برخورد یك هواپیمای مسافربری با پهپاد در حین فرود در هیترو لندن

موبنا – خلبان ایرباس A320، كه حامل ۱۳۲ مسافر بود بعد از فرود در فرودگاه هیترو، برخورد هواپیمایش را با یك شئی كه به گفته وی، به ‌احتمال‌ زیاد پهپاد بوده، گزارش داده است. پلیس مترو پلیتن لندن گفته است كه به دنبال گزارش یاد شده، مقامات ذیربط تحقیق در این ‌خصوص را آغاز كرده‌اند. …

موبنا – خلبان ایرباس A320، كه حامل ۱۳۲ مسافر بود بعد از فرود در فرودگاه هیترو، برخورد هواپیمایش را با یك شئی كه به گفته وی، به ‌احتمال‌ زیاد پهپاد بوده، گزارش داده است.

پلیس مترو پلیتن لندن گفته است كه به دنبال گزارش یاد شده، مقامات ذیربط تحقیق در این ‌خصوص را آغاز كرده‌اند.

پلیس لندن اعلام كرده هنوز كسی در این رابطه بازداشت نشده است.

در همین حال شركت بریتیش ایرویز، شامگاه گذشته در بیانیه ای اعلام كرد كه ‘هواپیما به‌ سلامت در پایانه پنج فرودگاه هیترو به زمین نشست، مهندسان كاملا آن را بازرسی كرده‌اند و هواپیما آماده پرواز بعدی است.’

بریتیش ایرویز با بیان اینكه امنیت و ایمنی اولویت این شركت است، اعلام كرد كه ‘نهایت همكاری’ را با پلیس در تحقیقات به عمل خواهد آورد.’

براساس قوانین هوانوردی غیرنظامی ( سی ای‌ای )، پهپادها (پرنده هدایت‌پذیر از دور) حق پرواز در نزدیكی فرودگاه‌ها ندارند و ضمن اینكه اجازه پرواز در ارتفاع بالاتر از ۴۰۰ فوت نیز به آنها داده نشده است.

بر اساس قوانین یاد شده، پرواز پهپادها در نزدیكی فرودگاه‌ها می‌تواند مجازات زندان را تا پنج سال برای صاحبش به دنبال داشته باشد ضمن اینكه بر اساس قوانین انگلیس پهپادها حق پرواز در نزدیكی ساختمان‌ها و یا محل اجتماع مردم ندارند.

اما با توجه به افزایش بروز حوادث ناشی از پهپادها در فرودگاه‌ها، مقامات و نهادهای مرتبط با هواپیماهای غیرنظامی بارها خواهان تشدید این قوانین شده‌اند كه حادثه جدید فرودگاه هیترو بدون تردید این مساله را بار دیگر به سطح افكار عمومی خواهد كشاند.

پیش‌ از این چندین بار در فرودگاه‌های مختلف انگلستان از جمله فرودگاه هیترو و منچستر، احتمال برخورد پهپادها با هواپیماها گزارش‌ شده بود اما این نخستین بار است كه برخورد یك پهپاد با یك هواپیما گزارش می شود.

فرودگاه منچستر در سال ۲۰۱۴ میلادی به خاطر پرواز یك هواپیمای بدون سرنشین در نزدیكی فرودگاه، بیست دقیقه تعطیل شد.

در حال حاضر علاوه بر استفاده از پهپادها برای موارد تفریحی، در مواردی چون فیلم‌برداری از رویدادهای مهم ورزشی و اجتماعی و نیز نقشه‌برداری استفاده می‌شود.

هر چند بر اساس گزارش‌های منتشر شده، در برخی از كشورها از جمله آمریكا، قاچاقچیان در مواردی برای حمل مواد مخدر به داخل زندان‌ها ازاین‌گونه هواپیماها استفاده كرده‌اند.

یك گروه تحقیقاتی در انگلیس اخیرا هشدار داد كه گروه‌های تروریستی از جمله داعش می‌توانند از پهپادها یا همان هواپیماهای بدون سرنشین كه در بسیاری از فروشگاه‌ها قابل خریداری هستند، برای حملات تروریستی در این كشور استفاده كنند.

به گفته این اندیشكده صدور مجوز برای مالكان هواپیماهای بدون سرنشین و توسعه فناوری ضد این‌گونه هواپیماها ازجمله لیزرها و مسدودكننده‌های امواج رادیویی از جمله شیوه‌هایی هستند كه می‌توان برای مقابله با این تهدید به كار گرفت.

این اندیشكده همچنین پیشنهاد كرده است كه مقامات مسوول این اجازه را باید داشته باشند كه درصورتی‌كه خطری از جانب این‌گونه هواپیماهای بدون سرنشین احساس كردند، بتوانند آنها را نابود كنند.

 منبع: ایرنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا