با فناوری های دوربین اکسپریا ایکس سونی آشنا شوید

موبنا – بسیاری از گوشی‌های هوشمند موجود در بازار از جمله نسخه‌هایی از آیفون، گلکسی و دیگر مدل‌های مطرح بازار به سنسورهای ساخت سونی مجهز شده‌اند. بخش نیمه‌هادی‌های سونی که وظیفه‌ی طراحی و تولید سنسورهای دوربین را نیز برعهده دارد یکی از  پردآمدترین بخش‌های سونی است و همواره در وضعیت سوددهی قرار دارد. در سفری که …

موبنا – بسیاری از گوشی‌های هوشمند موجود در بازار از جمله نسخه‌هایی از آیفون، گلکسی و دیگر مدل‌های مطرح بازار به سنسورهای ساخت سونی مجهز شده‌اند. بخش نیمه‌هادی‌های سونی که وظیفه‌ی طراحی و تولید سنسورهای دوربین را نیز برعهده دارد یکی از  پردآمدترین بخش‌های سونی است و همواره در وضعیت سوددهی قرار دارد. در سفری که به مقرر اصلی سونی در توکیو داشتیم، فرصت آن را پیدا کردیم تا با مهندسان ارشد بخش تولید سنسورهای دوربین سونی ملاقات کرده و درباره‌ی سنسورهای این شرکت و فناوری‌های اختصاصی که سونی در نسل جدید گوشی‌های خود بکار گرفته، اطلاعات جدیدی بدست آوریم که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.

سنسور دوربین سونی

آنچه در تصویر بالا مشاهده می‌کنید پنل‌های بزرگ سنسور دوربین است که در قالب یک مجموعه در اختیار مشتریان سونی قرار می‌گیرد. هر کدام از مربع‌های موجود در این پنل خود یک سنسور مستقل است که پس از جدا شدن از این پنل در ماژول دوربین قرار می‌گیرد. این پنل بسیار باریک و سبک است و شبیه به شیشه‌ای به ضخامت کاغذ است. محصول نهایی پس از جدا کردن سنسور از این پنل و قرار گرفتن در ماژول به شکل زیر در خواهد آمد:

ماژول دوربین سونی

سونی فناوری‌های اختصاصی بسیاری را در دوربین‌ گوشی‌های سری اکسپریا ایکس بکار گرفته است که در تصویر پایین می‌توانید خلاصه‌ای از آن‌ها را مشاهده کنید و در ادامه نیز به‌طور مفصل به آن‌ها خواهیم پرداخت. همچنین برای درک بهتر بهبود کیفیت تصویر دوربین در این گوشی‌ها، عکس‌های بسیاری در شرایط مختلف با اکسپریا ایکس گرفته‌ایم که در پست مستقلی با شما کاربران زومیت به اشتراک خواهیم گذاشت.

فناوری دوربین اکسپریا

سونی در سنسور جدید Exmor R خود برای ابزارهای موبایل، ساختار اصلی سنسور را تغییر داده است. هر سنسور از چهار بخش اصلی، لنز داخلی، فیلترهای رنگی، سیم‌کشی فلزی است. سونی با تغییرات ساختاری در سنسورهای جدید خود موفق شده است تا مکان این المان‌ها را جابجا کند و نور به شکل بهینه‌تری جذب سنسور شود. این ترکیب جدید باعث کاهش کراس‌تاک و بهبود تشخیص رنگ‌ها می‌شود.

سونی در سری ایکس خود از سنسور بزرگ ۱/۲.۳ اینچی بهره برده است که ابعاد بسیار بزرگی برای گوشی‌های موبایل به حساب می‌آید و همین عامل خود باعث بهبود عملکرد دوربین مخصوصا در شرایط نوری نامناسب دارد.

دوربین جلو اکسپریا

سونی در اکسپریا ایکس از یک سنسور ۱۳ مگاپیکلسی از خانواده‌ی Exmor RS به همراه لنز شش بخشی با F/2.0 در جلوی گوشی بهره برده است. استفاده از سنسور بزرگ از نوع یک سوم که تقریبا ۲.۶ برابر بزرگ‌تر از سنسور نسل قبل در این گوشی‌ها است باعث شده تا کاربر بتواند عکس‌های سلفی بسیار خوبی با گوشی‌ اکسپریا ایکس بگیرد. 

مهم‌ترین مشکل دوربین سلفی در گوشی‌های موبایل، عملکرد ضعیف در نور کم است. سونی برای حل این مشکل از فناوری جالبی استفاده کرده است که به موجب آن نویز تصویر تا یک چهارم در مقایسه با دوربین جلوی رقبا کاهش می‌یابد. بدین منظور، سونی چند عکس سلفی پشت سر هم از کاربر می‌گیرد که در نتیجه‌ ترکیب آن‌ها، یک تصویر واضح و با نویز بسیار کم ثبت می‌شود. این فرایند در پس‌زمینه انجام شده و کاربر متوجه‌ی آن نمی‌شود. 

فناوری دوربین سونی

در تصویر زیر می‌توانید زمانی که حالت Multi-Shot NR روشن است را با زمانی که خاموش است مقایسه کنید:

نور کم دوربین سلفی اکسپریا

برای درک بهتر عملکرد خارق‌العاده‌ی دوربین جلوی اکسپریا ایکس در نور بسیار کم، این گوشی را با آیفون ۶ اس پلاس مقایسه کردیم. تصویر پایین در نور بسیار کم گرفته شده است:

اکسپریا ایکس در مقابل آیفون ۶ اس پلاس

در این آزمایش، عکس گرفته شده با آیفون به همراه نویز بسیار زیاد و جزئیات بسیار کم است و در مقابل اکسپریا عملکرد به مراتب بهتری داشته است.

یکی از مواردی که سونی بر روی آن کار کرده، افزایش سرعت اجرای اپلیکیشن دوربین و همچنین سرعت فوکوس و سرعت شاتر در اکسپریا ایکس است. سونی در دوربین‌های جدید خود فوکوس خودکار از نوع تشخیص فاز را به کار گرفته است. سونی فرایند فوکوس بر روی سوژه را از چند مرحله‌ای در روش‌های سنتی به یک مرحله کاهش داده است تا سرعت فوکوس به عدد فوق‌العاده‌ی ۰.۰۳ ثانیه برساند.

فوکوس فازی اکسپریا

سونی از فوکوس هیبریدی پیشگویانه (Predictive Hybrid AF) در دوربین اکسپریا ایکس بهره برده است. این نوع از فوکوس خودکار باعث می‌شود تا حتی سوژه‌های متحرک نیز همیشه در فوکوس باشند و کاربر بتواند تصاویر واضحی را از سوژه‌‌های در حال حرکت بگیرد. این قابلیت ترکیبی از سخت افزار و نرم‌افزار است.

فوکوس هیبریدی

اقدام جالب و موثری که سونی در دوربین اکسپریا ایکس انجام داده است، افزایش سرعت عکس‌برداری پشت سر هم است. سونی موفق شده است تا پردازش بعد از تصویر برداری را به پس‌زمینه منتقل کند و به این ترتیب بعد از گرفتن هر عکس‌، سیستم منتظر پردازش تصویر نمی‌ماند و بلافاصله‌ آماده‌ی عکاسی بعدی است.

همچنین دوربین نسل جدید گوشی‌های هوشمند سونی بدون درنگ از حالت آماده‌باش یا خاموش به حالت عکاسی منتقل می‌شوند و حتی وقتی گوشی در حالت خواب (Sleep) است با فشار دادن و نگاه داشتن دکمه‌ی فیزیکی شاتر، بدون روشن شدن صفحه‌نمایش، عکس گرفته می‌شود. به این ترتیب هیچ‌ سوژه‌ای را از دست نخواهید داد.

در تجربه‌ای که با عکاسی با اکسپریا ایکس داشتیم دوربین این گوشی از جنبه‌های مختلف شاخص به نظر می‌رسید؛ مخصوصا در عکاسی در نور کم دوربین جلو و پشت گوشی فوق‌العاده خوب عمل می‌کردند.

 منبع: زومیت |نویسنده: مسعود یوسف نژاد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا