انحصارطلبی غول‌های فناوری، پاشنه آشیل بازار اینترنت اشیاء

موبنا – به عنوان مثال، گوگل در ژانویه ۲۰۱۴ (دی ۱۳۹۲) شرکت آمریکایی نست (Nest) – فعال در زمینه اتوماسیون خانگی و تولیدکننده محصولاتی همچون ترموستات هوشمند – را خریداری و به خود ضمیمه کرد. از این دست مثال‌ها و نمونه‌ها فراوان است. به گزارش CIO.com، با این حال کارشناسان معتقدند این صنعت با چالش …

موبنا – به عنوان مثال، گوگل در ژانویه ۲۰۱۴ (دی ۱۳۹۲) شرکت آمریکایی نست (Nest) – فعال در زمینه اتوماسیون خانگی و تولیدکننده محصولاتی همچون ترموستات هوشمند – را خریداری و به خود ضمیمه کرد. از این دست مثال‌ها و نمونه‌ها فراوان است.

به گزارش CIO.com، با این حال کارشناسان معتقدند این صنعت با چالش پیچیده‌ای روبروست که به فناوری ارتباط ندارد، بلکه به مدل تجاری شرکت‌هایی همچون نست که می‌کوشند خود را زمامدار IoT نشان دهند باز می‌گردد.

در واقع مشکل از آنجا شروع می‌شود که هر شرکتی می‌خواهد مشتریان خود را تا مدت زمانی دراز در اختیار داشته باشد و همه داده‌های مرتبط را نیز در انحصار بگیرد.

کوین مائگر (Kevin Meagher) معاون ارشد توسعه تجاری شرکت Roc Connect فعال در زمینه خانه‌های هوشمند می‌گوید مطمئن است که این بازار به سرعت رشد خواهد کرد و سیستم‌های انحصاری و مالکیتی جای خود را به محیط باز می‌دهد. البته تا آن زمان نبرد سختی بین برندها شکل می‌گیرد و هر یک می‌کوشد در این عرصه سرآمدتر از دیگران باشد.

این که هر شرکت فقط محصولات، پروتکل‌ها، استانداردها و معیارهای خود را قبول داشته باشد و به فعالیت دیگر تولیدکنندگان وقعی ننهد، هرج و مرجی به وجود خواهد آورد که عواقب آن هنوز روشن نیست.

این در حالی است که اگر شرکت‌های فعال بخواهند بازار خانه‌های اینترنتی رونق بگیرد، باید APIهای خود را باز کرده و با دیگر تولیدکنندگان باب مراوده و همکاری بگشایند و بدون تعصب، خود را بخشی از این اکوسیستم بدانند و نه مالک و رئیس آن.

از یک سو تا چند سال آینده بیش از نیمی از خانوارهای آمریکایی هوشمند خواهد بود و از سوی دیگر معلوم نیست در آینده چه دیوایس‌های هوشمند جدیدی به این مجموعه پویا افزوده خواهد شد.

اینها همه به وضوح نشان می‌دهد که قابلیت همکاری بین این دیوایس‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود و قطعاً عملکرد جزیره‌‎ای راه به جایی نمی‌برد.

 منبع: همکاران سیستم 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا