سه برنامه اولویت دار در حوزه مسکن

موبنا – در این جلسه که به معرفی پروژه‌های اولویت‌دار حوزه مسکن با رویکرد اقتصاد مقاومتی اختصاص داشت راهکارهای پیاده‌سازی دیدگاه اقتصاد مقاومتی در بخش مسکن شامل رونق‌ بخش مسکن و بهسازی حاشیه کلان‌شهرها مورد بررسی قرار گرفت. مسوولان وزارت راه وشهرسازی در این نشست سه موضوع محوری ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده و بهسازی حاشیه …

موبنا – در این جلسه که به معرفی پروژه‌های اولویت‌دار حوزه مسکن با رویکرد اقتصاد مقاومتی اختصاص داشت راهکارهای پیاده‌سازی دیدگاه اقتصاد مقاومتی در بخش مسکن شامل رونق‌ بخش مسکن و بهسازی حاشیه کلان‌شهرها مورد بررسی قرار گرفت.

مسوولان وزارت راه وشهرسازی در این نشست سه موضوع محوری ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده و بهسازی حاشیه کلان‌شهرها، جلوگیری از اتلاف و هدررفت انرژی در ساختمان‌ها و مدیریت دارایی و ارتقای بهره‌وری را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این برنامه‌ها به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده‌اند، افزود: باید برنامه‌های ۵ تا ۱۰ ساله برای عملیاتی کردن پروژه‌ها داشته باشیم تا در پایان سال پیشرفت پروژه‌ها محسوس باشد.

رامین یعقوبی همچنین به برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای کاهش شدت مصرف انرژی در ساختمان‌ها اشاره کرد و گفت: چند برنامه‌ اجرایی در جهت اقتصاد مقاومتی تا افق ۱۴۰۰ در نظر گرفته‌ایم که یکی از آنها شامل بهسازی پنجره‌ها مطابق مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان و دیگری هوشمندسازی و استفاده از تجهیزات مناسب کنترل گرمایش، سرمایش، روشنایی و استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف است.

ضمن اینکه در ساختمان‌های دولتی نیز برنامه‌هایی مانند بازسازی موتورخانه و آموزش و فرهنگ‌سازی کارکنان پیشنهاد شده است که اجرایی شدن آن گامی در جهت اقتصاد مقاومتی است.

همچنین معاون شركت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به تعیین «بهسازی حاشیه کلان‌شهرها» به‌عنوان یکی از برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه اقتصاد مقاومتی گفت: در بافت‌های نابسامان شهری فعالیت‌های مختلفی صورت گرفته است. آنچه در حوزه ساماندهی بافت‌های نابسامان شهری اهمیت بسزایی دارد جریان‌سازی است نه پروژه‌سازی. ما در صدد هستیم از فرآیند ساماندهی حمایت کنیم، در راه تسهیل پرداخت وام بهسازی گام برداریم و شرایطی را فراهم آوریم تا مردم نسبت به ساماندهی این مناطق از خود اشتیاق نشان دهند.

سعید متمول افزود: از آنجا که اکثر سازمان‌ها با توجه به بودجه، پروژه‌هایی را تعریف کرده‌اند برای گام برداشتن در مسیر اقتصاد مقاومتی باید به اولویت‌بندی اجرای پروژه‌ها بپردازیم.

وی درباره عنوان انتخابی «بهسازی حاشیه کلان‌شهرها» نیز گفت: این بهسازی نباید الزاما به حاشیه کلان‌شهرها محدود شود. گاه ساماندهی در شهرهای میانی می‌تواند تاثیر به مراتب بیشتری از پرداختن به این معضل در کلان‌شهرها داشته باشد.

 منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا