوری قبرس یونانی‌نشین صورت گرفت.

در بخشی از این گزارش که چهاردهم آوریل با ۳۷۵ رای موافق، ۱۳۳ رای مخالف و ۸۷ رای ممتنع به تصویب رسید، آمده است: پارلمان اروپا از ابتکارعمل آناستازیادس برای تبدیل شدن زبان ترکی به یکی از زبان‌های رسمی اتحادیه اروپا استقبال می‌کند و خواهان تسریع این روند است.

رئیس‌جمهوری قبرس یونانی‌نشین لابی‌گری کرده تا زبان ترکی به عنوان بیست و پنجمین زبان رسمی اتحادیه اروپا انتخاب شود. این اقدامات در آستانه اتحاد مجدد احتمالی با قبرس ترک‌نشین انجام شده است.

جزیره قبرس واقع در مدیترانه از سال ۱۹۷۴ و پس از مداخله ترکیه در شمال این منطقه در پی یک کودتای ناکام برای پیوستن آنها به یونان، تقسیم شد. ترک‌ها و یونانی‌های ساکن دو طرف، مذاکرات صلح را بار دیگر از مه گذشته زیر نظر سازمان ملل متحد آغاز کردند تا راهی صلح‌آمیز برای حل این مناقشه پس از بیش از ۴۰ سال بیابند.

آناستازیادس و مصطفی آکینجی، رئیس‌جمهوری قبرس ترک‌نشین به صورت مشترک در ماه ژانویه اعلام کردند که ممکن است توافق صلحی تا پایان ۲۰۱۶ محقق شود.

 منبع: ایسنا 

دکمه بازگشت به بالا