تصویب طرح استیضاح روسف در مجلس نمایندگان برزیل

موبنا – کنگرۀ برزیل طرح استیضاح دیلما روسف، رئیس جمهور این کشور را تصویب کرده است. طرح استیضاح رئیس جمهور برزیل با کسب ۳۶۷ رای از مجموع ۵۱۳ رای توانست اکثریت لازم برای تصویب را به دست بیاورد. برای استیضاح روسف دو سوم نمایندگان پارلمان برزیل باید رای مثبت می‌دادند که تعداد آراء موافق حتی …

موبنا – کنگرۀ برزیل طرح استیضاح دیلما روسف، رئیس جمهور این کشور را تصویب کرده است.

طرح استیضاح رئیس جمهور برزیل با کسب ۳۶۷ رای از مجموع ۵۱۳ رای توانست اکثریت لازم برای تصویب را به دست بیاورد. برای استیضاح روسف دو سوم نمایندگان پارلمان برزیل باید رای مثبت می‌دادند که تعداد آراء موافق حتی از ۳۴۲ رای مورد نیاز نیز بیشتر بود .

در صورتیکه سنا نیز با اکثریت آرا به این استیضاح رای دهد، دیلما روسف ملزم است طی ۶ ماه از ریاست جمهوری برزیل استعفا دهد و به احتمال زیاد پس از وی میشل تمر، معاون روسف به عنوان جانشین موقت تعیین می‌شود.

روسف متهم است که درآستانه برگزاری انتخابات عمومی سال ٢٠١٤، که دومین دوره ریاست جمهوری او بود، با تخطی از قانون بودجه، هزینه‌های دولتی را افزایش داده و به دستکاری در آمار دولتی مبادرت ورزیده تا نظر مساعد رای‌دهنگان را جلب کند.

پس از اعلام نتایج رای گیری، خوزه گیماریوس، رهبر حزب کارگران که از سال ۲۰۰۲ حزب حاکم در برزیل بوده است، به شکست اذعان کرد و گفت: «این مبارزه اکنون در دادگاه‌ها، خیابان‌ها و مجلس سنا در جریان است.»

پس از اعلام نتایج آرا، فریاد شادی طرفداران استیضاح پارلمان را پر کرد. مخالفان این طرح نیز فریاد «کودتا، کودتا» سر می‌دادند.

این جلسه به طور زنده از تلویزیون پخش می‌شد و میلیون‌ها نفر در سراسر برزیل بیننده این برنامه پرتنش بودند.

طرفداران استیضاح روسف (مخالفان دولت) و طرفداران دولت پیش از اعلام نتایج آرا به خیابان‌ها آمده بودند. در مقابل ساختمان کنگره در برازیلیا، پایتخت برزیل دو طرف با یک حفاظ آهنی از یکدیگر جدا شده بودند.

در سراسر برزیل نیز صدها هزار نفر به خیابان‌ها آمده بودند که بخش وسیعی از آنان از مخالفین دولت بودند.

ژاک واگنر، رئیس دفتر ریاست جمهوری برزیل با تاکید بر اینکه رای مجلس شکستی برای دموکراسی بوده، گفت دولت اطمینان دارد که سنا طرح استیضاح را رد خواهد کرد.

وی افزود طرح استیضاح روسف به دست مخالفان وی یعنی کسانی که هرگز پیروزی او در انتخابات سال ۲۰۱۴ را نپذیرفتند، رهبری می‌شود.

این در حالی است که به نظر نمی‌رسد روسف شانسی برای باقی ماندن در سمت خود داشته باشد. مردم برزیل پس از تخطی وی از قانون و دستکاری آمار دولتی، به طور چشمگیری به مخالفت با اولین رئیس جمهور زن تاریخ برزیل پرداختند.

پیش از آن روسف با حمایت ۹۲ درصدی مردم، یکی از محبوب‌ترین چهره‌های سیاسی در جهان بود.

بسیاری از مقامات حزب کارگران و هم‌پیمانان روسف نیز به دلیل رسوایی‌های مالی بازداشت شده‌اند. لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا ، رئیس جمهور پیشین برزیل نیز که اخیرا به عنوان رئیس دفتر روسف منصوب شده به اتهام پولشویی و فساد مالی در ارتباط با شرکت نفت دولتی «پتروبِراس» تحت تعقیب قضایی قرار دارد.

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهند که تنها ۱۰ درصد مردم تصور می‌کنند رئیس جمهور به خوبی از عهده وظایف خود بر می‌آید و ۶۰ درصد خواهان برکناری وی هستند.

 منبع: عصرایران 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا